• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

Una vintena d’entitats denuncien que la CHE ‘es renta la imatge’ amb la mobilització de sediments de Mequinensa

per ACN
14 de novembre de 2023
Reading Time: 4 mins read
0 0
0

Disset entitats firmen el manifest liderat per l’Associació Sediments que recrimina a la Confederació Hidrogràfica de l’Ebre (CHE) i el Ministeri per a la Transició Ecologia (MITECO) que “es rentin la imatge” amb la prova pilot de sediments que estan fent al pantà de Mequinensa, a la cua del pantà de Riba-roja. El nombre d’adhesions a la declaració pot incrementar i es registrarà a la seu governamental. Els ambientalistes denuncien que la proposta d’estudi de Mequinensa “és una aberració anticientífica” i reclamen “fer proves reals” a partir dels molts estudis que ja existeixen. El manifest fins i tot quantifica que transportar sediments amb camions és trenta vegades més car que fer-ho amb el bombeig i el transport per canonades.

Les entitats ambientals recriminen a la CHE que hagi fet una “intoxicació informativa” amb l’anunci dels treballs que s’estan fent al poble de Mequinensa, on es retiren sediment acumulats de la zona de regates de l’embassament. Com apunta el document que han llegit els portaveus de l’Associació Sediments, la proposta de la CHE només mourà “una petita part de sediments”, que “molesta” al municipi de Mequinensa, però els deixarà “atrapats” uns metres més avall dins de l’embassament.

Anunci

Descarten que l’actuació es pugui considerar una prova pilot de mobilització de sediments, i creuen que es vol apaivagar “la pressió exercida” per les associacions del Delta i Mequinensa amb una “operació que intenta rentar la imatge” de la Confederació i el Ministeri.

Rebutgen també que es facin proves de transport per carretera amb camions perquè ja existeixen estudis que quantifiquen els alts costos d’aquest sistema. Fan menció al del professor Juan Pedro Martín Vide (UPC), de 2004. Aquest estudi quantifica que transportar un metre cúbic de sediments fins al Delta amb vehicles costaria 29,2 euros – sense el cost de construir molls per a la càrrega dels camions-, i en canvi, fer-ho per canonades amb bombeig costaria 1 euro i amb buidatges dels embassaments amb arrossegaments controlats costaria 0,54 euros per metre cúbic.

“Aberració anticientífica”

Jordi Parés, portaveu de Sediments, ha remarcat que els deu mil metres cúbics de sediments que mourà la Confederació en la prova de Mequinensa “és una xifra que no satisfà ningú” quan es calcula que hi podrien haver a l’embassament 161 hectòmetres cúbics de fangs acumulats (161 milions de metes cúbics). “Pretendre que arribin a la paret de Riba-roja és una aberració anticientífica, és impossible que amb el moviment d’aigua es moguin. S’afonaran i allí es quedaran”, ha alertat Parés.

També denuncien que el pantà ha perdut capacitat, uns 161 hectòmetres cúbics menys, i fan referència a les dades volumètriques de la CHE. El pantà té una capacitat de 1.373 hm3 segons la batimetria de 2022 i la seva capacitat estimada inicial era de 1.534 hm3. Mequinensa ha passat del cinquè al setè embassament més gran d’Espanya.

Proves reals

Els ambientalistes insisteixen que la gestió dels sediments del tram final del riu Ebre, perquè aquests arribin al Delta, no es pot limitar a proves com les de Mequinensa o a moure sorres de les platges. Reivindiquen “proves reals” com posar en pràctica els mètodes de bypass per hidrosucció (canonada amb bombeig) – un projecte que va oferir pagar la Generalitat amb 5 MEUR-, o obrir les comportes de Riba-roja i Flix amb buidatges controlats que arrosseguin sediments pels canals i desguassos de fons.

El manifest està signat, de moment, per l’Associació Sediments, AEMS Ríos Convida, GEPEC Ecologistes de Catalunya, PicamPall, Moviment Social Delta de l’Ebre, Associació de Voluntaris del Parc Natural del Delta de l’Ebre, Plataforma en Defensa de l’Ebre, Coordinadora Biscarrués- Mallos de Riglos, Plataforma Riu Siurana Viu, Mieses Global, Cultura Verda, Juristes de les Terres de l’Ebre per les Llibertats, AENATE (Associació d’Empreses de Navegació Activa de les Terres de l’Ebre), Aturem Hard Rock, Ecologistes en Acció de Catalunya, Enginyeria Sense Fronteres i Aigua és Vida.

Contenciós per la concessió de Flix

L’Associació Sediments també ha enviat una carta a la ministra per a la Transició Ecològica, Teresa Ribera, que recorda que es computa en 75 anys la concessió dels embassaments, inclòs el del Flix (Ribera d’Ebre), que tenia 99 anys de concessió atorgats el 1936. Com l’entitat recorda a Ribera, aquesta “reducció automàtica” respon per llei “a la disposició transitòria primera del text refós de la llei d’Aigües en aplicació a aquest tipus de concessions”, i al reial decret 453/1989 que disposa que “les instal·lacions de producció que formen part del sistema elèctric estatal computen 75 anys de termini com a màxim”. També fan menció a la jurisprudència del Tribunal Constitucional i el Suprem.

En la missiva insisteixen que l’explotació de Flix data de 1948 i amb aquest còmput acabaria l’any vinent. Sediments reclama al MITECO que actuï “amb plena seguretat jurídica” i emeti una resposta “per solucionar l’assumpte extrajudicialment”. Si no arriba i s’esgota la via administrativa, avisen, presentaran un contenciós administratiu.

Tags: Baix EbreFlixJordi ParésMequinensaRiba-roja d'EbreRibera d'EbreSedimentsTerres de l'EbreTortosa

Anunci

Related Posts

Espanya aconsegueix 143 dies de pesca al Mediterrani el 2026
Actualitat

Espanya aconsegueix 143 dies de pesca al Mediterrani el 2026

fa 2 dies
La Plataforma per un Nou Hospital a l’Ebre celebra la represa de les obres al Verge de la Cinta però reclama no aturar el nou centre
Actualitat

La Plataforma per un Nou Hospital a l’Ebre celebra la represa de les obres al Verge de la Cinta però reclama no aturar el nou centre

fa 2 dies
La PDE alerta que flexibilitzar la Directiva Marc de l’Aigua posaria en risc els ecosistemes del riu Ebre i el Delta
Actualitat

La PDE alerta que flexibilitzar la Directiva Marc de l’Aigua posaria en risc els ecosistemes del riu Ebre i el Delta

fa 2 dies
ERC reclama al Senat mesures urgents per protegir el sector apícola davant la competència deslleial de la mel ucraïnesa
Actualitat

ERC reclama al Senat mesures urgents per protegir el sector apícola davant la competència deslleial de la mel ucraïnesa

fa 2 dies
Desmantellada una plantació de marihuana a Tortosa amb més de mil plantes
Actualitat

Desmantellada una plantació de marihuana a Tortosa amb més de mil plantes

fa 3 dies
Tortosa confirma una segona mort entre els contagiats de covid-19 de l’hospital de Jesús
Actualitat

L’Hospital de la Santa Creu de Jesús situa el pacient al centre en la humanització de les cures

fa 3 dies
Trens Dignes celebra l’impuls del Corredor Mediterrani però exigeix garanties de connexió per a les Terres de l’Ebre
Actualitat

Trens Dignes celebra l’impuls del Corredor Mediterrani però exigeix garanties de connexió per a les Terres de l’Ebre

fa 4 dies
El projecte d’ampliació de l’Hospital de Tortosa s’adapta per preservar les restes del turó del Sitjar sense nova licitació
Actualitat

El projecte d’ampliació de l’Hospital de Tortosa s’adapta per preservar les restes del turó del Sitjar sense nova licitació

fa 4 dies
El sector pesquer rebutja la proposta europea de quotes al Mediterrani: ‘És com enviar-nos a casa’
Actualitat

El sector pesquer rebutja la proposta europea de quotes al Mediterrani: ‘És com enviar-nos a casa’

fa 4 dies
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • Matemàtiques recreatives dominicals (112)
  • Els insolidaris amb les energies renovables
  • Espanya aconsegueix 143 dies de pesca al Mediterrani el 2026

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
  • Manage options
  • Manage services
  • Manage {vendor_count} vendors
  • Read more about these purposes
Mostra les preferències
  • {title}
  • {title}
  • {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ