• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Diàleg

Les fotos de l’escola

per Manel Zaera
3 d'octubre de 2024
Reading Time: 3 mins read
0 0
0

L’atre dia em va arribar a les mans -millor dit, al mòbil- una fotografia de grup de l’escola de quan fèiem octau d’EGB. Vaig deduir quin curs era per la gent que hi sortia. Aquell va ser un curs diferent, i no només per ser l’últim abans d’anar a l’institut, qui hi anés, sinó perquè va augmentar considerablement el número d’alumnes. Hi havia, si no em descompto, set repetidors. A més, el curs anterior va tancar una altra escola del poble i els alumnes es van repartir, alguns a la nostra classe. Ah! I a més, per primera vegada hi havia noies a classe. A la foto, no sabria ben bé el motiu, no n’apareix cap de noia, a més de faltar atres companys. Si hi fóssim tots, en seríem cinquanta-tres, una bona xifra que avui dia és impensable en una aula a primària.

Tornant a la foto, vaig intentar identificar-hi els companys que hi sortien. I vaig aconseguir identificar-ne quaranta, dels quaranta-un que hi havia. Óscar, Tomás, Pedro, Cinto, José Antonio, Marc, Manolo, José María, José Manuel, Francesc, Joan Marc, Fernando, Daniel, Àlex, Fidel, David, Xavier, Ramon, Román, etc. Estos són alguns dels noms, per no fer-ho llarg. Alguns noms encara eren en castellà. I molts dels noms, avui dia ja no són tan habituals. Segons l’IDESCAT, els noms més freqüents de nadons el 2023 van ser Jan, Biel, Pol, Nil i Leo. Marc se situa en setena posició, Àlex en novena. I el meu nom no és ni entre els cent primers. Si féssim una llista dels noms que trobem a les aules, tant si som docents com si tenim fills estudiant, mos trobem encara més diferències. Amin, Ali, Kevin, Yanic, Íker, Derek, Ian, Mohammed, Christian, Alexandru, Anas, Nicolai, Dalal, Yerai, Unai… per exemple, són noms habituals entre l’alumnat. És evident que, a més de canvis en preferències en el registre dels fills, s’ha afegit la procedència geogràfica de l’alumnat o de les seues famílies. Que en aquell temps tinguessis un company d’un altre país, fins i tot que parlés català oriental, era una cosa excepcional. Per sort, avui dia és una cosa ben normal.

Anunci

La foto. Com dirien Presuntos implicados, “cómo hemos cambiado”. Caretes de crio, encara que ja rondàvem los catorze. Ulleres de l’època, qui en portava. La samarreta de l’escola, que unifica la visió i crea, suposadament, esperit de grup. Los mestres, dalt de tot. Encara viuen, per cert, responent a la típica pregunta que mos podríem fer. I de tots tenim coses per explicar. Lo mestre que feia copiar cent vegades “en clase estaré callado, atento y estudiando, aunque esté solo”, lo que si algú es passava de llest s’emportava una galtada, i com es diu, en aquella època si a casa se n’assabentaven, potser tocava partida doble. Les frases típiques de cada mestre, les matèries que donaven… Val a dir que els mestres, los d’octau, s’han fet grans, però no han canviat tant, en comparació. En canvi natros, los alumnes, sí. Cabells blancs, cabells desapareguts, més prims, més dobles, en ulleres, sense, més alts. Si tens facilitat per reconèixer cares, segurament podràs anar recordant qui és aquell que hi ha a la primera fila de dalt, a l’esquerra, qui hi ha baix de tot, assentat, en ulleres. Si no tens facilitat, potser no et reconèixes ni tu, ves a saber. I tot i tindre facilitat per al reconeixement facial, sense necessitat de cap IA, hi ha qui ha canviat molt des de menut, i potser acabes associant la cara en la persona després de descartar atres opcions. O potser des dels vuitanta o noranta has perdut de vista el company i no tens cap referència actual per identificar-lo i, acceptem-ho, quan compares com li ha afectat lo temps, que mos afecta a tots, és quan vénen los comentaris. Pos si està igual! Ostres, no s’hi sembla gens. Com ha envellit… Si pots fer estos comentaris, bon senyal, mos hem pogut fer grans. Perquè pel camí se n’han quedat alguns i ja no podem recordar junts los vells temps.

Quan comences a mirar fotos, si ho fas en companyia, pots crear una història de cada cara que hi apareix. De la relació que teníeu, de com era a classe, de si va continuar estudiant, si va decidir treballar, si té fills, on viu, de què treballa, etc. Lo llibre de la vida.

Per cert, ara que parlem de fotos, tinc una atra foto de la nostra quinta on se veuen millor les cares. A vore qui hi surt…

Tags: AmpostaManel ZaeraMontsiàOpinióSocietat

Anunci

Related Posts

‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (I)’, per Fernando Jaime Soler
Diàleg

‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (I)’, per Fernando Jaime Soler

fa 8 hores
‘Matemàtiques recreatives dominicals (88)’
Diàleg

‘Matemàtiques recreatives dominicals (88)’

fa 8 hores
‘Des de la més profunda decepció’, per Miquel Castelló
Diàleg

‘Des de la més profunda decepció’, per Miquel Castelló

fa 8 hores
‘El despoblament rural’, el nou llibre d’Anton Monner amb les claus per revertir la situació
Diàleg

‘La màfia de la democràcia’, per Anton Monner

fa 9 hores
‘El tren com a injustícia a les Terres de l’Ebre’, per Daniel Gil
Diàleg

‘El tren com a injustícia a les Terres de l’Ebre’, per Daniel Gil

fa 2 dies
Gellida alerta l’independentisme d’un possible pacte PP-Vox: ‘Quant pitjor, pitjor’
Diàleg

‘La foscor d’Europa’, per Jesús Gellida

fa 1 setmana
‘Les obres d’art de Sixena, un nou exemple de catalanofòbia’ per Anton Monner
Diàleg

‘Les obres d’art de Sixena, un nou exemple de catalanofòbia’ per Anton Monner

fa 1 setmana
Matemàtiques recreatives dominicals (87)
Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (87)

fa 1 setmana
‘Si vis pacem, para bellum – Si vols la pau, preparat per a la guerra’, per Diana Valimanya
Diàleg

‘Sota l’ombra d’un aerogenerador: quan les ovelles ens interpel·len’, per Diana Valimanya

fa 1 setmana
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • ‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (I)’, per Fernando Jaime Soler
  • ‘Matemàtiques recreatives dominicals (88)’
  • ‘Des de la més profunda decepció’, per Miquel Castelló

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ