• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

La cisterna del poblat ibèric del coll del Moro de Gandesa va funcionar fins 200 anys abans de la nostra era

per ACN
10 de juliol de 2020
Reading Time: 2 mins read
0 0
0

La cisterna del poblat ibèric del coll del Moro, a Gandesa, va estar en funcionament fins la segona Guerra Púnica, uns 200 anys abans de la nostra era. Així ho ha constatat l’equip d’arqueòlegs de la UB que durant les últimes setmanes ha continuat excavant al jaciment per tercer any consecutiu. De forma paral·lela, i gràcies a una aportació del Departament de Cultura, s’ha executat la neteja i consolidació d’una de les tres necròpolis ibèriques que es troben també en aquesta mateixa zona. L’alcalde de Gandesa, Carles Luz, ha reiterat la voluntat del consistori d’impulsar actuacions de museïtzació i promoció turística d’aquests dos espais, catalogats per la Generalitat com a Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN).

La campanya d’aquest 2020, que ha acabat aquest divendres, ha estat condicionada també per la pandèmia del coronavirus i les mesures de seguretat sanitària. Això, segons ha explicat el codirector de les excavacions i professor de la UB, Rafael Jornet, ha obligat a centrar els treballs a espais oberts i limitar el nombre de participants a set persones. Després d’haver limitat el jaciment per la part occidental, localitzat la muralla i l’accés al poblat, l’objectiu que s’havien ficat els arqueòlegs era excavar l’àrea de les cisternes i determinar-ne la profunditat i la cronologia de l’amortització.

Anunci

Un espai que, segons Jornet, havia quedat abandonat després que s’hi efectués un sondeig als 80 i es reomplís de nou. Enguany, l’equip de la UB ha aconseguit arribar als nivells arqueològics i constatar que es va deixar d’utilitzar durant la segona Guerra Púnica, uns 200 anys abans de la nostra era. “Apostem per la dignificació del conjunt Bé Cultural d’Interès Nacional que és el Coll del Moro”, ha apuntat Jornet. El projecte disposa encara de dotació pressupostària per, com a mínim, una nova campanya d’excavació l’any vinent.

De forma paral·lela, s’ha executat en aquest mateix conjunt una neteja i consolidació d’una de les tres necròpolis ibèriques del Coll del Moro. Finançada pel Departament de Cultura, les tasques s’han centrat a efectuar una “consolidació de mínims” per dignificar el jaciment, segons l’arqueòleg de l’empresa Món Iber Rocs, Borja Gil.

S’han netejat la neteja de pistes, tapades i abandonades, així com netejat i consolidació les pedres i juntes dels túmuls amb morter de calç. També s’ha tancat l’entorn per separar l’espai de l’actual aparcament. Gil ha apuntat que són necròpolis pròpies de la zona de l’Aragó i les Terres de l’Ebre amb túmuls funeraris no excessivament grans i més moderns respecte les d’altres indrets pròxims, com Flix.

Per la seva banda, l’alcalde de Gandesa, Carles Luz, ha refermat la voluntat de l’Ajuntament de recuperar el patrimoni cultural que representa el complex del coll del Moro. Segons ha avançat, el consistori treballa amb projectes per museïtzar-lo, en forma de centre d’interpretació o amb la instal·lació de plafons informatius, per dinamitzar i explotar turísticament l’espai, que ja forma part de les rutes que ofereix l’oficina de turisme municipal.

Tags: ArqueologiaCarles LuzCulturaGandesaHistòriaRafael JornetTerra AltaUB

Anunci

Related Posts

La Fatarella vol aprofitar el Pla de Barris per recuperar cases buides i combatre el despoblament
Actualitat

La Fatarella vol aprofitar el Pla de Barris per recuperar cases buides i combatre el despoblament

fa 12 hores
Tortosa vol combatre la calor amb tendals al carrer Sant Blai
Actualitat

Tortosa vol combatre la calor amb tendals al carrer Sant Blai

fa 13 hores
Víctor Grau.
Actualitat

Víctor Grau deixa la primera secretaria del PSC de Tortosa

fa 13 hores
La plaça del Mercat acollirà el Renaixement Gastronòmic durant la Festa del Renaixement
Actualitat

La plaça del Mercat acollirà el Renaixement Gastronòmic durant la Festa del Renaixement

fa 13 hores
21 Audiovisual inaugura a Campredó la seua nova seu i obri una etapa de creixement a les Terres de l’Ebre
Actualitat

21 Audiovisual inaugura a Campredó la seua nova seu i obri una etapa de creixement a les Terres de l’Ebre

fa 2 dies
Les freqüències de Cadena SER Ebre s’integren a 21 Audiovisual
Actualitat

Les freqüències de Cadena SER Ebre s’integren a 21 Audiovisual

fa 2 dies
La Piraguada en Defensa de l’Ebre reivindica el paper del moviment social en un moment ‘clau’ per al riu
Actualitat

La Piraguada en Defensa de l’Ebre reivindica el paper del moviment social en un moment ‘clau’ per al riu

fa 2 dies
Els GALP reclamen a Madrid garantir els fons per al desenvolupament local pesquer
Actualitat

Els GALP reclamen a Madrid garantir els fons per al desenvolupament local pesquer

fa 5 dies
Tortosa amplia el projecte del segon aparcament d’Adif amb més zona verda i voreres més amples
Actualitat

Tortosa amplia el projecte del segon aparcament d’Adif amb més zona verda i voreres més amples

fa 6 dies
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • La Fatarella vol aprofitar el Pla de Barris per recuperar cases buides i combatre el despoblament
  • Tortosa vol combatre la calor amb tendals al carrer Sant Blai
  • Víctor Grau deixa la primera secretaria del PSC de Tortosa

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
  • Manage options
  • Manage services
  • Manage {vendor_count} vendors
  • Read more about these purposes
Mostra les preferències
  • {title}
  • {title}
  • {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ