• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

La Plataforma en Defensa de l’Ebre celebra 25 anys de lluita per protegir el riu

per ACN
20 de setembre de 2025
Reading Time: 4 mins read
0 0
0
La Plataforma en Defensa de l’Ebre celebra 25 anys de lluita per protegir el riu

Celebració dels 25 anys de la PDE. // ACN

La Plataforma en Defensa de l’Ebre (PDE) ha celebrat aquest dissabte 25 anys de lluita amb una festa a Tortosa que ha reunit unes 500 persones. Una jornada lúdica amb xerrades, una exposició, música i tallers de pancartes per a totes les edats. L’emblemàtic nus de la plataforma ha protagonitzat un dels moments més emotius de la festa, després d’arribar a l’escenari a mans de membres de l’entitat. Si bé als inicis, la PDE va mobilitzar la societat ebrenca de forma multitudinària, actualment l’entitat treu pit de mantenir el seu poder de convocatòria. “Sempre que hi ha una possibilitat real d’un transvasament, s’ha fet una crida i la gent ha respost. D’alguna manera, aquella llavor continua”, ha dit la portaveu de la PDE, Matilde Font.

Han passat 25 anys des de la multitudinària assemblea ciutadana que es va convocar a Tortosa en fer-se públic el Pla Hidrològic Nacional, l’origen de la fundació de la Plataforma en Defensa de l’Ebre (PDE). El pla, proposat pel govern de José María Aznar, preveia el transvasament del riu Ebre, un escenari que va topar amb el rebuig frontal de la societat ebrenca. Aquell va ser el primer acte dels molts que va organitzar la PDE, que durant els quatre primers anys de la seva història va mantenir la mobilització activa per oposar-se al pla, que finalment es va derogar al 2004. “La gent va entendre el perill que representava per al riu Ebre i el Delta, i a partir d’allí va començar tota la revolució”, recorda la portaveu de l’entitat, Matilde Font.

Anunci

Malgrat aconseguir aturar el transvasament plantejat pel govern espanyol l’any 2000, la lluita de la PDE no es va aturar allà. Al contrari, s’ha mantingut durant més de dues dècades per oposar-se a projectes que tenien com objecte el riu i que el posaven en perill. Segons Font, la mobilització dels inicis també va tenir un impacte en la identitat col·lectiva del conjunt de les Terres de l’Ebre. “Crec que una de les fites més importants de la plataforma, encara que no era pel que havia nascut, ha sigut donar identitat a aquest territori i que la gent se sentís identificada amb les Terres de l’Ebre i que se sentís amb ganes de protegir-les”, ha subratllat.

Ara bé, malgrat haver aconseguit mesures de protecció en aquest entorn, des del moviment antitransvasament alerten que el riu “no està blindat”. “Hem abanderat durant tots aquests anys tots els intents de transvasaments que han sortit, com l’any 2008 i els intents que han vingut després, i que la gent se pensa que ja està solucionat i no és així. El riu no el tenim blindat, encara hem d’estar amatents a tots els plans que volen fer d’extraccions d’aigua i per això la plataforma, encara que fa 25 anys, aquí estem i aquí seguirem”, ha insistit Font. Si bé reconeix que la societat en general està “bastant desmotivada”, es mostra esperançada davant la resposta que dona cada cop que des de la PDE fan una crida a la ciutadania per sortir al carrer en defensa de l’Ebre.

En aquests moments, l’entitat posa el focus en els projectes de canals com el Xerta-Sénia, el qual consideren que acabarà sent la “baula imprescindible” per portar aigua de l’Ebre cap al sud de la península ibèrica, o el nou Pla Hidrològic Nacional, previst per 2027, al qual ja han presentat les primeres al·legacions. “Ara en diuen interconnexió de xarxes i coses així més subtils, com si això no fos treure aigua i repercutir igual”, ha etzibat la portaveu.

Una festa per recordar els orígens i visualitzar el futur

L’avinguda Felip Pedrell de Tortosa ha estat el punt de trobada per als membres històrics de la plataforma i d’altres de més recents; tots ells comparteixen la lluita de protegir l’Ebre i el Delta. Al llarg de tot el matí de dissabte s’han organitzat activitats per a tots els públics, per repassar la trajectòria de l’entitat durant un quart de segle. Entre altres, s’ha pogut veure en directe un pòdcast amb periodistes i membres de l’entitat per parlar sobre els moments més destacats de la PDE, una exposició fotogràfica que ha immortalitzat la història de la plataforma o tallers de pintar pancartes.

Una festa que també ha volgut apel·lar al jovent, per garantir el relleu generacional de l’entitat. És el cas de Carme Roig, nascuda el 2000 i qui avui s’implica en les activitats de la PDE. “La lluita va passant de generació en generació i ara ens toca a nosaltres continuar la feina que tantes persones durant dècades han estat portant”, ha assenyalat.

El moment més emotiu de la jornada ha arribat poc després del migdia, amb l’aparició de l’emblemàtic nus que ha identificat durant 25 anys l’entitat. A mans dels membres de l’entitat, s’ha traslladat el símbol fins l’escenari, on s’han llegit els parlaments. La música de Quico el Célio, el Noi i el Mut de Ferreries ha posat el punt final a la festa d’aquest dissabte, si bé la PDE planteja una programació que s’allargarà durant tot l’any per commemorar l’efemèride i que es repartirà per les quatre comarques ebrenques.

Tags: Baix EbreMatilde FontPDESocietatTortosa

Anunci

Related Posts

Estudiants de Medicina de la URV podran fer les pràctiques a l’HTVC a partir del 2027
Actualitat

Estudiants de Medicina de la URV podran fer les pràctiques a l’HTVC a partir del 2027

fa 1 dia
Una anàlisi de sang ja permet confirmar l’alzheimer a l’HTVC
Actualitat

Una anàlisi de sang ja permet confirmar l’alzheimer a l’HTVC

fa 1 dia
Deltebre presenta una candidatura de 12,5 milions d’euros al nou Pla de Barris
Actualitat

Deltebre presenta una candidatura de 12,5 milions d’euros al nou Pla de Barris

fa 1 dia
Espanya alerta de la pressió del lobby ambientalista a Brussel·les contra la pesca d’arrossegament
Actualitat

Espanya alerta de la pressió del lobby ambientalista a Brussel·les contra la pesca d’arrossegament

fa 1 dia
Junts demana al Govern que ‘actuï’ per aturar la proposta de l’Estat d’atermenament al delta de l’Ebre
Actualitat

Junts demana al Govern que ‘actuï’ per aturar la proposta de l’Estat d’atermenament al delta de l’Ebre

fa 1 dia
Investiguen una persona que podria haver causat l’incendi a Paüls per l’abocament de cendres en zona agrícola
Actualitat

Investiguen una persona que podria haver causat l’incendi a Paüls per l’abocament de cendres en zona agrícola

fa 2 dies
Els docents de l’Ebre denuncien condicions ‘extremes’ de calor a les aules
Actualitat

Els docents de l’Ebre denuncien condicions ‘extremes’ de calor a les aules

fa 2 dies
Junts per Tortosa vol prioritzar la urbanització del barri de Sant Jaume amb la nova Llei de Barris
Actualitat

Junts per Tortosa vol prioritzar la urbanització del barri de Sant Jaume amb la nova Llei de Barris

fa 2 dies
El festival d’art efímer A Cel Obert de Tortosa convidarà a somiar
Actualitat

El festival d’art efímer A Cel Obert de Tortosa convidarà a somiar

fa 2 dies
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • La Plataforma en Defensa de l’Ebre celebra 25 anys de lluita per protegir el riu
  • ‘Procusts moderns: el somriure que talla ales’
  • Estudiants de Medicina de la URV podran fer les pràctiques a l’HTVC a partir del 2027

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ