• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (89)

per Toni Gallardo
22 de juny de 2025
Reading Time: 3 mins read
0 0
0
Matemàtiques recreatives dominicals (89)

Un cotxe elèctric d'un concessionari. // ACN

1/ Catalunya registra les mateixes emissions de CO2 que l’any 1990. En el conjunt de la Unió Europea, s’han reduït, des de llavors, un 37%. Anem bé?

2/ La població de Barcelona torna a créixer per tercer any consecutiu i assoleix el nombre d’habitants més alt dels darrers 40 anys. El fenomen, en termes numèrics, és uniforme a tots els barris. Tampoc varia gaire la distribució per procedència dels nous barcelonins. I hi ha dues dades més que significatives. Una, només un 45% són gent nascuda a Barcelona. L’altra, en un 80% de les llars no hi viu cap menor.

3/ Els que us heu criat només en euros teniu una determinada impressió dels diners. Els que ens vam criar en pessetes encara ho valorem, potser, amb altres barems dineraris…  Que el Barça pagués 7 milions d’euros a Negreira és una barbaritat. Però com us sona que tal pagament fos de prop de 1.200 milions de pessetes?

4/ El preu de l’or es dispara, i fins i tot bat rècords, arran de les tensions aranzelàries que Donald Trump ha introduït en l’economia mundial. Res de nou sota la capa del cel. Aquest metall ha estat històricament un valor refugi en qualsevol època convulsa.

5/ La venda de cotxes ha tornat a pujar aquest passat maig i recupera, per primera vegada, les xifres anteriors a la pandèmia. És símptoma que hi ha coses de l’economia que van bé. En concret, la pujada del salari mínim i la major estabilitat derivada de l’última reforma laboral.

6/ Encara en el terreny de l’automoció… Les assegurances d’automòbil han pujat un 40% des de 2019 ençà. Les companyies diuen que no s’han recuperat encara de la pandèmia… Es venien menys vehicles, sí, però també hi havia menys sinistres pels diferents confinaments i restriccions de mobilitat. I no van deixar de cobrar les pòlisses, no.

7/ Cinc universitats catalanes figuren en el top ten de les millors de l’Estat espanyol. Són, per aquest ordre, la Universitat Autònoma de Barcelona, la Pompeu Fabra, la Universitat de Barcelona, la Rovira i Virgili i la Ramon Llull.

8/ Per no enganyar-nos, sempre és bo preguntar-se qui elabora aquesta mena de rànquings. En el cas que ens ocupa, una fundació que té com a principal patró el banc Santander, a més d’altres grans empreses i algunes universitats privades. Per dir-ho fi, aquests centres, sense estar al capdamunt del llistat, no en queden precisament mal parats.

9/ De calor n’ha fet sempre, és clar. I de vegades, quan no tocaria. Hi ha qui nega el canvi climàtic a partir d’això. Però tenir nits tropicals, fins i tot nits tòrrides, en ple mes de maig, és normal?

10/ Catalunya és la comunitat on es triga més dies a aconseguir una llicència d’activitat: una mitjana de 93 dies, quan l’estatal és de 65,8 dies. I és també on el termini de pagament d’un contracte públic és mes alt: 80,1 dies davant dels 63,7 estatals. L’únic “consol” és que els empresaris catalans dediquen menys temps a la paperassa, el 9,5% del seu temps de feina, quan la mitjana estatal és del 10,5%. Ho diu el Banc Mundial.

11/ És clar que aquests “inconvenients” els acostumen a proclamar als quatre vents tots aquells que voldrien que de regulació no n’hi hagués cap ni una. Ni tan sols les que poguessin ser beneficioses per ells mateixos. Qüestió de “principis”…

Anunci

Tags: OpinióToni Gallardo

Anunci

Related Posts

‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (II)’ per Fernando Jaime Soler
Diàleg

‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (II)’ per Fernando Jaime Soler

fa 10 hores
‘Hi ha cyborgs a la cantonada’, per Rafael Haro
Diàleg

‘Hi ha cyborgs a la cantonada’, per Rafael Haro

fa 10 hores
Anton Monner: ‘A la Terra Alta fem llum per a un milió d’habitants, és incomprensible’
Diàleg

‘La miopia política del despoblament rural’, per Anton Monner

fa 10 hores
La feminista Marta Sans farà tàndem amb Lluc Ulldemolins a la CUP d’Alcanar
Diàleg

‘La nit dels prèmits’, per Marta Sans

fa 5 dies
De la Vega serà el cap de llista del PSC al Senat per Tarragona a les eleccions del 23-J
Diàleg

‘La corrupció no pot aturar el progrés’ per Manel de la Vega

fa 6 dies
‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (I)’, per Fernando Jaime Soler
Diàleg

‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (I)’, per Fernando Jaime Soler

fa 1 setmana
‘Matemàtiques recreatives dominicals (88)’
Diàleg

‘Matemàtiques recreatives dominicals (88)’

fa 1 setmana
‘Des de la més profunda decepció’, per Miquel Castelló
Diàleg

‘Des de la més profunda decepció’, per Miquel Castelló

fa 1 setmana
‘El despoblament rural’, el nou llibre d’Anton Monner amb les claus per revertir la situació
Diàleg

‘La màfia de la democràcia’, per Anton Monner

fa 1 setmana
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • ‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (II)’ per Fernando Jaime Soler
  • ‘Hi ha cyborgs a la cantonada’, per Rafael Haro
  • Matemàtiques recreatives dominicals (89)

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ