• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (100)

per Toni Gallardo
21 de setembre de 2025
Reading Time: 3 mins read
0 0
0
Matemàtiques recreatives dominicals (100)

Una grua aixeca un blocs prefabricat per construir un edifici de pisos. // ACN

1/ Per un cop, la dada que encapçala la secció és pròpia. 100 matemàtiques recreatives ja. Des de les número 23, també al diari digital de Tortosa marfanta.com. Això, des que van agafar vida pròpia. Anteriorment, i sense títol, ja fèiem comentaris com aquests el diumenge al matí. Gràcies per la paciència.


2/ Una xifra sobre la vitalitat de Catalunya. Amb un 0,1% de la població mundial, “produeix” l’1% de totes les publicacions científiques. Això vol dir que, al darrere, hi ha una recerca important, tot i els recursos, comparativament escassos, que s’hi destinen. És un 1,8% del PIB, lluny del que passa en el món occidental en general.


3/ És una “simple” conseqüència del mercat, però obliga a plantejar-se què està passant i si una regulació de preus no és cap idea boja. L’onada d’incendis forestals d’aquest estiu a Espanya va afectar molts serveis ferroviaris, sobretot d’alta velocitat. Els bitllets d’avió per fer per aire els mateixos trajectes van arribar a multiplicar per sis el seu preu.


4/ Sobre incendis i altres desastres… L’autèntic debat no són les vacances a què tingui dret qualsevol responsable públic, tot i que els entri en el sou deixar-les immediatament en cas de desgràcia. El que cal plantejar és perquè falla contínuament la coordinació entre administracions. Un Estat descentralitzat no vol dir desorganitzat. Menys després de dècades de problemes repetitius.


5/ El Japó té una economia molt peculiar. És el tercer PIB mundial i té una balança comercial espectacularment positiva, però fa dècades que viu instal·lada en la deflació (inflació negativa). I de crisi en crisi des de 1990. Potser aquesta resiliència és el seu miracle econòmic, més que no pas la recuperació després de la Segona Guerra Mundial.


6/ Però hi ha detalls, no precisament complementaris, que són per a fregar-se els ulls. És l’única economia del Primer Món en què el preu de l’habitatge baixa. Concretament, un 25% en els darrers 35 anys. I és que malgrat l’escàs terreny disponible per a la població existent, hi ha més oferta que demanda.


7/ És un fenomen insòlit, però que acabarà produint-se a tots els països desenvolupats. El nombre d’habitants baixa per l’envelliment de la població i una baixíssima natalitat. Sobretot si no hi ha relleu demogràfic en forma d’immigració. Això darrer mou moltes discussions sobre avantatges i inconvenients. Però algun dia haurem de decidir què volem ser quan siguem grans en aquestes qüestions.


8/ Aviam, invertint 250 euros pots guanyar-ne 750 de diaris? De debò? On s’ha de signar, que ens ve de gust ser milionaris per la nostra cara bonica… Sarcasmes a banda, són “ofertes” que corren com la pólvora per a les xarxes socials, sovint adreçades a persones molt joves.


9/ Hi ha una dita popular aplicable a situacions com l’anterior, que convida a protegir-se davant certes situacions: “La mà, a la cartera”.


10/ Un sarcasme de manual. Un estudi de la Universitat Rovira i Virgili apunta que el 88% dels usuaris de tren noten un increment dels símptomes d’ansietat, depressió i malestar físic causat per somatitzacions. No podem evitar afegir: “només” un 88%?


11/ Però hi ha dades que donen encara més fe del problema que tenim. La incidència d’aquests mals entre els viatgers dels serveis de Rodalies o de Regionals ve a duplicar la mitjana general en el conjunt de la població.


12/ De debò hi ha mitjans de pagament que permeten finançar les compres que es fan per Glovo? Finançar una pizza? Una hamburguesa (o smash burguer, diguem-ho en el llenguatge de moda)? No estem portant massa lluny algunes coses?

Anunci

Tags: OpinióToni Gallardo

Anunci

Related Posts

‘Isidre Gassol, un indià a Bítem: La Colònia Agrícola Gassol, La Masada que dorm (I)’, per Fernando Jaime Soler
Diàleg

‘Isidre Gassol, un indià a Bítem: La Colònia Agrícola Gassol, La Masada que dorm (I)’, per Fernando Jaime Soler

fa 2 hores
Monner, expresident del CITE: ‘Tarradellas volia prendre l’aigua per a Barcelona’
Diàleg

‘Parlar en català a les consultes mèdiques’, per Anton Monner

fa 2 hores
‘Sense lligams’, per Toni Pons
Diàleg

‘Estar sol sense sentir-se sol!’, per Toni Pons

fa 3 hores
‘Procusts moderns: el somriure que talla ales’
Diàleg

‘Procusts moderns: el somriure que talla ales’

fa 1 dia
‘Un pas històric per a l’educació i la conciliació a Tortosa’, per Jordi Jordan
Diàleg

‘Un pas històric per a l’educació i la conciliació a Tortosa’, per Jordi Jordan

fa 2 dies
‘No hi podem faltar’, per Ester Baiges Miró
Diàleg

‘No hi podem faltar’, per Ester Baiges Miró

fa 6 dies
Monner i Gellida demanen més democràcia i diàleg per desbloquejar Espanya i Catalunya
Diàleg

‘Catalunya és la culpable dels mals d’Espanya’

fa 7 dies
Matemàtiques recreatives dominicals (99)
Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (99)

fa 7 dies
‘Sense lligams’, per Toni Pons
Diàleg

‘Estàs on vols estar?’

fa 1 setmana
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • ‘Isidre Gassol, un indià a Bítem: La Colònia Agrícola Gassol, La Masada que dorm (I)’, per Fernando Jaime Soler
  • ‘Parlar en català a les consultes mèdiques’, per Anton Monner
  • Matemàtiques recreatives dominicals (100)

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ