• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

Descobert un espai de culte a Sant Jaume-Mas d’en Serrà

per Gustau Moreno
4 de setembre de 2019
Reading Time: 3 mins read
0 0
0

Alcanar va reivindicar els seus orígens amb una nova jornada de portes obertes al jaciment de Sant Jaume-Mas d’en Serrà. Va ser el diumenge 25 d’agost, tot coincidint amb la finalització de la 22a campanya d’excavacions. El professor de la Universitat de Barcelona (UB) i coordinador de les excavacions, David Garcia, va afirmar que les diferents campanyes han confirmat la qualitat del jaciment de la Primera Edat del Ferro. 

De fet, la jornada ha sigut l’únic moment de l’any en què s’ha pogut contemplar l’assentament de la Primera Edat de Ferro, on enguany han descobert el que sembla una capella a dintre del palauet. “Comencem a pensar que és una hipòtesi bastant fonamentada. El que tenim, per primera vegada, és un espai dedicat a les accions de caràcter sagrat. Possiblement, una petita capelleta dintre de la casa. Després de 22 anys de treball, encara no havíem trobat cap estructura que ens parlés d’un element tan important com és l’àmbit religiós”, va explicar el coordinador de les excavacions.

Anunci

En aquesta campanya també s’han localitzat materials ceràmics diferents dels que s’havien tret fins ara. Després d’excavar durant un mes, la primera setmana de setembre s’iniciarà un procés d’un any dedicat a investigar i processar la informació. “Així podem anar elaborant i produint coneixement de manera correcta. La col·lecció arqueològica que ha donat i que està donant Sant Jaume-Mas d’en Serrà no la supera cap altre jaciment; de fet, és la millor d’aquest període de la Primera Edat del Ferro de tota l’àrea del nord-est de la península Ibèrica”, va emfatitzar Garcia.

La campanya d’enguany a Sant Jaume-Mas d’en Serrà s’ha dividit en dos fases: l’arqueològica i la de restauració, ja que els murs dels palauets s’han de conservar. De cara al futur, es planteja l’opció d’obrir al públic el jaciment durant tot l’any, paral·lelament a les excavacions.

D’altra banda, el coordinador de les excavacions també va detallar que el plom i el vi són dos elements essencials del jaciment arqueològic de Sant Jaume-Mas d’en Serrà, pel contacte entre els fenicis, que buscaven el metall, i la població indígena, que valorava el vi com un bé de luxe. “Els indígenes donaven plom i a a canvi rebien el vi, que era com l’or, el petroli o els dimanats avui en dia”, va remarcar Garcia. 

Un centenar de persones a la visita guiada

L’alcalde d’Alcanar, Joan Roig, va destacar que, més enllà dels propis veïns, enguany van ser nombrosos els turistes que van participar de la jornada de portes obertes al jaciment arqueològic de Sant Jaume-Mas d’en Serrà. En total, van participar-hi un centenar de persones. El també regidor de Cultura va voler posar en valor la feina de “l’equip d’arqueòlegs, restauradores i conservadores per realitzar, un any més, la imprescindible tasca de recuperar el nostre passat més remot, i garantir que el monument es conserve durant molts i molts anys encara”.

De moment, les visites com la del 25 d’agost són l’única oportunitat anual per a visitar el jaciment, en el que David Garcia anomena “la Festa Major dels Sant Jaumes”, ja que l’assentament torna a cobrar vida, per un dia, després de 2.700 anys. Des del 1997, el Grup de Recerques en Arqueologia Protohistòrica (GRAP) de la Universitat de Barcelona hi fa campanyes d’excavació, anualment i de forma ininterrompuda, que han pogut confirmar la qualitat del jaciment de la Primera Edat del Ferro.  // Foto EMILIO ZARAGOZA.

Tags: AlcanarArqueologiaCulturaDavid GarciaJoan RoigMemòria

Anunci

Related Posts

Josep Alanyà desxifra una obra excepcional del XIV: el retaule de Santa Maria de la Catedral de Tortosa
Actualitat

Josep Alanyà desxifra una obra excepcional del XIV: el retaule de Santa Maria de la Catedral de Tortosa

fa 3 dies
La Guerra del Francès centra la conferència de la Diada a Tortosa amb l’historiador Roc Salvadó
Actualitat

La Guerra del Francès centra la conferència de la Diada a Tortosa amb l’historiador Roc Salvadó

fa 3 dies
Centenars de persones il·luminen Tortosa amb torxes per reclamar la independència
Actualitat

Centenars de persones il·luminen Tortosa amb torxes per reclamar la independència

fa 3 dies
La defensa de la llengua i la retirada del monument franquista centren la manifestació de la Diada a Tortosa
Actualitat

La defensa de la llengua i la retirada del monument franquista centren la manifestació de la Diada a Tortosa

fa 3 dies
Salvador Illa recull les demandes dels alcaldes del Baix Ebre afectats per l’incendi
Actualitat

Salvador Illa recull les demandes dels alcaldes del Baix Ebre afectats per l’incendi

fa 5 dies
L’equip de govern recorda a Roigé que durant 16 anys no va construir ‘ni una llar d’infants’
Actualitat

L’equip de govern recorda a Roigé que durant 16 anys no va construir ‘ni una llar d’infants’

fa 5 dies
El govern municipal assegura que Roigé ‘va vendre fum’ amb l’aparcament d’Adif
Actualitat

El govern municipal assegura que Roigé ‘va vendre fum’ amb l’aparcament d’Adif

fa 5 dies
El curs a les llars d’infants públiques de Tortosa començarà la setmana del 15 de setembre
Actualitat

El curs a les llars d’infants públiques de Tortosa començarà la setmana del 15 de setembre

fa 6 dies
El congrés internacional sobre la Segona Guerra Mundial a l’Ebre ja té programa
Actualitat

El congrés internacional sobre la Segona Guerra Mundial a l’Ebre ja té programa

fa 6 dies
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • ‘Catalunya és la culpable dels mals d’Espanya’
  • Matemàtiques recreatives dominicals (99)
  • Josep Alanyà desxifra una obra excepcional del XIV: el retaule de Santa Maria de la Catedral de Tortosa

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ