• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Diàleg

Municipals verdes

per Jesús Gellida
29 de març de 2023
Reading Time: 3 mins read
0 0
0
Així serà la renovació de la plaça Alfons XII de Tortosa, a un sol nivell i amb pèrgola solar

Una imatge del projecte de la plaça Alfons XII de Tortosa. // CEDIDA.

Els partits polítics presenten en els seus programes electorals per a les properes eleccions municipals les seves propostes cap a un model més sostenible de societat per a fer front als reptes del canvi climàtic. Algunes candidatures ho fan perquè així ho creuen realment, altres perquè simplement està de moda –és la tendència– i són partícips de l’actual greenwashing, i altres –poques per sort– ni tan sols ho tenen en compte ja que neguen l’evidència científica de la greu crisi ecològica en la que estem immersos.        

Des de l’àmbit municipalista es pot fer molta feina per la sostenibilitat ambiental i el desenvolupament sostenible en la línia del que estableix l’Agenda 2030 de l’ONU. Promoure municipis més eficients energèticament, que apostin per les renovables i la seva generació, i per una gestió més acurada i eficient de l’aigua pel seu valor i per la seva escassetat. En aquest sentit, urbanisme i mobilitat són dos àrees claus per a aquesta transformació, però també ho són altres àrees com, per exemple, la de la pràctica esportiva sostenible. Al respecte, algunes polítiques públiques a dur a terme han d’anar dirigides a potenciar una mobilitat sostenible dins de les vil·les i ciutats i també entre municipis, a millorar la qualitat ambiental urbana –sobretot– a les grans ciutats on hi ha un problema real de salut, a fomentar l’educació ambiental, a apostar pel transport públic col·lectiu, a reduir els residus, a reutilitzar més i a reciclar millor.

Anunci

Dins dels reptes per pal·liar la crisi climàtica però també per adaptar-se a les seves conseqüències hi ha el de la creació, proliferació i conservació dels anomenats refugis climàtics. Uns espais –interiors i exteriors–  que proporcionen confort tèrmic a la població, mentre mantenen altres usos i funcionalitats, i que van especialment dirigits a persones vulnerables a la calor i al fred. Un exemple són els parcs urbans adaptats amb accessibilitat per a persones amb mobilitat reduïda, amb presència elevada de verd urbà i que disposen de fonts d’aigua i seients, uns espais per a resguardar-se de les onades de calor. 

El foment d’uns barris, pobles i ciutats més sostenibles no serà fàcil i hi haurà molts pals a les rodes i reticències, però l’aposta cap a una economia transformadora al servei de les persones i respectuosa amb el medi ambient ha de ser decidida. En aquest sentit, potenciar l’economia circular i les propostes plantejades des de l’economia social i solidària són clau. Una economia més arrelada al territori i que promou alternatives locals més vinculades al desenvolupament sostenible, al no malbaratament de recursos i a la reutilització de productes. Així mateix, ampliar i difondre el Pacte dels Alcaldes i les Alcaldesses pel Clima i l’Energia amb la intenció de intercanviar experiències i implementar les bones pràctiques també ajudarà a avançar cap a la sostenibilitat del nostre entorn més immediat. 

Ja sabem que el paper ho aguanta tot, i més el dels programes electorals, però és per això que una ciutadania apoderada, conscienciada i sensibilitzada ha de pressionar per a que el canvi cap a pobles i ciutats verdes sigui una realitat i no quedi –com tants altres cops–, en paper mullat després de les eleccions.

*JESÚS GELIDA és divulgador desenvolupament sostenible.

Tags: DiumengeMRFJesús GellidaMedi AmbientOpinióPolíticaSocietat

Anunci

Related Posts

‘La monarquia: luxe, censura i privilegis a costa del poble’, per Diana Valimanya
Diàleg

‘Bombes visibles i invisibles, quan la pau penja d’un fil’, per Diana Valimanya

fa 1 dia
‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (II)’ per Fernando Jaime Soler
Diàleg

‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (II)’ per Fernando Jaime Soler

fa 3 dies
‘Hi ha cyborgs a la cantonada’, per Rafael Haro
Diàleg

‘Hi ha cyborgs a la cantonada’, per Rafael Haro

fa 4 dies
Matemàtiques recreatives dominicals (89)
Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (89)

fa 4 dies
Anton Monner: ‘A la Terra Alta fem llum per a un milió d’habitants, és incomprensible’
Diàleg

‘La miopia política del despoblament rural’, per Anton Monner

fa 4 dies
La feminista Marta Sans farà tàndem amb Lluc Ulldemolins a la CUP d’Alcanar
Diàleg

‘La nit dels prèmits’, per Marta Sans

fa 1 setmana
De la Vega serà el cap de llista del PSC al Senat per Tarragona a les eleccions del 23-J
Diàleg

‘La corrupció no pot aturar el progrés’ per Manel de la Vega

fa 1 setmana
‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (I)’, per Fernando Jaime Soler
Diàleg

‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (I)’, per Fernando Jaime Soler

fa 1 setmana
‘Matemàtiques recreatives dominicals (88)’
Diàleg

‘Matemàtiques recreatives dominicals (88)’

fa 2 setmanes
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • El Govern aprova una declaració de suport a la proposta d’instal·lar una gigafactoria d’IA a Móra la Nova
  • La Festa del Renaixement de Tortosa comptarà amb 59 grups de recreació històrica i 10 nous espectacles
  • El professorat del Dertosa alerta que el conflicte per la nova direcció ‘bloqueja’ el funcionament de l’institut

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ