• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

Un miler de temporers irregulars poden ser explotats al camp ebrenc

per Gustau Moreno
18 de setembre de 2019
Reading Time: 4 mins read
0 0
0

Al voltant d’un miler de temporers del camp en situació irregular a les Terres de l’Ebre estan exposats a l’explotació per part de xarxes mafioses. Així ho ha denunciat la Federació d’Indústria, Construcció i Agro (FICA) del sindicat UGT, que ha constatat també l’existència de nombrosos pisos pastera, especialment a la zona d’Amposta, on s’amunteguen els treballadors per dormir en matalassos al terra que els poden costar 120 euros al mes. Tot i assegurar que la Inspecció de Treball compleix la seua tasca, els responsables sindicals han fet una crida als treballadors perquè denunciïn aquests casos i evitin els abusos que, principalment, es viuen al sector del cítrics així com a l’arròs. Així, assenyalen que, a més de no donar-los d’alta a la Seguretat Social, les màfies els retenen part de sou i els retenen la documentació.

Segons ha explicat el responsable del sector agro i manipulat de productes hortofrutícoles a Catalunya d’UGT, Paco Folch, la majoria dels treballadors afectats són d’origen indi o paquistanès, com el seus explotadors, que actuen com a empresaris intermediaris amb els propietaris o gestors de les terres. En la majoria de casos, expliquen des del sindicat, se’ls pot veure recollir cada matí els treballadors amb furgonetes en punts concrets del territori per traslladar-los fins als camps.

Anunci

Relata el mateix Folch que els responsables d’aquestes organitzacions solen enganyar els seus compatriotes amb anuncis i missatges a les xarxes socials on atreuen les persones en situació irregular d’arreu del país oferint-los treball, casa i menjar. En realitat, ha explicat, “no els legalitzen i els tenen amagats en pisos pastera” per fer-los treballar a estall il·legalment, retenint-los, a més, importants quantitats dels seus guanys, que són per cabassos o per quilos recol·lectats.

Segons recorda UGT, els empresaris estan obligats a allotjar en condicions als treballadors que tinguin el seu domicili habitual a més de 75 quilòmetres i que se’ls pot descomptar del sou per habitatge i menjar un màxim del 25%, evitant que acabin cobrant per sota del salari mínim interprofessional. “Com ja els paguen menys, no els haurien de descomptar res”, apunta Folch, reclamant a les administracions que actuïn contra aquests pisos, per a quatre persones però que poden albergar-ne una dotzena, situats principalment a Amposta, però també a Tortosa, Ulldecona, Deltebre i l’Aldea.

El sindicat reclama que es compleixin les lleis i el conveni signat amb la patronal. Avisa els propietaris de les finques, especialment de cítrics, on el pagès ven la collita a un magatzem que compra i cull el fruit sense saber que “tenir una persona sense papers dins de la seva finca val 10.000 euros”. En molts casos, explica la UGT, aquestes màfies donen d’alta un petit nombre de treballadors per cobrir-los tots i, un cop acaba la campanya dels cítrics, els traslladen a recollir cireres i fruita a la Ribera d’Ebre i a Lleida abans de tornar per la campanya de l’arròs.

Per evitar aquestes situacions i les intervencions de la Policia Nacional, el sindicalista assegura que aquestes màfies han desenvolupat mètodes de vigilància fins al punt de destinar una persona a detectar els cotxes policials camuflats, que ja coneixerien, o treballar de tarda. L’any passat, agents d’este cos van efectuar quatre actuacions en explotacions arrossaires. També la Inspecció de Treball va obrir uns 60 procediments a les Terres de l’Ebre. Però tot plegat resulta insuficient, segons reiteren. Els camps ofereixen més possibilitats per “amagar-se” i evitar aquestes actuacions que els magatzems.

Pagaments pendents als treballadors

En total, segons càlculs sindicals, al miler de temporeres en situació irregular s’afegirà, a l’inici de la pròxima campanya dels cítrics, un miler més de treballadors que seran donats d’alta i contractats legalment pels magatzems. Tot i que en estos casos l’explotació i el frau és més complicat, la UGT també exigeix a aquestes empreses que compleixin la llei. Especialment pel que fa a l’actualització retroactiva del preu per hora que cobren els temporers i l’obligatorietat per als empresaris de fer efectiva la diferència a partir de gener de 2019 sense necessitat que els treballadors ho demanin.

Avisen també que actuaran per evitar l’incompliment de la llei pel que fa als contractes fixos discontinus, tot recordant que el treballador ocupat durant 28 dies seguits durant dos anys hauria de ser contractat per aquesta via, amb els mateixos drets que els indefinits pel que fa a indemnitzacions per acomiadament, per exemple. El sindicat també ha denunciat que encara existeixen importants diferències de salaris entre homes i dones, que cobren entre cinc i deu cèntims menys l’hora, especialment als magatzems. Reclamen que les empreses facilitin als treballadors la roba i estris adequats –asseguren que, en molts casos, se’ls cobra per estos conceptes- i la importància de registrar i signar a l’inici i al final de l’horari laboral.

Folch ha avisat també que coneixen casos d’empreses de julivert, api o menta al delta de l’Ebre amb treballadors en situació irregular que han de recollir un palet diari per al cap, que es trasllada a un altre lloc i es ven majorment en negre. // Via ACN.

Tags: Baix EbreEconomiaPaco FolchPagesosTortosaUGT

Anunci

Related Posts

Investiguen una persona que podria haver causat l’incendi a Paüls per l’abocament de cendres en zona agrícola
Actualitat

Investiguen una persona que podria haver causat l’incendi a Paüls per l’abocament de cendres en zona agrícola

fa 19 hores
Els docents de l’Ebre denuncien condicions ‘extremes’ de calor a les aules
Actualitat

Els docents de l’Ebre denuncien condicions ‘extremes’ de calor a les aules

fa 21 hores
Junts per Tortosa vol prioritzar la urbanització del barri de Sant Jaume amb la nova Llei de Barris
Actualitat

Junts per Tortosa vol prioritzar la urbanització del barri de Sant Jaume amb la nova Llei de Barris

fa 21 hores
El festival d’art efímer A Cel Obert de Tortosa convidarà a somiar
Actualitat

El festival d’art efímer A Cel Obert de Tortosa convidarà a somiar

fa 22 hores
El Congrés Internacional de la II Segona Guerra Mundial rescatarà les històries oblidades dels ebrencs i ebrenques
Actualitat

El Congrés Internacional de la II Segona Guerra Mundial rescatarà les històries oblidades dels ebrencs i ebrenques

fa 23 hores
La PDE buscarà el ‘blindatge jurídic’ del riu Ebre al nou Pla Hidrològic
Actualitat

La PDE buscarà el ‘blindatge jurídic’ del riu Ebre al nou Pla Hidrològic

fa 2 dies
Una jove tortosina de 25 anys triomfa a les xarxes amb discursos d’ultradreta
Actualitat

Una jove tortosina de 25 anys triomfa a les xarxes amb discursos d’ultradreta

fa 2 dies
L’incendi a una botiga d’electrodomèstics d’Amposta ha causat danys estructurals a 25 habitatges
Actualitat

La majoria de les 40 famílies de l’edifici afectat per l’incendi a Amposta tardaran mesos en tornar a casa

fa 2 dies
Obren les primeres llars d’infants públiques de Tortosa amb gairebé 70 alumnes
Actualitat

Obren les primeres llars d’infants públiques de Tortosa amb gairebé 70 alumnes

fa 3 dies
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • ‘Un pas històric per a l’educació i la conciliació a Tortosa’, per Jordi Jordan
  • Investiguen una persona que podria haver causat l’incendi a Paüls per l’abocament de cendres en zona agrícola
  • Els docents de l’Ebre denuncien condicions ‘extremes’ de calor a les aules

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ