• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Diàleg

‘Bombita per a Deltebre, cosa de totes i tots’, per Joan Alginet

per Opinió
14 de març de 2021
Reading Time: 4 mins read
0 0
0
El deltebrenc Joan Alginet es perfila com a nou president del COPATE

Joan Alginet.

El ple de l’Ajuntament de Deltebre va aprovar el passat dimecres 10 de març i per una  amplíssima majoria sol·licitar al govern de l’Estat Espanyol la cessió de la Finca de  Bombita al municipi de Deltebre, després de dotze anys de titularitat pública. Bombita,  no són només 516 hectàrees d’antics camps d’arròs i 192 hectàrees de llacunes amb  una biodiversitat immensa. És més que tot això. Suposa, en primer lloc, la gran  oportunitat de present i futur per a un municipi que fa anys que demana a crits des del  cor d’un dels ecosistemes més fràgils i singulars d’Europa, constituir un pol d’atracció  sostenible que li permet desenvolupar projectes turístics, culturals i etnològics que  posin en valor el nostre llegat històric, i que sobretot siguem capaços de fer  compatibles les activitats cinegètiques i pesqueres que han permès en definitiva,  preservar l’essència de la finca.

Per això, Bombita i el seu desenvolupament és la clau  de volta del nostre progrés. És el projecte que ens cal per acabar-nos d’emancipar  d’aquell segregacionisme acomplexat que ens ha condicionat tant durant dècades i  que ens ha impedit reivindicar-nos com l’autèntica capital del Delta. Ha de ser el  projecte de gestió propi d’un Deltebre adult, madur, que sap on vol anar i que té els  mecanismes per fer-ho sense haver-se de justificar ni de demanar permís a ningú.  Demanar a l’Estat Espanyol el que, legítimament ens correspon, no tan sols és fruit de  la nostra maduresa institucional i política, és sobretot, tenir clar qui som i com volem  viure a la nostra pròpia terra. Suposa per tant, tota una declaració de principis, i per  aquesta raó ERC ho té clar. Fa anys que ho té clar. Ja ho teníem clar quan el 2009 i  des del govern municipal vam tenir un paper proactiu en garantir els usos i costums  que fins aleshores havien gaudit entitats quasi centenàries, com els caçadors de la  Cava en el moment del traspàs de la propietat. Quan des del front de Madrid l’Alfred  Bosch demanava el 2013 constituir la comissió mixta per tal de garantir la gestió de la  finca amb una determinació clarament municipal. Accions que acompanyades de  preguntes reiterades a la ministra de Medi Ambient de torn van tenir sempre la callada  i la inacció com a resposta.

Anunci

Res de nou. ERC sabia que la compra de la finca per part  de l’administració central no obeïa a cap altra raó que justificar el seu model ambiental  tenint la inacció com acció posant en risc l’actual morfologia del delta. També res de  nou, ha calgut un temporal Glòria per arribar a la mateixa conclusió. Ara bé, fou el  Parlament de Catalunya a través de la comissió de Territori i Sostenibilitat la que va  aconseguir a petició d’ERC sol·licitar un model de gestió municipal per a la finca, on  l’Ajuntament de Deltebre en fos el titular i el gestor. De fet, de la proposta de resolució presentada per ERC, es van acceptar les esmenes presentades per ICV i es van rebutjar les de CiU que defensava una titularitat en mans de la Generalitat. No obstant,  la resolució es va aprovar, que era del que es tracta. L’Estat ni al Parlament va  escoltar. Curiós. Han passat moltes coses des de 2013, de fet, si mirem políticament  on som i nacionalment que hem sigut capaços de fer amb errors i encerts, sembla que  el 2013 estigui encara més lluny.  

Per això, ens cal amb determinació i generositat defensar la legítima reivindicació de la  titularitat de la Finca Bombita i de la seva gestió. No ens hem de conformar en ser els  gestors ambientals i sostenibles de l’espai, de fet, això ja ho som amb el compromís  reiterat dels regants,caçadors, pescadors i l’Ajuntament que són els únics que han  mantingut la finca en condicions òptimes. Amb l’administració central no es pot anar en  plantejaments ambigus, parcials o des de la racionalitat. A l’Estat li hem de plantejar de  cara, carregats de raons i en legítima defensa l’ús de la finca per donar oportunitats als  joves agricultors de Deltebre, per exemple. O per no assumir una regressió de la  nostra línia de costa, que sigui acceptar la derrota, acceptar la nostra fi. Tot això  s’haurà de fer amb la valentia i generositat que tant va caracteritzar els homes i dones  que van plantar-se davant les accions de la propietat privada quan intentava guanyar  terra de conreu a costa de carregar-se l’ecosistema. Si l’arbre no ens deixa veure el  bosc, si no consumim una unitat d’acció que defugi d’interessos polítics i  d’electoralisme curtplacista haurem perdut l’oportunitat. I tal com tenim les batalles  immediates que ens ateny, millor junts i units. ERC té clar que hem de ser i que hem  de fer amb Bombita. Esperem que des de la Plaça 20 de Maig, ens donin l’oportunitat  de sumar i de poder aportar el nostre humil criteri. 

*JOAN ALGINET ALIAU és portaveu d’ERC-Més Deltebre.

Tags: Baix EbreDelta de l'EbreDeltebreDiumengeMRFERCJoan AlginetMedi AmbientPolítica

Anunci

Related Posts

‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (I)’, per Fernando Jaime Soler
Diàleg

‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (I)’, per Fernando Jaime Soler

fa 5 hores
‘Matemàtiques recreatives dominicals (88)’
Diàleg

‘Matemàtiques recreatives dominicals (88)’

fa 6 hores
‘Des de la més profunda decepció’, per Miquel Castelló
Diàleg

‘Des de la més profunda decepció’, per Miquel Castelló

fa 6 hores
‘El despoblament rural’, el nou llibre d’Anton Monner amb les claus per revertir la situació
Diàleg

‘La màfia de la democràcia’, per Anton Monner

fa 6 hores
‘El tren com a injustícia a les Terres de l’Ebre’, per Daniel Gil
Diàleg

‘El tren com a injustícia a les Terres de l’Ebre’, per Daniel Gil

fa 2 dies
Gellida alerta l’independentisme d’un possible pacte PP-Vox: ‘Quant pitjor, pitjor’
Diàleg

‘La foscor d’Europa’, per Jesús Gellida

fa 1 setmana
‘Les obres d’art de Sixena, un nou exemple de catalanofòbia’ per Anton Monner
Diàleg

‘Les obres d’art de Sixena, un nou exemple de catalanofòbia’ per Anton Monner

fa 1 setmana
Matemàtiques recreatives dominicals (87)
Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (87)

fa 1 setmana
‘Si vis pacem, para bellum – Si vols la pau, preparat per a la guerra’, per Diana Valimanya
Diàleg

‘Sota l’ombra d’un aerogenerador: quan les ovelles ens interpel·len’, per Diana Valimanya

fa 1 setmana
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • ‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (I)’, per Fernando Jaime Soler
  • ‘Matemàtiques recreatives dominicals (88)’
  • ‘Des de la més profunda decepció’, per Miquel Castelló

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ