• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

Mariano Cebolla, fotògraf: ‘Quan perdem l’aigua, perdem la identitat del nostre territori’

per ACN
13 d'octubre de 2023
Reading Time: 3 mins read
0 0
0
Mariano Cebolla, fotògraf: ‘Quan perdem l’aigua, perdem la identitat del nostre territori’

Mariano Cebolla. // ACN.

L’artista i fotògraf Mariano Cebolla (Deltebre), ha donat el tret de sortida al cicle d’exposicions ‘Mirades’ de la demarcació de l’Ebre del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC). La iniciativa vol fer valer el patrimoni local a través de “l’observació” dels quatre elements de la natura i Cebolla ha sigut l’encarregat de proposar una reflexió fotogràfica sobre l’aigua. Amb vint imatges, planteja un viatge sobre la morfologia, la bellesa i la singularitat que modela aquest recurs natural, “identitat” del territori ebrenc. Des de la “total llibertat”, Mariano Cebolla ha buscat evitar “la visió trista” del context de sequera”, així com “la denúncia” que es vincula a l’aigua al territori, i ha apostat trobar joies del seu arxiu.

El fotògraf Mariano Cebolla ha tingut un any des que va acceptar el projecte, crear una exposició fotogràfica i il·lustrar amb l’aigua el valor patrimonial de les Terres de l’Ebre. A partir de la idea que “l’aigua modela el paisatge”, es va posar a treballar per crear material nou, però el context de sequera el va obligar a fer un gir a la feina.

Anunci

No volia mostrar barrancs i tolls assecats i situacions extremes que s’estan produint per la falta de pluges, perquè no són la tònica ni defineixen el patrimoni natural ebrenc. “Ara és una realitat, però no ho és sempre. Els climes mediterranis ja són així, amb pics de més abundància d’aigua i de més sequera, però no volia una imatge trista”, conta. Volia que l’aigua “conduís” l’espectador pels paisatges ebrencs en “la seva esplendor i curiositat”.

El seu arxiu, després de vint anys de bagatge recorrent tots els racons dels espais naturals de les Terres de l’Ebre, li ha permès completar una mostra “íntima i expressiva” que va més enllà del “paisatge reconegut”, per contar petits missatges i detalls que revelen, inspiren i amaguen l’aigua i els paisatges. Amics i coneguts amb molt de criteri el van ajudar a destriar entre la seva primera selecció i ofereix aquesta exposició, “una mica Frankenstein”.

Plasticitat i bellesa

La proposta de crear una mostra amb l’aigua com a protagonista li va semblar molt atractiva i senzilla per les possibilitats visuals i la creativitat que permet la seva “plasticitat”. El riu Ebre havia de ser i és “l’element més important” de l’exposició i Cebolla ofereix “petites joies visuals” que completen una visió global de les abruptes diferències i les precioses particularitats dels espais naturals de les Terres de l’Ebre. “Són perles que si no van unides no formen un collar”, ha descrit el fotògraf.

El canvi de l’emergència climàtica

Mariano Cebolla reconeix que, després de caminar i retratar durant anys les Terres de l’Ebre, els canvis de la seva morfologia per la falta de l’aigua es van produint a poc a poc, sobretot per l’aprofitament humà inacabable que s’ha fet del recurs. “L’anem utilitzant com si no tingués cap funció a la natura i ens adonem que és on fa més funció quan la trobem a faltar”, ha lamentat. “El paisatge que ens dona identitat, quan ens falta l’aigua, el perdem i perdem aquell territori d’identitat”, ha afegit. “Quan mires el Delta des de l’aire, veus que on vivim és tot aigua, als Ports tots els barrancs i espais estan modelats per l’aigua des de fa milers d’anys”, ha recordat el fotògraf.

Tot i ser deltaic, entre les vint fotografies del cicle ‘Mirades’, Cebolla escull la que retrata un detall d’una basseta d’aigua en un barranc al riu Algars. “Hi percebo una mirada trista, uns ulls tristos que surten de la pedra i la llera del riu. És una de les que més diu de mi”, detalla l’artista. És justament aquestes mirades diferents, personals i concretes del territori que tan bé coneix allò que l’inspira. “La fotografia per a mi també és un estat d’ànim que depèn del que tinguis tu, de com veus el que veus.

L’exposició es pot veure fins al 3 de novembre a la seu del COAC, a la Casa Bau de Tortosa. Cebolla ha treballat com a fotoperiodisme col·laborant per les Terres de l’Ebre amb el setmanari l’Ebre i La Vanguardia i amb encàrrecs editorials amb la revista Descobrir Catalunya, entre d’altres, i ha fet nombrosos projectes turístics i promocionals sobre el patrimoni natural i cultural de les Terres de l’Ebre. També ha publicat rellevants llibres de fotografia del Delta de l’Ebre (2004) i Els Ports (2007) per l’editorial Viena edicions.

Tags: ArquitecturaBaix EbreCOACCulturaDeltebreFotografiaMariano CebollaMedi AmbientPeriodismeSocietatTortosa

Anunci

Related Posts

El reconegut actor tortosí Pere Ponce serà el pregoner de les festes de la Cinta 2025
Actualitat

El reconegut actor tortosí Pere Ponce serà el pregoner de les festes de la Cinta 2025

fa 1 dia
El ple de la Diputació aprova definitivament el projecte de millora de la carretera T-2021 de la Ràpita a Poble Nou del Delta
Actualitat

El ple de la Diputació aprova definitivament el projecte de millora de la carretera T-2021 de la Ràpita a Poble Nou del Delta

fa 1 dia
Confirmen assentaments de l’edat del ferro al jaciment arqueològic de l’Antic d’Amposta
Actualitat

Confirmen assentaments de l’edat del ferro al jaciment arqueològic de l’Antic d’Amposta

fa 1 dia
La comunitat energètica Cambra Ebre rep una subvenció de més de mig milió d’euros que permetrà acumular energia
Actualitat

La comunitat energètica Cambra Ebre rep una subvenció de més de mig milió d’euros que permetrà acumular energia

fa 2 dies
Un estudi constata que la central nuclear d’Ascó retorna a l’Ebre l’aigua amb una temperatura que supera els límits legals
Actualitat

Un estudi constata que la central nuclear d’Ascó retorna a l’Ebre l’aigua amb una temperatura que supera els límits legals

fa 2 dies
Submergeixen a les badies del Delta les primeres 150.000 llavors d’ostra tractades per l’IRTA
Actualitat

Submergeixen a les badies del Delta les primeres 150.000 llavors d’ostra tractades per l’IRTA

fa 2 dies
Notícies Terres de l'Ebre
Actualitat

El Sopar de Lletres d’Onada Edicions homenatja el professor Manel Ollé

fa 2 dies
Notícies Terres de l'Ebre
Actualitat

AnimaNaturalis denuncia els bous de les Festes de l’Ermita de l’Aldea per participació de menors i manca de supervisió

fa 3 dies
Notícies Terres de l'Ebre
Actualitat

Connectem Ascó, el nou punt de referència d’atenció i orientació per al teixit empresarial

fa 3 dies
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • Els grans incendis forestals i el despoblament rural
  • El reconegut actor tortosí Pere Ponce serà el pregoner de les festes de la Cinta 2025
  • El ple de la Diputació aprova definitivament el projecte de millora de la carretera T-2021 de la Ràpita a Poble Nou del Delta

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ