• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

Un trencalòs sanat a Torreferrussa s’allibera als Ports

per ACN
17 de març de 2021
Reading Time: 2 mins read
0 0
0
Un trencalòs sanat a Torreferrussa s’allibera als Ports

Primer pla del trencalòs 'Setcases' en el moment en què es va alliberar al Mas del Peraire (Castelló), molt prop del Parc Natural dels Ports. Imatge del 16 de març del 2021. // CEDIDA a l'ACN.

Aquest dimarts s’ha alliberat un trencalòs, que s’ha batejat amb el nom de ‘Setcases’, al Parc Natural de la Tinença de Benifassà, la part valenciana del massís dels Ports. És el tretzè exemplar que es reintrodueix a les muntanyes dels Ports i el Maestrat dins del projecte per retornar el trencalòs a la zona, on es va extingir fa aproximadament mig segle. Aquest exemplar de trencalòs va ingressar l’agost passat al Centre de Recuperació de Fauna Salvatge de Torreferrussa. Se l’havia trobat a Setcases (Ripollès) amb una fractura del radi de l’ala dreta i amb molt poc pes. L’alliberament es va fer a la finca del Mas del Peraire (Castelló), molt prop del límit amb el Parc Natural dels Ports.

Un cop recuperat de la lesió i amb les condicions òptimes per retornar-lo a la natura, el trencalòs ‘Setcases’ s’ha alliberat als Ports, equipat amb un emissor GPS amb el qual se seguiran els seus moviments i es comprovarà si s’adapta al medi, o torna als Pirineus com ha fet algun exemplar adult que s’havia portat a les muntanyes dels Ports i el Maestrat.

Anunci

Per ajudar a la readaptació del trencalòs a la zona, el Parc Natural dels Ports manté dos punts d’alimentació suplementària (PAS), a Tortosa i Horta de Sant Joan (Terra Alta), on cada setmana es diposita carn i ossos per facilitar l’adaptació d’aquesta espècie d’au carronyaire. Aquests dos punts formen part d’una xarxa, amb set PAS més al País Valencià i Aragó, que cobreix l’àmbit objectiu de reintroducció del trencalòs al massís.

El projecte per retornar el trencalòs es va iniciar el 2018. Hi participa la Generalitat de Catalunya, la Generalitat Valenciana i el Govern d’Aragó, així com la Vulture Conservation Foundation i el Ministeri de Transició Ecològica i Repte Demogràfic.

Fins ara s’han alliberat tretze exemplars, set adults no reproductors i sis polls. Als polls se’ls solta amb la tècnica de cria campestre d’aus criades en captivitat i són procedents de centres especialitzats i zoos de tota Europa, entre els quals hi ha els centres de fauna de Vallcalent i Torreferrussa. L’alliberament d’exemplars adults no reproductors, com el d’aquest dimarts, forma part d’una prova experimental consistent en portar als Ports trencalossos procedents del Pirineu.

El trencalòs o crebalòs (nom popular de l’espècie a la Tinença i els Ports), és una de les quatre espècies de voltors que viuen a Europa, una de les aus europees més grans i l’única que s’alimenta d’ossos. A principis del segle XX, vivia als Ports i als principals massissos de la Península, però als anys vuitanta la situació de l’espècie ja era molt crítica. A Catalunya només hi havia cinc o sis parelles al Pirineu occidental, havia desaparegut dels Ports, i es van iniciar diverses accions de protecció i un pla de recuperació. El trencalòs torna a tenir presència a diversos territoris fins als 45 actuals, que es concentren al Pirineu i Prepirineu.

Tags: Baix EbreHorta de Sant JoanMedi AmbientPac Natural de la Tinença de BenifassàPaís ValenciàParc Natural dels PortsSocietatTerra AltaTorotsa

Anunci

Related Posts

El Govern estudiarà mesures per millorar la gestió viària a l’Ebre en cas d’emergència
Actualitat

El Govern estudiarà mesures per millorar la gestió viària a l’Ebre en cas d’emergència

fa 3 hores
Batea vol revitalitzar el nucli antic amb la nova Llei de Barris
Actualitat

Batea vol revitalitzar el nucli antic amb la nova Llei de Barris

fa 4 hores
Obren una investigació per la destrossa de la imatge de la Cinta del cim de Caro
Actualitat

Obren una investigació per la destrossa de la imatge de la Cinta del cim de Caro

fa 6 hores
La PDE exigeix la implicació dels partits ebrencs per aturar l’ampliació de l’embassament de Yesa
Actualitat

La PDE exigeix la implicació dels partits ebrencs per aturar l’ampliació de l’embassament de Yesa

fa 6 hores
Junts per Tortosa torna a instar al govern municipal a reduir l’endeutament amb el romanent de tresoreria
Actualitat

Junts per Tortosa torna a instar al govern municipal a reduir l’endeutament amb el romanent de tresoreria

fa 7 hores
El xef Albert Guzmán cuina contra el malbaratament alimentari en una nova edició de Gastrorecup
Actualitat

El xef Albert Guzmán cuina contra el malbaratament alimentari en una nova edició de Gastrorecup

fa 8 hores
El Col·legi de Periodistes reconeix la tasca dels professionals del territori en la 11a edició dels Premis Terres de l’Ebre
Actualitat

El Col·legi de Periodistes reconeix la tasca dels professionals del territori en la 11a edició dels Premis Terres de l’Ebre

fa 8 hores
El Govern vol que les ajudes als municipis afectats pels aiguats arribin en un mes
Actualitat

El Govern vol que les ajudes als municipis afectats pels aiguats arribin en un mes

fa 3 dies
El ple de Tortosa rebutja la moció popular del Corembe sobre el monument
Actualitat

La Comissió per la retirada dels símbols franquistes confia que el catàleg estatal posi data a la retirada del monument

fa 3 dies
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • El Govern estudiarà mesures per millorar la gestió viària a l’Ebre en cas d’emergència
  • Batea vol revitalitzar el nucli antic amb la nova Llei de Barris
  • Obren una investigació per la destrossa de la imatge de la Cinta del cim de Caro

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ