• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

Descobert un espai de culte a Sant Jaume-Mas d’en Serrà

per Gustau Moreno
4 de setembre de 2019
Reading Time: 3 mins read
0 0
0

Alcanar va reivindicar els seus orígens amb una nova jornada de portes obertes al jaciment de Sant Jaume-Mas d’en Serrà. Va ser el diumenge 25 d’agost, tot coincidint amb la finalització de la 22a campanya d’excavacions. El professor de la Universitat de Barcelona (UB) i coordinador de les excavacions, David Garcia, va afirmar que les diferents campanyes han confirmat la qualitat del jaciment de la Primera Edat del Ferro. 

De fet, la jornada ha sigut l’únic moment de l’any en què s’ha pogut contemplar l’assentament de la Primera Edat de Ferro, on enguany han descobert el que sembla una capella a dintre del palauet. “Comencem a pensar que és una hipòtesi bastant fonamentada. El que tenim, per primera vegada, és un espai dedicat a les accions de caràcter sagrat. Possiblement, una petita capelleta dintre de la casa. Després de 22 anys de treball, encara no havíem trobat cap estructura que ens parlés d’un element tan important com és l’àmbit religiós”, va explicar el coordinador de les excavacions.

Anunci

En aquesta campanya també s’han localitzat materials ceràmics diferents dels que s’havien tret fins ara. Després d’excavar durant un mes, la primera setmana de setembre s’iniciarà un procés d’un any dedicat a investigar i processar la informació. “Així podem anar elaborant i produint coneixement de manera correcta. La col·lecció arqueològica que ha donat i que està donant Sant Jaume-Mas d’en Serrà no la supera cap altre jaciment; de fet, és la millor d’aquest període de la Primera Edat del Ferro de tota l’àrea del nord-est de la península Ibèrica”, va emfatitzar Garcia.

La campanya d’enguany a Sant Jaume-Mas d’en Serrà s’ha dividit en dos fases: l’arqueològica i la de restauració, ja que els murs dels palauets s’han de conservar. De cara al futur, es planteja l’opció d’obrir al públic el jaciment durant tot l’any, paral·lelament a les excavacions.

D’altra banda, el coordinador de les excavacions també va detallar que el plom i el vi són dos elements essencials del jaciment arqueològic de Sant Jaume-Mas d’en Serrà, pel contacte entre els fenicis, que buscaven el metall, i la població indígena, que valorava el vi com un bé de luxe. “Els indígenes donaven plom i a a canvi rebien el vi, que era com l’or, el petroli o els dimanats avui en dia”, va remarcar Garcia. 

Un centenar de persones a la visita guiada

L’alcalde d’Alcanar, Joan Roig, va destacar que, més enllà dels propis veïns, enguany van ser nombrosos els turistes que van participar de la jornada de portes obertes al jaciment arqueològic de Sant Jaume-Mas d’en Serrà. En total, van participar-hi un centenar de persones. El també regidor de Cultura va voler posar en valor la feina de “l’equip d’arqueòlegs, restauradores i conservadores per realitzar, un any més, la imprescindible tasca de recuperar el nostre passat més remot, i garantir que el monument es conserve durant molts i molts anys encara”.

De moment, les visites com la del 25 d’agost són l’única oportunitat anual per a visitar el jaciment, en el que David Garcia anomena “la Festa Major dels Sant Jaumes”, ja que l’assentament torna a cobrar vida, per un dia, després de 2.700 anys. Des del 1997, el Grup de Recerques en Arqueologia Protohistòrica (GRAP) de la Universitat de Barcelona hi fa campanyes d’excavació, anualment i de forma ininterrompuda, que han pogut confirmar la qualitat del jaciment de la Primera Edat del Ferro.  // Foto EMILIO ZARAGOZA.

Tags: AlcanarArqueologiaCulturaDavid GarciaJoan RoigMemòria

Anunci

Related Posts

El projecte de climatització de l’escola Lluís Viñas guanya els primers pressupostos participatius de Móra d’Ebre
Actualitat

El projecte de climatització de l’escola Lluís Viñas guanya els primers pressupostos participatius de Móra d’Ebre

fa 7 hores
La borrasca Harry accentua la regressió del Delta de l’Ebre i inunda el Trabucador
Actualitat

La borrasca Harry accentua la regressió del Delta de l’Ebre i inunda el Trabucador

fa 8 hores
La Costa Daurada i les Terres de l’Ebre es promocionen a FITUR com a destinacions cicloturístiques de referència
Actualitat

La Costa Daurada i les Terres de l’Ebre es promocionen a FITUR com a destinacions cicloturístiques de referència

fa 8 hores
Pas decisiu per a la millora de la carretera entre la Ràpita i Poble Nou del Delta
Actualitat

Pas decisiu per a la millora de la carretera entre la Ràpita i Poble Nou del Delta

fa 8 hores
El Memorial Democràtic presenta un llibre que repensa la gestió del patrimoni memorial
Actualitat

El Memorial Democràtic presenta un llibre que repensa la gestió del patrimoni memorial

fa 8 hores
L’Observatori de l’Ebre i el territori es preparen per l’eclipsi solar total de 2026
Actualitat

El Govern reforça el paper de l’Observatori de l’Ebre com a centre de recerca estratègica

fa 8 hores
El sector pesquer s’atura per protestar contra la nova normativa europea de control
Actualitat

El sector pesquer s’atura per protestar contra la nova normativa europea de control

fa 1 dia
Marc Chavalera arriba a l’alcaldia d’Alcanar amb la prioritat d’aprovar el pressupost més alt de la història
Actualitat

Marc Chavalera arriba a l’alcaldia d’Alcanar amb la prioritat d’aprovar el pressupost més alt de la història

fa 1 dia
La cadena de supermercats LIDL aterra als Portals de Tortosa
Actualitat

La cadena de supermercats LIDL aterra als Portals de Tortosa

fa 1 dia
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • El projecte de climatització de l’escola Lluís Viñas guanya els primers pressupostos participatius de Móra d’Ebre
  • La borrasca Harry accentua la regressió del Delta de l’Ebre i inunda el Trabucador
  • La Costa Daurada i les Terres de l’Ebre es promocionen a FITUR com a destinacions cicloturístiques de referència

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
  • Manage options
  • Manage services
  • Manage {vendor_count} vendors
  • Read more about these purposes
Mostra les preferències
  • {title}
  • {title}
  • {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ