• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

Els Quicos reivindiquen ‘el valor de cantar’ com a eina social i la transversalitat generacional de la seua música

El grup celebra trenta anys modernitzant els cants populars i tradicionals i fent valer el parlar i els costums ebrencs

per ACN
5 de desembre de 2022
Reading Time: 5 mins read
0 0
0
Els Quicos reivindiquen ‘el valor de cantar’ com a eina social i la transversalitat generacional de la seua música

Quico el Célio, el Noi i el Mut de Ferreries, en una imatge promocional. // ÒSCAR LANAU.

El 15 de desembre es compliran 30 anys de l’estrena, al bar La Finestra de Tortosa, d’un duet, Quico el Célio i el Noi i el seu espectacle de nadales. De seguida s’hi va unir el Mut de Ferreries i el grup ha anat creixent fins a la formació actual, amb Arturo Gaya, Quique Pedret, Jordi Fusté, Josep Lanau, Kike Pellicer i Sergi Molina, que fa vint anys que comparteixen escenaris. Els Quicos han estat peça clau de la transformació de les Terres de l’Ebre. Han posat el territori al mapa i també el seu parlar, els costums, i sobretot la música i els balls que han modernitzat, reinventat i creat des d’un ric bagatge popular i tradicional intergeneracional. Aquest “valor de cantar” el reivindiquen ara com a eina social “per evitar l’abisme”.

‘És cantava i es canta’, el nom del seu primer disc, va ser ja una declaració d’intencions. El grup és va crear amb l’únic propòsit “de fer música”, però ha acabat sent molt més que un grup de música. Els seus trenta anys de carrera, i tots els seus èxits musicals, van agafats de la mà d’una transformació social a les Terres de l’Ebre, que s’ha tret els “complexos” de sobre i s’ha reivindicat. “Són petites coses que, al ser perifèrics i ser el sud d’un país eminentment centralista, encara es valoren més quan es recuperen, ajuden a tirar endavant, a crear identitat i a fer territori”, ha reconegut Arturo Gaya, Quico el Célio.

Anunci

Que els personatges i els elements teatrals dels Quicos “parlin de l’Ebre, com a l’Ebre i defensant les coses de l’Ebre” ha estat un altaveu sense precedents i ha tingut “un doble efecte”. “Que la resta del país conegui que el sud existeix i que té una altra música, una altra cultura i una altra manera de fer”, i que ho hagi rebut “amb molta empatia”, però també que els ebrencs i ebrenques creïn “autoestima i orgull” de tot allò que és seu.

El grup “ha agafat consciència a poc a poc” de tot aquest impacte, sobretot quan persones joves els agraeixen haver conservat la parla i la identitat. “És molt bonic i no n’érem conscients”, ha assegurat Gaya. “És una motxilla molt agradable de portar”, ha afegit.

Al grup no li ha fet por ni recel implicar-se en les lluites socials, com la defensa de l’Ebre, per la supervivència del Delta, contra les guerres o la violència de l’1-O, i moltes altres causes. Inspirats en el cantant estatunidenc Pete Seeger, referent del “poder transformador de la cançó”, no els ha tremolat el pols a l’hora de posar el seu art al servei de les lluita socials. “És la culminació d’un camí. Quan la música pot servir per a una causa, és magnífic”, ha conclòs Gaya.

Referents i mestres

Els Quicos han fet territori gràcies a la seva música i no a l’inrevés. Remarquen que fan “música moderna d’estètica tradicional”, amb moltes influències que van més enllà de la música d’arrel. La trajectòria i els reconeixements parlen sols: més de 2.000 concerts, 14 discos, 23 espectacles, el Premi Nacional de Cultura, el Premi Joan Amades, dos premis ARC, un premi Altaveu i 12 premis Enderrock, aquests darrers tots atorgats per votació popular.

Tot el bagatge oral i escrit que han recollit durant la seva carrera, el van “posar en ordre” fa deu anys al Centre d’Interpretació de la Jota a les Terres de l’Ebre, amb seu a Tortosa, una exposició permanent i un fons documental escrit i sonor sobre la música popular de les Terres de l’Ebre, i també estan implicats en l’Aula de Músiques de la Terra on s’ensenya “repertori” i sobretot, “encara més important”, els mecanismes de transmissió d’aquesta música, “que va més enllà de les partitures, que està viva i que es transforma entre la gent”.

Gaya ha defensat que cal reforçar el contacte social perquè ” es parli i es canti”. La música, ha dit, ha de ser l’eina social “per evitar l’abisme”. “Allà on es canta, hi pots viure bé. Aquella societat on es canta, és millor”, ha defensat Gaya recordant les paraules el folklorista Joan Moreira, quan va acceptar dirigir l’Orfeó d’Ulldecona (Montsià).

El vocalista dels Quicos ha alertat que “el valor de cantar” s’està perdent davant d’un oci basat en les pantalles, els teclats i l’aïllament. “No estem en contra d’allò que la tecnologia pugui aportar de positiu, però si que estem per un equilibri que és necessari i som conscients que la música és una eina important per tallar aquest camí que porta la societat”, ha reivindicat.

Música intergeneracional

“La música que és intergeneracional és molt enriquidora socialment”, com assenyala Gaya i Quico el Célio, el Noi i el Mut de Ferreries poden presumir d’arribar a tota mena de públic. Mentre evoquen “records i memòria” entre els més grans, fan que “cali i enganxi” als més joves perquè descobreixen “com de fàcil és comunicar-se a través d’ella” i “compartir”, segons ha reivindicat Arturo Gaya.

Lamenten, però, que no hi hagi espais mediàtics o esdeveniments de masses on se li doni el seu lloc. “És una realitat que no s’està portant a l’aparador i és una llàstima perquè el camí no és el de convertir la música en una competició per ser el millor”, ha defensat el músic. El grup reivindica els pavellons, les places i els auditoris que omplen de públic de totes les edats, però senten que “la política musical oficial no vagi per aquí”.

Gira de Nadal i 30 aniversari

Els músics ebrencs iniciaran la commemoració dels seus trenta anys amb la tradicional gira de ‘Lo Misteri de Nadal’, que ja s’ha pogut veure a l’Aldea amb la banda de música local i que es representarà a Barcelona (23 de desembre), Tortosa (25 de desembre), Reus (26 de desembre) i altres com, Beseit o Parets del Vallès. L’agenda del grup per al 2023 ja comença a omplir-se i el grup preveu que serà un any de molta feina.

Tags: Baix EbreCulturaCultura popularMúsicaQuico el CélioTerres de l'EbreTortosa

Anunci

Related Posts

Les XI Jornades de Patrimoni Literari Ebrenc uneixen art i paraula a Tortosa
Actualitat

Les XI Jornades de Patrimoni Literari Ebrenc uneixen art i paraula a Tortosa

fa 16 hores
Campredó aprovarà un pressupost de 976.000 euros per al 2026
Actualitat

Campredó aprovarà un pressupost de 976.000 euros per al 2026

fa 16 hores
El COPATE lidera a Tivenys la major actuació de prevenció d’incendis
Actualitat

El COPATE lidera a Tivenys la major actuació de prevenció d’incendis

fa 16 hores
Més controls a l’AP-7 per reduir la sinistralitat entre els conductors de camions i furgonetes
Actualitat

Més controls a l’AP-7 per reduir la sinistralitat entre els conductors de camions i furgonetes

fa 16 hores
El Govern invertirà 36 milions d’euros en infraestructures de residus a les Terres de l’Ebre
Actualitat

El Govern invertirà 36 milions d’euros en infraestructures de residus a les Terres de l’Ebre

fa 16 hores
Tortosa no haurà d’implantar la Zona de Baixes Emissions l’any vinent per la bona qualitat de l’aire
Actualitat

Tortosa no haurà d’implantar la Zona de Baixes Emissions l’any vinent per la bona qualitat de l’aire

fa 2 dies
Així seran els nous horaris de trens mentre duren les obres al túnel de Roda de Berà
Actualitat

L’alcalde de Tortosa demana trens semidirectes després de les obres de Roda de Berà

fa 2 dies
L’EMD de Jesús presentarà un projecte de regeneració urbana amb 10 milions d’euros per al nucli antic
Actualitat

L’EMD de Jesús presentarà un projecte de regeneració urbana amb 10 milions d’euros per al nucli antic

fa 2 dies
Alcanar comença la taxació dels edificis afectats pel barranc del Llop per renaturalitzar la zona
Actualitat

Alcanar comença la taxació dels edificis afectats pel barranc del Llop per renaturalitzar la zona

fa 2 dies
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • Defensar la pesca és defensar la nostra sobirania alimentària
  • Les XI Jornades de Patrimoni Literari Ebrenc uneixen art i paraula a Tortosa
  • Campredó aprovarà un pressupost de 976.000 euros per al 2026

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
  • Manage options
  • Manage services
  • Manage {vendor_count} vendors
  • Read more about these purposes
Mostra les preferències
  • {title}
  • {title}
  • {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ