• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Diàleg

‘El primer ferrocarril a Catalunya i el primer a Espanya’, per Anton Monner

per Opinió
20 d'abril de 2025
Reading Time: 4 mins read
0 0
0
‘El primer ferrocarril a Catalunya i el primer a Espanya’, per Anton Monner

L’empresari de Mataró, Miquel Biada, va fer possible posar en funcionament el primer tren entre la seva població nadiua i Barcelona. L’objecte era poder desplaçar les mercaderies i els viatgers del Maresme a la capital de Catalunya, abaratint els costos econòmics i reduint el temps del desplaçament. Això succeïa l’any 1848 i el viatge costava 36 minuts. Com a empresari, Biada havia estat a Veneçuela i a Cuba aconseguint una fortuna gràcies a l’esforç, el treball i a la imaginació. A Cuba li havien cridat l’atenció els trens que uns anys abans ja hi funcionaven. Eren màquines i vagons construïts a Anglaterra i ja l’any 1843 va creure que el tren suposaria el futur del transport. Per això va viatjar a Anglaterra, i havent convençut del projecte a altres capitalistes catalans, va començar a treballar per construir la línia del tren entre Mataró i Barcelona, i posar-la en marxa. Amb el ferrocarril, la prosperitat industrial del Maresme estava assegurada. Tot per la força d’un empresari i convèncer a altres capitalistes de les bondats del projecte .

A Espanya, el primer tren va funcionar l’any 1851, tres anys més tard. El seu principal objectiu era facilitar els viatges als reis, en aquest cas a Isabel II i als seus amants, entre els palaus d’Aranjuez i de Madrid. Qui va pagar el tren? El va finançar l’Estat, amb els diners de tots, i sobre tot dels catalans, que com sempre, els impostos marxen al Ministeri d’Hisenda i la majoria es difuminen pels despatxos madrilenys i ja no tornen. Vet aquí la diferència! A Catalunya el trens pagats amb capital català servien per progressar, per industrialitzar i abaratir costos. A Espanya serviren pel gaudi personal de la reialesa i la seva cort. Per tant a Catalunya paguem nosaltres i construïm les infraestructures per produir riquesa i llocs de treball. Com es va fer amb la primera autopista de la Mediterrània construïda pels anys 70 finançada per la Caixa havent-se negat l’estat del general Franco a finançar-la perquè no sortia de Madrid. Per circular-hi i amortitzar-la havíem de pagar peatge. Anys més tard la majoria de les autopistes espanyoles pagades per l’Estat eren gratuïtes. Quan s’han eliminat els peatges, amb manca de carrils, l’autopista AP-7 de la Mediterrània, ha quedat col·lapsada i els catalans paguem les conseqüències. Vam pagar per construir-la, vam pagar peatges durant 40 anys, i ara que el PSOE la va alliberar de peatge, ha quedat obsoleta, és multipliquen els accidents i les retencions. Com sempre, el PSOE diu que aviat arribaran solucions, però com Rodalies, ningú les veu.

Anunci

Aquell primer tren entre Mataró i Barcelona posat en funcionament gairebé fa dos-cents anys el temps que invertia d’anar d’una població a l’altra era de 36 minuts. Saben quan costen actualment els trens de Rodalies per anar d’un lloc a l’altre? Cobrir el mateix trajecte avui costa entre 43 i 45 minuts. Quan Espanya presumeix dels AVES que funcionen a 300 quilòmetres hora, a Catalunya els trens interiors o de rodalies els costa més desplaçar-se que en temps de la dictadura de Franco, quan les màquines eren de carbó i passar pels túnels, els viatgers s’havien de tragar i omplir de fum. I així va Espanya! Tot surt de Madrid; línies de trens, avions i carreteres. I a Catalunya que patim el dèficit fiscal més horripilant d’Europa, els diners mai arriben pel benestar dels seus habitants, com succeeix amb el Corredor del Mediterrani. Madrid es fa gran, allí no els cal pagar impostos autonòmics i a Catalunya, per poder subsistir la Generalitat n’hem de pagar gairebé dues dotzenes perquè els tributs que aportem a l’Estat es queden pel camí i no retornen, malgrat les contínues promeses i ”la lluvia de millones”. I quan s’aproven els pressupostos generals de l’Estat aquí només se’n gasten la meitat. A Madrid, en canvi, per cada 100 euros pressupostats se’n gasten 200. I, així va tot, estimats lectors. Això és i ha estat Espanya durant segles quan als catalans ens tracten com a ciutadans de segona!

I una recurrència actual, ve al cas quan el Sr. Montoro, l’exministre d’Hisenda, diu, fent servir la demagògia habitual, que l’Operació Catalunya no va existir. Que el que sí va existir és el finançament del FLA per pagar els deutes que teníem els catalans, sense esmentar que de disposar del dèficit fiscal de quatre anys, Catalunya no necessitaria finançament. El mateix ministre, havent fiscalitzat els comptes de la Generalitat, va afirmar que el govern català no havia invertit cap partida per pagar el referèndum, mentre que ara els tribunals, per no concedir l’amnistia als nostres polítics, contravenint l’aprovació de les Corts i la Constitució, els acusen d’haver-se enriquit personalment i els acusa de malversadors dels diners públics.

I el mateix ministre que ja disposava per aquells dies dels llistats dels més de 800 defraudadors espanyols que tenien diners a Suïssa no els va perseguir perquè les males veus diuen que molts eren amics seus. D’aquests evasors de capitals mai més ningú n’ha sabut res. Als seus se’ls ha de protegir. Per què no es van perseguir centenars de personatges de la llista de Suïssa? O al mateix rei emèrit que tothom sabia les seves irregularitats financeres? I en canvi van fer tancar el BPA d’Andorra perquè no els va proporcionar els llistats que suposadament i molts inventats per la policia patriòtica, eren catalans.

Espanya és això; avui viatjar en tren de Mataró i Barcelona costa més que fa gairebé dos-cents anys. Ens prenen el pèl i ens afaiten en sec! Igual el del PP com els del PSOE, amb les taules de diàleg, el finançament singular, els mils de milions que han d’arribar però que ningú els veu per enlloc i les obres de carreteres que les tenen aturades de fa anys. Promeses moltes, i realitats poques; Paroles…paroles!

*ANTON MONNER, cronista de Gandesa

Tags: Anton MonnerOpinió

Anunci

Related Posts

‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (I)’, per Fernando Jaime Soler
Diàleg

‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (I)’, per Fernando Jaime Soler

fa 7 hores
‘Matemàtiques recreatives dominicals (88)’
Diàleg

‘Matemàtiques recreatives dominicals (88)’

fa 7 hores
‘Des de la més profunda decepció’, per Miquel Castelló
Diàleg

‘Des de la més profunda decepció’, per Miquel Castelló

fa 8 hores
‘El despoblament rural’, el nou llibre d’Anton Monner amb les claus per revertir la situació
Diàleg

‘La màfia de la democràcia’, per Anton Monner

fa 8 hores
‘El tren com a injustícia a les Terres de l’Ebre’, per Daniel Gil
Diàleg

‘El tren com a injustícia a les Terres de l’Ebre’, per Daniel Gil

fa 2 dies
Gellida alerta l’independentisme d’un possible pacte PP-Vox: ‘Quant pitjor, pitjor’
Diàleg

‘La foscor d’Europa’, per Jesús Gellida

fa 1 setmana
‘Les obres d’art de Sixena, un nou exemple de catalanofòbia’ per Anton Monner
Diàleg

‘Les obres d’art de Sixena, un nou exemple de catalanofòbia’ per Anton Monner

fa 1 setmana
Matemàtiques recreatives dominicals (87)
Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (87)

fa 1 setmana
‘Si vis pacem, para bellum – Si vols la pau, preparat per a la guerra’, per Diana Valimanya
Diàleg

‘Sota l’ombra d’un aerogenerador: quan les ovelles ens interpel·len’, per Diana Valimanya

fa 1 setmana
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • ‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (I)’, per Fernando Jaime Soler
  • ‘Matemàtiques recreatives dominicals (88)’
  • ‘Des de la més profunda decepció’, per Miquel Castelló

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ