• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

El consum d’aigua del transvasament a Tarragona va créixer un 10% el 2021

per ACN
1 de març de 2022
Reading Time: 4 mins read
0 0
0

El consum d’aigua del minitransvasament de l’Ebre a Tarragona va créixer un 10% al llarg de 2021 fins els 70,14 hectòmetres cúbics, segons el Consorci d’Aigües de Tarragona (CAT). Una xifra, segons remarca l’ens, que encara està per sota dels 73,79 hectòmetres cúbics de 2019, abans de començar la pandèmia, i que ha evolucionat a l’alça estirada per una recuperació del consum de les indústries –que ha pujat un 22,6%-. L’ens gestor del minitransvasament ha anuncia que construirà una variant per salvar el “punt negre” de la canonada que va rebentar l’11 de desembre a l’Ametlla de Mar. Segons el CSIC, el trencament es va produir fruit d’una corrosió per clorurs externs provinents d’aigua de reg amb salobre, com ja va passar a l’Ampolla el 2020.

El CAT segueix recuperant els nivells de consum d’aigua de l’Ebre previs a la pandèmia, segons es desprèn de les dades presentades aquest dimarts. Si bé l’aigua dispensada als ajuntaments -43,56 hectòmetres cúbics- només va suposar un increment del 3,5% respecte 2021, el consum industrial es va enfilar fins els 26,58 hectòmetres cúbics, prop d’un 23% més.

Anunci

“Al 2020 va haver una gran davallada al sector econòmic, més que al domèstic: la recuperació ha estat més alta on ha hagut més davallada on no n’hi va haver tanta”, ha apuntat el director gerent de l’ens, Josep Xavier Pujol, tot recordant que la caiguda a la indústria va arribar a situar-se entre un 30 i un 40% del consum habitual per efecte de la pandèmia.

Més enllà de l’evolució dels consums, les accions per garantir la seguretat del subministrament i de la infraestructura del minitransvasament continuen sent les principals prioritats per als responsables del CAT. Així, i després que rebentés un tram de canonada a l’altura de l’Ametlla de Mar l’11 de desembre passat tallant el subministrament durant 30 hores i produint afectacions a propietats properes, han anunciat la construcció d’una variant de 375 metres de nova canonada de formigó armat i d’1,6 metres de diàmetre per desviar l’actual, considerat com un “punt negre de la xarxa”.

Aigües de reg salobres que afecten el ferro

El dictamen del CSIC, que va estudiar la causa del col·lapse, ha certificat, com va passar a principis de 2020 a l’Ampolla, que no es va tractar d’un defecte de la canonada. Atribueixen l’origen a la corrosió per clorurs externs procedents del reg per superfície amb aigües salobres al llarg del temps el fenomen. “Han atacat l’armadura activa de pretensat i, per un efecte de picadura del ferro, ha disminuït la secció, acumulant trencaments de cables, es trenca i perd la condició estructural de la canonada”, ha precisat Pujol.

El projecte, aprovat per la via d’urgència, està en fase de licitació i es preveu que estigui finalitzat al juny després d’una inversió d’uns 1,1 milions d’euros que se sumen als 125.000 euros de les reparacions i restauració de les afectacions causades per la rebentada.

Paral·lelament, el CAT continuarà treballant enguany en la implantació del sistema d’auscultació de la canonada principal, amb la instal·lació de fibra òptica al llarg dels 85 km del traçat, per monitoritzar en temps real i en continu l’estat estructural de la canonada per evitar el trencament d’espires d’acer i el seu deteriorament. El projecte té un cost de 7 milions d’euros i s’executa des del passat novembre, amb la previsió que s’allargui un any i mig.

També s’invertiran 9,9 milions en un segon dipòsit d’aigua crua a l’ETAP de l’Ampolla amb 185.000 metres cúbics de capacitat, que permetrà doblar la capacitat actual i augmentar la garantia d’abastament. Amb aquest objectiu es construirà també un nou dipòsit regulador a Vila-seca de 25.000 metres cúbics i que costarà 8,4 milions d’euros. Tots dos projectes estan en fase de licitació i s’adjudicaran a l’abril. Les obres s’allargaran entre tretze i disset mesos. La previsió, en aquest àmbit, és invertir uns 40 milions d’euros en deu obres que han de millorar la capacitat de regulació i garantia d’abastament.

Alginet es desentén de la reversió

Més enllà de les inversions però, el president del CAT, Joan Alginet, ha volgut deixar al marge dels aspectes de gestió de l’ens el debat social i polític a les Terres de l’Ebre sobre la reversió del ministransvasament de l’Ebre. La Plataforma en Defensa de l’Ebre l’ha tornat a reclamar aquest cap de setmana. Per la seva banda, Movem Terres de l’Ebre vol ara obrir el debat al Parlament plantejant un pacte de reversió com el que es va acordar en el cas del Ter amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

“És una realitat diferent a la nostra”, ha apuntat, recordant que la captació del Ter pot arribar al “70% del cabal del Ter”. “A l’Ebre parlem d’un 0,7% del cabal que es capta dels dos canals. Partim d’una comparació totalment diferent. Quan parlem de revertir el minitransvasament hem de saber exactament amb quins termes ho fem i si obrim un debat, que crec que el Consorci no ha d’entrar, ho han de fer les forces polítiques i els actors socioeconòmics, ho hem de fer de forma coherent, responsable i sabent el que volem”, ha manifestat Alginet.

Apunta que cal “treballar vies alternatives” per aspirar a revertir un servei d’abastiment d’abastament d’aigua amb riscos, “amb un punt de captació i una canonada unidireccional”. “Hem de treballar amb el territori per revertir. Però el debat ha de ser rigorós i aportdant des del coneixement solucions per avançar. Si és un debat associat a un determinat moment polític i un objectiu concret no ajudarà. Perquè el servei que presta el Consorci és garantir l’arribada d’un element essencial per sobreviure el territori, que és l’aigua. Hem de ser conscients que el que fem és gestionar un bé escàs”, ha insistit.

Tags: Baix EbreCATColumnaConsorci d'Aigües de TarragonaEconomiaJoan AlginetJosep Xavier PujolMedi Ambient

Anunci

Related Posts

Tortosa reordenarà l’avinguda Felip Pedrell entre el mercat i l’antic club de rem
Actualitat

Tortosa reordenarà l’avinguda Felip Pedrell entre el mercat i l’antic club de rem

fa 2 dies
Un error de localització va deixar Roquetes inicialment fora dels ajuts pels aiguats
Actualitat

Un error de localització va deixar Roquetes inicialment fora dels ajuts pels aiguats

fa 2 dies
Els clavells rojos i blancs continuen sent els més escollits per Tots Sants
Actualitat

Els clavells rojos i blancs continuen sent els més escollits per Tots Sants

fa 2 dies
Els pastissers preveuen una bona venda de panellets durant tot el cap setmana
Actualitat

Els pastissers preveuen una bona venda de panellets durant tot el cap setmana

fa 2 dies
ERC vol que el Govern presenti un estudi dels edificis que s’haurien d’expropiar en zones inundables de l’Ebre
Actualitat

ERC vol que el Govern presenti un estudi dels edificis que s’haurien d’expropiar en zones inundables de l’Ebre

fa 2 dies
La recreació històrica del Setge de Tortosa estrena visita guiada nocturna i sopar de germanor
Actualitat

La recreació històrica del Setge de Tortosa estrena visita guiada nocturna i sopar de germanor

fa 2 dies
Jordan denuncia que el problema amb els semàfors del centre de la ciutat és herència del govern de Roigé
Actualitat

Jordan denuncia que el problema amb els semàfors del centre de la ciutat és herència del govern de Roigé

fa 3 dies
Campanya de l’arròs al Delta marcada per la baixada de preus per l’elevada competència en altres zones d’Europa
Actualitat

Campanya de l’arròs al Delta marcada per la baixada de preus per l’elevada competència en altres zones d’Europa

fa 3 dies
Reverté vol diàleg per millorar ‘la qualitat de vida’ dels rapitencs que viuen a Alcanar-Platja
Actualitat

Reverté vol diàleg per millorar ‘la qualitat de vida’ dels rapitencs que viuen a Alcanar-Platja

fa 3 dies
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • Matemàtiques recreatives dominicals (106)
  • ‘Sobre les darreres pluges’, per Gabriel Perles
  • ‘El president Puigdemont i els incompliments del PSOE’, per Anton Monner

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ