• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

La data del judici del foc d’Horta, pendent 11 anys després per la transcripció d’unes declaracions de la instrucció

L'Audiència de Tarragona reclama al jutjat de Gandesa aquest requisit processal abans del novembre

per ACN
21 de juliol de 2020
Reading Time: 3 mins read
0 0
0
La data del judici del foc d’Horta, pendent 11 anys després per la transcripció d’unes declaracions de la instrucció

Pla general d'un grup de Bombers arribats després de participar en les tasques d'extinció de l'incendi d'Horta de Sant Joan. Imatge del 21 de juliol del 2009. // ACN.

El judici per l’incendi d’Horta de Sant Joan (Terra Alta) segueix sense data quan es compleixen 11 anys de l’atrapament on van morir cinc Bombers GRAF Lleida i un sisè va resultar greument ferit. Fa un any, el jutjat d’instrucció de Gandesa va dictar l’obertura del judici oral contra els dos únics acusats, els presumptes responsables d’iniciar el foc als Ports el 20 de juliol de 2009. El jutge de la instrucció rebutjava esperar la transcripció de les proves que faltaven, però a petició de la Fiscalia i les defenses dels acusats, l’Audiència de Tarragona va emetre una resolució el 29 de juny on s’exigeix aquest requisit processal. Fixa el 31 d’octubre d’enguany per rebre les transcripcions de les declaracions de 23 testimonis.

Les transcripcions de les proves testimonials serveixen a Fiscalia i advocacies per acreditar “eventuals contradiccions” de les versions dels testimonis durant el judici oral. El jutjat popular no té accés a aquestes declaracions sumarials i els magistrats de l’Audiència reconeixen que és “realment complicat” identificar una contradicció amb el sistema de gravació. Considera “laboriós i inviable” escoltar la declaració sumarial si s’alerta de contradiccions durant el judici, tenint en compte que amb algun testimoni d’aquest cas hi ha declaracions que van allargar-se 12 hores.

Anunci

En la resolució es demana que abans del 31 d’octubre, el jutjat de Gandesa transcrigui les 23 declaracions que ha demanat la Fiscalia, petició a la qual s’han adherit les defenses dels acusats. També es reclama al Departament de Justícia que faciliti “el suport el material i de persones físiques” per fer aquesta tasca en el termini establert i sense perjudici en “l’activitat habitual” del jutjat d’instrucció de la Terra Alta.

El periple judicial del cas

Després de l’incendi d’Horta, la instrucció inicial que es va allargar dos anys i el cas va arribar el novembre del 2011 a l’Audiència de Tarragona. Els magistrats van decidir arxivar la causa contra Carles Font, el comandament Delta 0 durant l’extinció de l’incendi, i deixar Lorenzo Forner i Juan Antonio Paz com els dos únics imputats. El jutge de la instància provincial va acceptar la petició de Fiscalia i va acordar que la vista oral se celebraria pel procediment sumari ordinari per considerar-lo el més adequat, donada “la complexitat del cas”. Les defenses dels dos presumptes piròmans s’hi van oposar perquè suposava la celebració del judici amb un tribunal professional a l’Audiència de Tarragona, en aplicació de l’actual Codi Penal.

Les defenses de Paz i Forner van recórrer dos cops aquesta decisió, dos recursos que es van refusar l’Audiència de Tarragona però que va acceptar el Tribunal Suprem (TS) fa tres anys. L’alt Tribunal argumentava que, tot i la reforma del Codi Penal de l’any 2015, havia de prevaldre la llei vigent en el moment en què es van cometre els fets (juliol de 2009) i que preponderava el “delicte fi”, en aquest cas, el delicte d’incendi forestal als cinc delictes d’homicidi per imprudència i al de lesions per imprudència, pels bombers GRAF morts i ferits en el foc.

Amb aquesta dedició del TS, l’Audiència de Tarragona havia de refer el procés des de la instrucció. La causa original va tornar al jutjat de Gandesa el maig del 2018 i resolia al juliol de l’any passat l’obertura del judici oral per un delicte d’incendi forestal, en “concurs ideal” amb cinc homicidis imprudents i un delicte de lesions imprudent. El jutge de Gandesa demanava l’any passat formar una peça separada sobre la responsabilitat econòmica dels acusats, i els requeria una fiança de 8.233.168,25 euros.

Però en un intent de donar celebritat al cas després de 10 anys, el jutjat de Gandesa descartava transcriure les declaracions pendents que ara reclama com a requisit processal l’Audiència de Tarragona i que hauran de presentar abans del 31 d’octubre. Amb aquest darrer tràmit podria fixar-se la data del judici però seran més d’11 anys d’espera que podran servir a les defenses de Forner i Paz per demanar una rebaixa “substancial” de la petició de penes. Qualsevol retard del procediment “per causa no imputable als acusats”, pot valer als advocats per emparar-se en “dilacions indegudes” i demanar a la Fiscalia la pena mínima rebaixada en dos graus. D’aquesta manera, i si el Ministeri Fiscal s’avingués a pactar, es podria escurçar la condemna de 19 anys de presó fins a 4 o 5 cinc anys de reclusió per als acusats de provocar el mortal incendi.

Tags: Audiència de TarragonaGandesaHorta de Sant JoanSocietatTerra Alta

Anunci

Related Posts

Móra d’Ebre espera el vistiplau del Govern per comprar els terrenys del nou heliport
Actualitat

Móra d’Ebre espera el vistiplau del Govern per comprar els terrenys del nou heliport

fa 1 dia
Tortosa acull la presentació de la nova llei d’ocupació pública per millorar la cobertura de places al món local
Actualitat

Tortosa acull la presentació de la nova llei d’ocupació pública per millorar la cobertura de places al món local

fa 2 dies
La Ràpita finalitza les obres de la plaça Carles III
Actualitat

La Ràpita finalitza les obres de la plaça Carles III

fa 2 dies
Ulldecona impulsa la nova escola de música i la reforma de la variant de la carretera de Godall amb el suport de la Diputació de Tarragona
Actualitat

Ulldecona impulsa la nova escola de música i la reforma de la variant de la carretera de Godall amb el suport de la Diputació de Tarragona

fa 2 dies
La Ràpita celebra la vuitena Fira d’Ocupació per connectar empreses i joves amb oportunitats laborals
Actualitat

La Ràpita celebra la vuitena Fira d’Ocupació per connectar empreses i joves amb oportunitats laborals

fa 2 dies
El potencial logístic de les Terres de l’Ebre es reivindica en un Cafè Cambra amb el Port de Tarragona
Actualitat

El potencial logístic de les Terres de l’Ebre es reivindica en un Cafè Cambra amb el Port de Tarragona

fa 2 dies
El Govern treballa per trobar una ubicació temporal a la Ribera d’Ebre per a l’helicòpter medicalitzat del SEM
Actualitat

El Govern treballa per trobar una ubicació temporal a la Ribera d’Ebre per a l’helicòpter medicalitzat del SEM

fa 2 dies
L’ampliació de l’Hospital de Tortosa s’adapta per conservar un sitjar del segle XVI descobert durant les obres
Actualitat

L’ampliació de l’Hospital de Tortosa s’adapta per conservar un sitjar del segle XVI descobert durant les obres

fa 3 dies
ERC del Montsià i el Baix Ebre denuncia el ‘menyspreu’ ferroviari cap a les Terres de l’Ebre
Actualitat

ERC del Montsià i el Baix Ebre denuncia el ‘menyspreu’ ferroviari cap a les Terres de l’Ebre

fa 3 dies
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • El Mobile World Congress arriba als seus 20 anys
  • L’infinit a les nostres aules: el nombre Pi, memòria i futur, per Pilar Caballé
  • Móra d’Ebre espera el vistiplau del Govern per comprar els terrenys del nou heliport

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
  • Manage options
  • Manage services
  • Manage {vendor_count} vendors
  • Read more about these purposes
Mostra les preferències
  • {title}
  • {title}
  • {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ