• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

‘Delta’: crònica sentimental d’una illa de Buda que es resisteix a desaparèixer sota el mar i l’oblit

per ACN
9 d'octubre de 2023
Reading Time: 4 mins read
0 0
0
‘Delta’: crònica sentimental d’una illa de Buda que es resisteix a desaparèixer sota el mar i l’oblit

La llum de la Mediterrània, l’omnipresència de la mort, les tensions atàviques entre formes contraposades de veure i viure l’entorn natural més immediat. L’escriptor barceloní Gabi Martínez va decidir instal·lar-se durant un any a l’illa de Buda, un dels espais més exuberants i alhora vulnerables del delta de l’Ebre, per copsar i viure una realitat que encara cau mental i sentimentalment molt lluny dels grans debats mediàtics de les grans àrees metropolitanes. De la seva experiència en surt ara publicat ‘Delta’ -Ara Llibres, l’edició en català, i Seix Barral, en castellà-. Un relat que dona veu a personatges que l’habiten, a un paisatge que en qualsevol moment pot quedar cobert pel mar. Una illa que clama per no caure en l’oblit.

Martínez, reconegut escriptor de viatges i agitador literari, adepte del gènere conegut en anglès com a ‘nature writing’, no va dubtar quan uns amics de la zona li van parlar d’un racó amagat del delta de l’Ebre on hi trobaria “l’últim habitatge”. O el que és el mateix: la primera construcció que el mar s’empassaria quan fes efectiva la seva temuda crescuda conseqüència del canvi climàtic.

Anunci

El propietari de la part privada de l’illa, Guillermo Borés, el va convidar a allargar durant tot un any els tres mesos d’estada que havia previst inicialment. Vivint a la caseta tocant a la pantena, vora la mateixa desembocadura de l’Ebre, Martínez va trobar a Buda l’oportunitat de conèixer, reflexionar i abordar temes pendents en un moment personal complicat per la delicada situació de salut del seu pare.

L’escriptor es va deixar atrapar pels colors de la llum de la Mediterrània, que ja l’havien encisat des de les primeres visites amb el seu progenitor. Però també pel pensament en la mort. Del traspàs del seu pare que l’ha marcat profundament. “Això és un delta: on se suposa que acaba un riu i comença altra vida, molt gran, la del mar, que és molt àmplia”, explica.

En els moments complicats, la relació amb l’entorn, amb temps per davant, li permet “connectar amb els ancestres” i la seva relació amb la terra, a establir un vincle emocional amb el territori “que ens porta un lloc vital que ens el fa defensar”. Així, ‘Delta’ no és només un assaig resultant de les experiències de la seva estada a l’illa, sinó que vol situar-se en una espècie de militància contra l’oblit, de reivindicació d’un espai profundament singular que alguns encara reivindiquen mantenir, costi el que costi.

Martínez relata amb precisió i destresa –”té un punt punt poètic molt poderós sense caure en allò bucòlic”, precisa- l’activitat, natural i humana, de la Buda que ha viscut i experimentat. Es dedica a recórrer-la de dalt a baixa, troba una duna que converteix en la seva oficina i no dubta a ajudar els pescadors quan han de capturar els ferotges crancs blaus. També dona veu a pagesos i caçadors, en un relat on tots, inclòs el mateix Borés, adopten noms ficticis.

Tensions i diàleg

Aviat, però, l’escriptor és conscient de que, més enllà de l’excepcionalitat de l’entorn que l’envolta, i de l’amenaça existencial sobre el paisatge, Buda és també l’escenari de tensions atàviques entre els seus habitants sobre la manera d’explotar-la i de conservar-la, sobre com fer front als reptes i les amenaces del futur. Entre aquells que aposten per qualsevol solució, per insostenible que sigui, per intentar mantenir a ratlla el mar, i els que reclamen un Delta més naturalitzat que disposi de prou sediments fluvials poder frenar la regressió i la subsidència. Unes tensions, assegura, que intenta reflectir sense prendre-hi partit de forma evident.

“És una idea de Delta sense renunciar a totes les tensions territorials. Els productors d’arròs, el medi ambient, el parc natural, els pescadors o els caçadors. Aquestes tensions són vida i les tracta de reflectir el llibre. Una conversa entre éssers humans i no humans que ens porti a seure i a parlar entre nosaltres, a un diàleg. El llibre no és queda amb ningú, no es decanta de forma clara”, argumenta Martínez.

Es mostra convençut, però, que el diàleg no només és possible, sinó necessari, per a la supervivència del Delta. Recorda l’atenció mediàtica que va rebre l’amenaça sobre la llacuna de la Ricarda el projecte d’ampliació de l’aeroport del Prat, amb el suport d’intel·lectuals i artistes.

Fer visible la perifèria

Malgrat la tradicional confluència d’orígens, de substrats culturals i ideològics diferents que facilitarien aquest diàleg, encara resulta difícil la mobilització sostinguda i, especialment, captar l’atenció mediàtica i de les administracions. Fer visible l’existència de la perifèria per evitar que, precisament, s’acabi convertint en una perifèria real, en un delta “marginal, lloc de naufragis, pirates i contrabandistes”.

“Hauria de ser un dels grans debats de ‘prime time’, on haurien de seure caçadors, propietaris, pescadors i gent amb diferents interessos. El llibre proposa el diàleg. Estem veient això, la tensió i no ens interpel·la a nosaltres, sinó a tothom, a tothom que veu la televisió. Si quan els presentadors parlen de crancs blaus i flamencs ho saben explicar tant bé com quan parlen de xifres de morts d’on sigui, aquests temes entraran a la societat, ens ho hem de creure”, abunda Martínez, tot traçant un altre paral·lelisme d’actualitat: les ‘superilles’ de Barcelona.

Uns anys després de viure l’experiència, Martínez va tornar fa uns dies a Buda per presentar el seu llibre ja editat. Allí es va retrobar amb Borés i altres personatges que apareixen al seu assaig. L’escriptor barceloní va aprofitar l’avinentesa també per defensar l’aposta de les editorials per traslladar al gran públic aquest tipus d’obres, que “fins fa poc es consideraven alternatives o marginals”, de forma sostinguda en el temps.

Tags: AssaigBaix EbreDelta de l'EbreDeltebreGabi MartínezGuillermo BorésIlla de BudaLiteraturaPeriodismeSant Jaume d'Enveja

Anunci

Related Posts

Dol a Gandesa per la mort d’una nena a la Fontcalda
Actualitat

Dol a Gandesa per la mort d’una nena a la Fontcalda

fa 8 hores
Sentit homenatge al bomber Antonio Serrano quan es compleix un any de la seva mort
Actualitat

Sentit homenatge al bomber Antonio Serrano quan es compleix un any de la seva mort

fa 8 hores
Intel·ligència artificial per reindustrialitzar la Ribera d’Ebre
Actualitat

Intel·ligència artificial per reindustrialitzar la Ribera d’Ebre

fa 8 hores
Els arqueòlegs delimiten els espais ocupats abans de les guerres sertorianes al poblat de l’Assut de Tivenys
Actualitat

Els arqueòlegs delimiten els espais ocupats abans de les guerres sertorianes al poblat de l’Assut de Tivenys

fa 3 dies
Comença la fase de votació dels pressupostos participatius a Tortosa
Actualitat

Comença la fase de votació dels pressupostos participatius a Tortosa

fa 3 dies
El Parlament reclama al Govern elaborar en sis mesos un pla estratègic de salut per a les Terres de l’Ebre
Actualitat

El Parlament reclama al Govern elaborar en sis mesos un pla estratègic de salut per a les Terres de l’Ebre

fa 4 dies
Ventura defensa l’acció de govern després de la reprovació de l’oposició a Ulldecona
Actualitat

Ventura defensa l’acció de govern després de la reprovació de l’oposició a Ulldecona

fa 4 dies
Junts per Tortosa denuncia retard en les obres de l’ampliació i reforma del Teatre Auditori Felip Pedrell
Actualitat

Junts per Tortosa denuncia retard en les obres de l’ampliació i reforma del Teatre Auditori Felip Pedrell

fa 4 dies
ERC diu prou a nous parcs eòlics a la Terra Alta i exigeix equilibri territorial
Actualitat

ERC diu prou a nous parcs eòlics a la Terra Alta i exigeix equilibri territorial

fa 5 dies
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • Dol a Gandesa per la mort d’una nena a la Fontcalda
  • Sentit homenatge al bomber Antonio Serrano quan es compleix un any de la seva mort
  • Intel·ligència artificial per reindustrialitzar la Ribera d’Ebre

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
  • Manage options
  • Manage services
  • Manage {vendor_count} vendors
  • Read more about these purposes
Mostra les preferències
  • {title}
  • {title}
  • {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ