• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

L’estiu als CAP de municipis turístics: les infermeres assumeixen les exigències de l’estacionalitat

Les practicants de Cambrils i Horta de Sant Joan apunten que sobretot canvia la complexitat de les visites

per ACN
16 d'agost de 2022
Reading Time: 3 mins read
0 0
0
L’estiu als CAP de municipis turístics: les infermeres assumeixen les exigències de l’estacionalitat

L’arribada de l’estiu comporta un augment de població en moltes localitats turístiques, i alhora, es tradueix en més usuaris als centres d’atenció primària. L’increment de la pressió sanitària varia segons el poble. A Cambrils (Baix Camp), per exemple, es tripliquen els residents aquests mesos. La infermera Yolanda Vasco lamenta que la plantilla de CAP ja no es reforça i s’han de reorganitzar per atendre l’augment d’urgències relacionades, sobretot, amb l’oci a l’aire lliure. Una situació similar es viu l’interior, com Horta de Sant Joan (Terra Alta), on només hi ha una infermera i una doctora al CAP, i el personal administratiu està centralitzat a Gandesa. Aquest fet representa “un entrebanc” per atendre els pacients desplaçats.

La manca d’una figura administrativa al CAP d’Horta de Sant Joan obliga als pacients que estan de pas per la zona a fer un tràmit afegit més abans de ser atesos. Així, han de comunicar la petició per telèfon al centre de Gandesa, la capital de la Terra Alta, on estan centralitzats els serveis d’administració. “La gent no ho acaba d’entendre, és un requeriment que els demanem abans de visitar-los perquè no tenim accés a la base central de dades”, assenyala la infermera del CAP d’Horta de Sant Joan, Beatriz Jerez. En aquest centre, obert 24 hores, s’atén tota l’àrea dels pobles veïns de Prat de Comte, Arnes i Bot.

Anunci

Aquest pas previ és indispensable tant per a urgències com per visites rutinàries i segons Jerez, condiciona l’agilitat a l’hora de treballar. Tot i això, en casos de ferides obertes o similars, especialment en menors d’edat es prioritza l’atenció immediata mentre una altra persona comunica la situació al CAP de Gandesa.

De fet, tant al l’Hospital Lleuger Antoni de Gimbernat de Cambrils com al CAP d’Horta és que augmenten aquest tipus d’incidències: ferides, fractures o lesions que es produeixen en moment d’oci a l’aire lliure. La proximitat amb la Via Verda o les nombroses piscines naturals de l’entorn d’Horta de Sant Joan propicien aquest tipus de visites a la consulta mèdica d’aquest centre d’atenció primària. Ara bé, en cas de necessitat, les professionals que hi treballen es desplacen fins al lloc on se’ls requereix.

Segones residències de llarga estada

Pel que fa al perfil de pacient que visita el CAP durant les vacances a Cambrils, aquest ha canviat en els darrers anys i segons Vasco es divideix en dos tipus. D’una banda, es troba l’usuari que els visita per urgències i de l’altra, el pacient de llarga estada que ve a la destinació amb patologies prèvies i que requereix un seguiment de control o bé una atenció concreta a causa de la desestabilització del seu estat de salut. En el cas d’Horta de Sant Joan, la majoria de visitants del CAP són de proximitat, de Catalunya o l’estat espanyol, tot i que també hi ha casos de pacients estrangers que requereixen atenció sanitària puntual.

Com apunta Vasco, dominar altres idiomes facilita l’atenció dels pacients tot i que no és un requisit indispensable per treballar a l’Atenció Primària. La practicant apunta que els professionals novells tenen més coneixements per l’exigència universitària de parlar un idioma estranger. “Abans hi havia traductors al CatSalut als quals podies trucar en cas de necessitat, ara sempre hi ha algú que té habilitats a l’hora de comunicar-se i ens ajuda per tractar amb el pacient. La gent jove ja surt amb un nivell d’idioma superior al que tenim els professionals més veterans”, ha apuntat Vasco.

Vasco i Jerez, col·legiades a CODITA (Col·legi Oficial d’Infermers i Infermeres de Tarragona), celebren que la digitalització dels historials mèdics ha representat un pas endavant per atendre aquests pacients sobrevinguts a l’estiu, sobretot amb aquells amb qui costa trobar intermediaris per comunicar-se, com és el cas dels turistes alemanys.

Tags: Baix CampBeatriz JerezCambrilsCol·legi Oficial d'Infermeres i Infermers de TarragonaHorta de Sant JoanSalutSocietatTerra Alta

Anunci

Related Posts

L’Estat espanyol adjudica 242,8 MEUR a dos projectes d’hidrogen verd a Ascó i a la Pobla de Mafumet
Actualitat

L’Estat espanyol adjudica 242,8 MEUR a dos projectes d’hidrogen verd a Ascó i a la Pobla de Mafumet

fa 2 dies
Salut desplega el nou programa de cribratge de càncer de coll uterí a l’Ebre
Actualitat

Salut desplega el nou programa de cribratge de càncer de coll uterí a l’Ebre

fa 2 dies
Els camps ebrencs seran l’escenari d’un estudi pioner al món per quantificar les pèrdues d’aliments
Actualitat

Els camps ebrencs seran l’escenari d’un estudi pioner al món per quantificar les pèrdues d’aliments

fa 2 dies
Soler celebra una dècada de ‘transformació imparable’ a Deltebre
Actualitat

Soler celebra una dècada de ‘transformació imparable’ a Deltebre

fa 2 dies
L’alcalde de Roquetes fa un balanç positiu de la gestió del govern municipal, en l’equador del mandat
Actualitat

L’alcalde de Roquetes fa un balanç positiu de la gestió del govern municipal, en l’equador del mandat

fa 2 dies
L’HTVC, capdavanter en el transplantament de còrnia selectiu
Actualitat

L’HTVC, capdavanter en el transplantament de còrnia selectiu

fa 2 dies
Educació defensa que la nova direcció del Dertosa és decisió d’Inspecció
Actualitat

Educació defensa que la nova direcció del Dertosa és decisió d’Inspecció

fa 3 dies
El servei d’urologia a HTVC recuperarà la normalitat el 15 de juny
Actualitat

El servei d’urologia a HTVC recuperarà la normalitat el 15 de juny

fa 3 dies
L’alcalde de Santa Bàrbara lamenta ‘haver de donar explicacions’ per qüestions ambientals d’altres municipis
Actualitat

L’alcalde de Santa Bàrbara lamenta ‘haver de donar explicacions’ per qüestions ambientals d’altres municipis

fa 3 dies
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • ‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (I)’, per Fernando Jaime Soler
  • ‘Matemàtiques recreatives dominicals (88)’
  • ‘Des de la més profunda decepció’, per Miquel Castelló

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ