• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

”Totes les narracions del Delta’ és una oportunitat d’apropar Arbó a nous lectors’

Joan Antoni Forcadell recull per primer cop tota la narrativa breu que l'autor de la Ràpita va dedicar al delta de l’Ebre

per Gustau Moreno
14 de juny de 2022
Reading Time: 3 mins read
0 0
0

La biblioteca de Tortosa serà este divendres l’escenari de la presentació del llibre ‘Totes les narracions del Delta’, de Sebastià Juan Arbó, que acaba de publicar l’editorial Proa. La presentació anirà a càrrec del filòleg i editor del recull, Joan Antoni Forcadell, que també comptarà amb la participació d’Albert Aragonés Salvat. Durant una entrevista a Canal 21 Ebre, Forcadell ha explicat que ‘Totes les narracions del Delta’ treu a la llum, per primera vegada, tota la narrativa breu que Arbó va dedicar al delta de l’Ebre. El filòleg ampostí ha destacat que el volum suposa la recuperació d’un llegat poc conegut i estudiat. De fet, en el llibre hi ha relats d’Arbó gairebé desconeguts, publicats a la premsa, i també peces inèdites amb un gran valor literari i testimonial. “És una oportunitat de recuperar estes narracions concretes, i també de reivindicar el seu llegat material, que es conserva a Amposta, i del qual encara no coneixem totes les possibilitats que ofereix”, ha remarcat.

De la mateixa manera Forcadell ha explicat que sovint els editors de l’època substituïen les expressions més genuïnes de la parla del Delta per altres formes més estandaritzades. Amb esta nova edició, gràcies als manuscrits i inèdits conservats a l’Arxiu Comarcal del Montsià, han pogut rescatar la llengua original d’Arbó. “I observem també, a través del treball amb els originals, que esta no era la seua voluntat, i d’alguna manera hem volgut tornar als mateixos autògrafs per recuperar i reivindicar esta parla ebrenca, sobretot a partir dels diàlegs”, ha manifestat.

Anunci

L’editor de ‘Totes les narracions del Delta’ també ha volgut reivindicar Arbó com un gran autor de narrativa breu, tot i que siga més conegut per novel·les com ‘Terres de l’Ebre’ o ‘Tino Costa’. A més, ha detallat que alguns dels relats van ser la llavor d’algunes de les novel·les d’Arbó. “Alguns estan en la gènesi d’algunes novel·les, i alguns són contes que ell insereix en les narracions d’algunes novel·les. De fet, els lectors més experts podran reconèixer en algunes d’estes obres fragments de ‘Terres de l’Ebre’, de ‘Fragments de nit’ o de ‘L’espera’. No és que Arbó vulgués fer amb les ‘Narracions del Delta’ una mena d’antologia de la seua obra, sinó que ell se n’adona que quan escriu les seues novel·les té tendència a intercalar veritables contes”, ha aclarit l’editor.

Amb este volum, Forcadell espera que nous lectors s’apropen a l’obra de l’autor de la Ràpita. “Crec que és un llibre ideal, sobretot per a lectors que no estan familiaritzats amb Arbó. Lectors de primera vegada, i també per a lectors que ja el coneguen i vulguen aprofundir una mica més en alguna de les facetes de la seua narrativa”, ha argumentat. “També és ideal pensant en algun públic de tipus adolescent, instituts, departaments de català o castellà que vulguen fomentar el plaer per la lectura a través de narracions literàries que estan escrites a les nostres terres. Crec que és l’oportunitat perfecta”, ha insistit Forcadell. “Arbó fins ara ha sigut un autor desgraciadament poc llegit, malgrat el reconeixement que ha tingut al nostre territori. És l’oportunitat d’apropar-lo a nous lectors, i a partir d’aquí poder aproximar-se a lectures més denses com poden ser ‘Terres de l’Ebre’ o ‘Tino Costa'”, ha conclòs Forcadell.

Tags: AgendaMRFAlbert AragonésAmpostaBaix EbreCulturaJoan Antoni ForcadellLa RàpitaLiteraturaMontsiàNarrativaSebastià Juan ArbóTortosa

Anunci

Related Posts

Amposta remodelarà el carrer Sebastià Juan Arbó a l’altura dels Xiribecs
Actualitat

Amposta remodelarà el carrer Sebastià Juan Arbó a l’altura dels Xiribecs

fa 21 hores
Móra d’Ebre encara la recta final de les obres d’ampliació de l’escola bressol ‘La Morera’
Actualitat

Móra d’Ebre encara la recta final de les obres d’ampliació de l’escola bressol ‘La Morera’

fa 21 hores
Tot a punt per una nova mitja veda de caça a les Terres de l’Ebre
Actualitat

Tot a punt per una nova mitja veda de caça a les Terres de l’Ebre

fa 22 hores
Entitats independentistes es preparen per a la mobilització de l’Onze de Setembre
Actualitat

Entitats independentistes es preparen per a la mobilització de l’Onze de Setembre

fa 22 hores
En marxa els plans d’ocupació comarcals que proporcionen feina a 50 persones durant un any
Actualitat

En marxa els plans d’ocupació comarcals que proporcionen feina a 50 persones durant un any

fa 2 dies
Un projecte de l’IRTA demostra que cultivar plantes amb aigua enriquida amb excrements de peix permet reduir el consum d’aigua en un 90%
Actualitat

Un projecte de l’IRTA demostra que cultivar plantes amb aigua enriquida amb excrements de peix permet reduir el consum d’aigua en un 90%

fa 2 dies
‘Los Col·loquis de la no tan insigne ciutat de Tortosa’, per Irene López
Actualitat

S’obre la convocatòria d’ajuts per rehabilitar habitatges al centre de Tortosa i locals comercials de tota la ciutat

fa 2 dies
‘Per una agència de la natura  per al món rural i des del món rural’, per Eva Amposta i Jordi Jordan
Actualitat

S’acaba la màxima alerta de risc d’incendis i s’aixequen les restriccions als espais naturals

fa 2 dies
Alerta per una plaga de conills a les Terres de l’Ebre: Unió de Pagesos reclama més mesures de control de la fauna
Actualitat

Alerta per una plaga de conills a les Terres de l’Ebre: Unió de Pagesos reclama més mesures de control de la fauna

fa 3 dies
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • ‘Junts per Tortosa ens fa beure a galet’, per Irene López
  • Amposta remodelarà el carrer Sebastià Juan Arbó a l’altura dels Xiribecs
  • Móra d’Ebre encara la recta final de les obres d’ampliació de l’escola bressol ‘La Morera’

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ