• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

La Terra Alta homenatja els 38 veïns deportats als camps de concentració nazis

per Redacció
2 de juliol de 2024
Reading Time: 3 mins read
0 0
0

Prat de Comte ha acollit aquest diumenge al matí l’acte d’homenatge que el Consell Comarcal de la Terra Alta ha fet als 38 terraltins que van ser deportats als camps de concentració nazis. L’acte ha reunit un centenar de familiars i de veïns dels terraltencs deportats. “Vosaltres sou els que heu mantingut la història familiar i, per tant, també sou víctimes d’aquest horror. Per això, cal reivindicar els valors de la seva lluita, encara vigent i també encara la nostra lluita”, ha recordat Joan Calvo, president de l’Amical Mauthausen.

“La Terra Alta va patir com molt poques altres comarques la guerra civil, però un aspecte menys conegut d’aquest episodi és la detenció d’exiliats terraltencs que es trobaven a França i la seva deportació en camps de concentració a Alemanya. Així que el que fem avui és un acte de responsabilitat per recordar aquests 38 veïns”, ha expressat Lluís Agut, president del Consell Comarcal de la Terra Alta.

Anunci

L’homenatge, que ha comptat amb l’actuació de la Banda Comarcal de la Terra Alta, ha servit per inaugurar també un monument per recordar les víctimes. Tal com ha explicat Agut, va ser una petició de la societat civil i de diferents associacions de la comarca que es va posar en marxa durant la legislatura anterior i que, finalment, avui s’ha pogut dur a terme després d’anys de treball i de recollida de dades.

El monòlit, que es troba a pocs metres de l’estació de Prat de Comte, a la Via Verda, és obra dels artistes locals Francesc Xavier Solé, de Vilalba dels Arcs, i Jordi Lluch, d’Arnes. El monument està format per un mapa trencat de la comarca on es veuen dotze petjades esculpides que representen els dotze pobles de la Terra Alta i les vides truncades de tots els deportats.

“Aquestes petjades sobre la roca condueixen fins a una reixa de ferro, símbol dels murs i l’horror dels camps nazis, la qual es va desfent i transformant en uns coloms, símbol de l’esperança, la pau i la llibertat”, ha explicat Montse Subirats, consellera comarcal de cultura de la Terra Alta. Subirats, que ha expressat el desig que aquest monòlit esdevingui un monument de sensibilització, sobretot per a la gent jove, també ha explicat que s’ha situat al costat de l’antiga estació de tren, ja que els deportats arribaven als camps en vagons. “A més, l’hem ubicat aquí perquè d’aquests 38 veïns, vuit eren de Prat de Comte, el poble més petit de la comarca”, ha recordat.

“Aquest tros de la nostra història quedarà per sempre aquí, alhora que plasma la nostra identitat”, ha dit durant la seva intervenció, Miquel Trilla, alcalde de Prat de Comte. En aquest sentit, també s’ha expressat Francesc Sabaté, vicepresident del Consell Comarcal i familiar de deportats. “Els hem de recordar com a lluitadors i defensors d’un món lliure, i ara, també nosaltres, hem d’estar compromesos en la defensa dels valors democràtics: Mai més, enlloc i contra ningú”, ha recordat. 

L’acte també ha comptat amb l’assistència de Lluís Montull, director dels serveis territorials de Justícia, Drets i Memòria a les Terres de l’Ebre. Montull ha reconegut que aquest nou espai de memòria ha d’interpel·lar tothom. “Ha de servir per conèixer i reconèixer el dolor d’aquestes 38 persones, sobre les quals va recaure els efectes del totalitarisme nazi, agreujat al nostre país per la llosa de la nostra desmemòria. I no hi ha memòria sense denúncia”. 

Al seu torn, Iris Castell Cid, diputada delegada d’Infraestructures del Territori i vicepresidenta del Patronat de Turisme de la Diputació – Terres de l’Ebre, ha mostrat el seu compromís per continuar lluitant per recuperació la memòria i explicar a les noves generacions la història d’un territori que ha marcat la manera de ser de la seva gent.

L’acte ha finalitzat amb una ofrena floral als deportats i un brindis per la pau.

Tags: Consell Comarcal de la Terra AltaGeneralitat de CatalunyaGuerra CivilJustíciaLluís AgutMemòriaNazismePrat de ComteSegona Guerra MundialTerra Alta

Anunci

Related Posts

La comunitat energètica Cambra Ebre rep una subvenció de més de mig milió d’euros que permetrà acumular energia
Actualitat

La comunitat energètica Cambra Ebre rep una subvenció de més de mig milió d’euros que permetrà acumular energia

fa 7 hores
Un estudi constata que la central nuclear d’Ascó retorna a l’Ebre l’aigua amb una temperatura que supera els límits legals
Actualitat

Un estudi constata que la central nuclear d’Ascó retorna a l’Ebre l’aigua amb una temperatura que supera els límits legals

fa 8 hores
Submergeixen a les badies del Delta les primeres 150.000 llavors d’ostra tractades per l’IRTA
Actualitat

Submergeixen a les badies del Delta les primeres 150.000 llavors d’ostra tractades per l’IRTA

fa 8 hores
Notícies Terres de l'Ebre
Actualitat

El Sopar de Lletres d’Onada Edicions homenatja el professor Manel Ollé

fa 8 hores
Notícies Terres de l'Ebre
Actualitat

AnimaNaturalis denuncia els bous de les Festes de l’Ermita de l’Aldea per participació de menors i manca de supervisió

fa 1 dia
Notícies Terres de l'Ebre
Actualitat

Connectem Ascó, el nou punt de referència d’atenció i orientació per al teixit empresarial

fa 1 dia
Notícies Terres de l'Ebre
Actualitat

Ulldecona prova les càmeres de vigilància per acabar amb l’incivisme als contenidors

fa 1 dia
La Comissió reclama explicitar la retirada del monument franquista de Tortosa a la llei de memòria democràtica
Actualitat

La Comissió reclama explicitar la retirada del monument franquista de Tortosa a la llei de memòria democràtica

fa 2 dies
El ple de Tortosa desestima les al·legacions de la constructora del complex Win i incautarà la garantia
Actualitat

El ple de Tortosa desestima les al·legacions de la constructora del complex Win i incautarà la garantia

fa 2 dies
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • La comunitat energètica Cambra Ebre rep una subvenció de més de mig milió d’euros que permetrà acumular energia
  • Un estudi constata que la central nuclear d’Ascó retorna a l’Ebre l’aigua amb una temperatura que supera els límits legals
  • Submergeixen a les badies del Delta les primeres 150.000 llavors d’ostra tractades per l’IRTA

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ