• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

Política Lingüística impulsa la ruta de les paraules de l’Ebre, per difondre la diversitat territorial del català

per Gustau Moreno
30 d'octubre de 2024
Reading Time: 4 mins read
0 0
1
Política Lingüística impulsa la ruta de les paraules de l’Ebre, per difondre la diversitat territorial del català

El riu Ebre al seu pas per Tortosa, en una imatge d'arxiu. // G.M.

El Departament de Política Lingüística acaba de publicar al portal web de Llengua Catalana quatre noves rutes destinades a difondre el coneixement de la diversitat territorial del català. Unes propostes que s’inscriuen en el projecte Camins del català, iniciat l’any 2019, que recull diverses rutes lingüístiques d’impuls públic i privat. Així, les quatre noves rutes permeten conèixer respectivament el parlar salat en algunes comarques gironines, les parèmies locals de Ponent, les paraules de l’Ebre i els topònims àrabs del Camp de Tarragona. 

Quant a la ruta de les paraules del riu Ebre, es tracta d’un itinerari riu avall a partir de Riba-roja d’Ebre i Flix i fins al Delta, passant per Miravet, Benifallet, Tortosa i Amposta. A través de la ruta es pot conèixer un repertori de paraules que, més o menys vives o conegudes, algunes de literàries i altres d’exclusives de les Terres de l’Ebre, evoquen un paisatge, una història i unes quantes llegendes. La ruta i els textos han estat preparats per David Paloma Sanlleí, amb la participació d’Àngela Buj Alfara, Carles Castellà, Olga Cubells, Jordi Duran, Pere Navarro i Pineda Vaquer. Per la seua banda, la locució dels textos va a càrrec de Valer Gisbert Berbis.

Anunci

Les rutes es componen d’un document guia en format PDF, amb el text que desenvolupa l’itinerari geogràfic i que, parada a parada, va vinculant els punts de la visita a la referència lingüística concreta. És un document pensat per a una lectura còmoda en un dispositiu mòbil. També inclouen àudios descarregables, que són la versió enregistrada del text i funcionen com una audioguia. Així mateix, hi ha també una llista detallada de punts d’interès, que enllacen amb el capítol corresponent de la publicació en PDF i un mapa. Així, en el cas de la ruta de les paraules del riu Ebre, hi ha un text de presentació i documents específics de Riba-roja d’Ebre i Flix, Miravet, Benifallet, Tortosa i Amposta, i el delta de l’Ebre i l’illa de Buda. A més, en este enllaç us podeu descarregar el PDF amb tots els documents de la ruta.

Les noves rutes s’afegeixen a les sis ja disponibles a la pàgina Camins del català: la ruta de les Homilies d’Organyà, les rutes Pompeu Fabra, la ruta del Diccionari català-valencià-balear, la ruta Lingüistes pel carrer, la ruta Parc Santa Maria de les Franqueses i la Ruta de la història de la llengua a Tarragona. A més de l’interès ciutadà, seran un recurs didàctic de primer ordre per a les persones que estan aprenent català i volen tenir-ne un coneixement més aprofundit. 

Les altres rutes

  • Ruta de parlar salat. Entre Blanes i Cadaqués encara es poden constatar mostres d’un parlar salat, és a dir l’ús de l’anomenat article salat. Aquest article salat no coincideix completament amb l’article salat de les Illes Balears. 
  • Ruta de les parèmies locals. La parèmia és definida com a «denominació general que reben diversos tipus d’expressions d’ús popular de tipologia confusa, que expressen d’una manera objectiva pensaments, pautes de vida, sentències, etc.». Poden ser aforismes, dites, màximes, proverbis, refranys, etc. La ruta segueix un recorregut gairebé circular per les parèmies locals, tot començant a la Noguera i acabant al Segrià. 
  • Ruta dels topònims àrabs. Ramon Amigó va escriure que el Camp de Tarragona és el «bocí de les terres continentals de llengua catalana on s’ha completat el nombre més gran de reculls de noms de lloc de termes municipals». Avui en dia és una regió històrica i cultural on, potser més que enlloc, la traça de topònims d’origen àrab hi deixa una empremta que convida a seguir-la. 
Tags: AmpostaÀngela BujBaix EbreBenifalletCarles CastellàCulturaDelta de l'EbreFlixGeneralitat de CatalunyaIlla de BudaJordi DuranLlenguaMiravetMontsiàPere NavarroPineda VaquerRiba-roja d'EbreRibera d'EbreTortosaValer GisbertXarxes

Anunci

Related Posts

Espanya aconsegueix 143 dies de pesca al Mediterrani el 2026
Actualitat

Espanya aconsegueix 143 dies de pesca al Mediterrani el 2026

fa 1 dia
La Plataforma per un Nou Hospital a l’Ebre celebra la represa de les obres al Verge de la Cinta però reclama no aturar el nou centre
Actualitat

La Plataforma per un Nou Hospital a l’Ebre celebra la represa de les obres al Verge de la Cinta però reclama no aturar el nou centre

fa 1 dia
La PDE alerta que flexibilitzar la Directiva Marc de l’Aigua posaria en risc els ecosistemes del riu Ebre i el Delta
Actualitat

La PDE alerta que flexibilitzar la Directiva Marc de l’Aigua posaria en risc els ecosistemes del riu Ebre i el Delta

fa 2 dies
ERC reclama al Senat mesures urgents per protegir el sector apícola davant la competència deslleial de la mel ucraïnesa
Actualitat

ERC reclama al Senat mesures urgents per protegir el sector apícola davant la competència deslleial de la mel ucraïnesa

fa 2 dies
Desmantellada una plantació de marihuana a Tortosa amb més de mil plantes
Actualitat

Desmantellada una plantació de marihuana a Tortosa amb més de mil plantes

fa 2 dies
Tortosa confirma una segona mort entre els contagiats de covid-19 de l’hospital de Jesús
Actualitat

L’Hospital de la Santa Creu de Jesús situa el pacient al centre en la humanització de les cures

fa 2 dies
Trens Dignes celebra l’impuls del Corredor Mediterrani però exigeix garanties de connexió per a les Terres de l’Ebre
Actualitat

Trens Dignes celebra l’impuls del Corredor Mediterrani però exigeix garanties de connexió per a les Terres de l’Ebre

fa 3 dies
El projecte d’ampliació de l’Hospital de Tortosa s’adapta per preservar les restes del turó del Sitjar sense nova licitació
Actualitat

El projecte d’ampliació de l’Hospital de Tortosa s’adapta per preservar les restes del turó del Sitjar sense nova licitació

fa 3 dies
El sector pesquer rebutja la proposta europea de quotes al Mediterrani: ‘És com enviar-nos a casa’
Actualitat

El sector pesquer rebutja la proposta europea de quotes al Mediterrani: ‘És com enviar-nos a casa’

fa 3 dies
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • Matemàtiques recreatives dominicals (112)
  • Els insolidaris amb les energies renovables
  • Espanya aconsegueix 143 dies de pesca al Mediterrani el 2026

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
  • Manage options
  • Manage services
  • Manage {vendor_count} vendors
  • Read more about these purposes
Mostra les preferències
  • {title}
  • {title}
  • {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ