• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

Debat Constituent pregunta si cal dividir Catalunya en vegueries

per Gustau Moreno
15 de setembre de 2019
Reading Time: 3 mins read
0 0
0

La plataforma Debat Constituent ha presentat este dissabte a Tortosa el qüestionari de 80 preguntes per “elaborar i sistematitzar” una futura Constitució catalana, a partir de la participació ciutadana. Unes 200 persones han assistit al teatre auditori Felip Pedrell a la primera jornada formativa de Debat Constituent, encapçalada per Lluís Llach. Des d’una òptica ebrenca, destaquen preguntes com si una futura Catalunya independent hauria de dividir-se, a nivell supramunicipal, en províncies, mancomunitats de municipis, comarques, regions, o vegueries. De fet, també pregunta si la gent considera necessària l’existència de les diputacions i dels consells comarcals. Quant a la gestió dels recursos naturals, Debat Constituent pregunta de qui ha de ser-ne la propietat i qui els ha de gestionar: l’Estat, la ciutadania, les empreses privades… A més, pel que fa a les infraestructures, com ara les autopistes, també qüestiona si han de ser públiques o privades.

A partir d’ara, Debat Constituent repetirà sis reunions més arreu del territori entre setembre i octubre. El quasi centenar de qüestions es divideixen en set apartats que van des d’elements constitutius com el model d’Estat –amb la proposta fins i tot de canviar la Diada de l’11 de setembre a l’1 d’octubre-, sobre el règim econòmic d’una Catalunya independent (la moneda ha de ser l’euro?) o sobre drets civils com l’avortament. També es pregunta la relació que ha de tenir l’Aran amb Catalunya, quins drets constitucionals s’ha de reconèixer als estrangers, l’existència d’una banca pública o la necessitat d’un exèrcit professional.

Anunci

Una vista de l’auditori de Tortosa durant la celebració de la primera jornada formativa de Debat Constituent.

La gran majoria de les preguntes tenen un format test, que permet triar entre tres o quatre opcions diferents, encara que en algunes es permet introduir respostes alternatives en un espai en blanc. “L’elaboració d’aquestes preguntes no s’ha fet seguint, principalment, criteris de tècnica constitucional pura sinó a partir d’aquelles temàtiques i debats que diferents organitzacions i entitats de la societat civil catalana han plantejat com a necessaris d’abordar a l’hora de discutir el contingut d’una Constitució”, han explicat des de Debat Constituent. “S’han formulat i inclòs preguntes que engloben la totalitat d’aspectes i parts d’una Carta Magna”, han puntualitzat des la plataforma independentista. “Això sí, seria absurd preguntar si cal reconèixer el dret a la llibertat d’expressió o si cal que existeixi un Govern”, han recalcat des de Debat Constituent.

Tampoc es pregunta sobre institucions i drets democràtics aconseguits fruit d’anys de lluita social. “No poden ser reversibles”, assenyalen des de la plataforma sobiranista. “El formulari de preguntes que s’ha presentat no és una proposta 100% tancada. S’hi podran incorporar noves preguntes que puguin sorgir en el marc de les set jornades formatives que duen a terme aquest setembre i octubre”, han conclòs des de Debat Constituent, que posarà els resultats del qüestionari a la disposició dels representants polítics, tot”sol·licitant-los que convoquin una assemblea o un parlament constituent”. // Via ACN. / Foto CEDIDA.

Tags: Baix EbreCatalunyaLluís LlachPolíticaTortosa

Anunci

Related Posts

Obren les primeres llars d’infants públiques de Tortosa amb gairebé 70 alumnes
Actualitat

Obren les primeres llars d’infants públiques de Tortosa amb gairebé 70 alumnes

fa 11 hores
Preocupació pels preus i el descontrol del caragol poma en plena campanya de sega de l’arròs
Actualitat

Preocupació pels preus i el descontrol del caragol poma en plena campanya de sega de l’arròs

fa 11 hores
Els pacients infantils i juvenils de salut mental creixen un 21% a les Terres de l’Ebre des de la pandèmia
Actualitat

Els pacients infantils i juvenils de salut mental creixen un 21% a les Terres de l’Ebre des de la pandèmia

fa 12 hores
El delegat del Govern confia en el ‘moment d’oportunitats’ per a les Terres de l’Ebre
Actualitat

El delegat del Govern confia en el ‘moment d’oportunitats’ per a les Terres de l’Ebre

fa 1 dia
Junts per Tortosa torna a insistir al govern municipal que abaixi els impostos
Actualitat

Junts per Tortosa torna a insistir al govern municipal que abaixi els impostos

fa 1 dia
Paneque situa el Museu del Ferrocarril com a motor de futur per a la Ribera d’Ebre
Actualitat

Paneque situa el Museu del Ferrocarril com a motor de futur per a la Ribera d’Ebre

fa 2 dies
Ordeig fa una crida a societat i sector primari per sumar esforços a la Festa de la Sega de l’Arròs de Deltebre
Actualitat

Ordeig fa una crida a societat i sector primari per sumar esforços a la Festa de la Sega de l’Arròs de Deltebre

fa 2 dies
L’assemblea de la Mancomunitat Tortosa-Roquetes-Alfara de Carles aprova el projecte d’estatuts
Actualitat

L’assemblea de la Mancomunitat Tortosa-Roquetes-Alfara de Carles aprova el projecte d’estatuts

fa 2 dies
Josep Alanyà desxifra una obra excepcional del XIV: el retaule de Santa Maria de la Catedral de Tortosa
Actualitat

Josep Alanyà desxifra una obra excepcional del XIV: el retaule de Santa Maria de la Catedral de Tortosa

fa 4 dies
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • Obren les primeres llars d’infants públiques de Tortosa amb gairebé 70 alumnes
  • Preocupació pels preus i el descontrol del caragol poma en plena campanya de sega de l’arròs
  • Els pacients infantils i juvenils de salut mental creixen un 21% a les Terres de l’Ebre des de la pandèmia

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ