• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (110)

per Toni Gallardo
5 de desembre de 2025
Reading Time: 3 mins read
0 0
0
Matemàtiques recreatives dominicals (110)

1. Un exemple històric, que fins i tot resulta còmic, de com es poden manipular xifres i estadístiques segons ens convingui. El rei anglès Enric VIII arrossega certa mala fama per fer decapitar les seves esposes. Però si anem a mirar, “només” en va fer executar dues, d’un total de sis. És a dir, “només” un 33%. Des d’alguns punts de vista amb força predicament, potser no n’hi ha per a tant i la mala fama de l’interessant és una exageració.

2. Consti que aquests jocs de mans són més aviat per a exagerar coses. Però qui vol s’ho fa venir bé per al contrari. Pobres dades, fins i tot quan no són estimacions sinó simples sumatoris.

Anunci

3. Un exemple de malícia, molta. Està aflorant una forma de violència vicària que pot semblar secundària, però que és il·lustrativa de la maldat dels agressors. Mates la mascota per fer mal a l’exparella, perquè no hi ha fills o no hi pots arribar. Aquí opinem que el càstig penal ha de ser dur. I no per animalisme, sinó perquè la intenció, al capdavall, és la mateixa.

4. Un altre sector que recupera les xifres prepandèmiques, i fins i tot les supera, és la indústria militar espanyola. El 2024 va créixer un 16,2% i es va situar en un 1,4% del PIB. El 12,9% del PIB industrial. És més, el sector treu pit del fet que cada euro que genera directament, en crea 2,2 de forma indirecta.

5. La indústria militar espanyola s’alimenta sobretot de les exportacions, que han crescut 11 punts. El seu saldo comercial ha reduït en un 12,1% el dèficit de la balança comercial espanyola. No estem fent un spot publicitari, només constatem la curiositat que això passi després de llufes com la del submarí que se submergia, però que no surava en el delicat moment de tornar a la superfície. La cancel·lació de comandes va ser èpica…

6. Trump baixa aranzels, després de pujar-los, a diversos productes que els Estats Units no produeixen o no produeixen amb prou volum per atendre la demanda. Cal dir que no és per bondat, sinó pel fet previsible que els preus han pujat, amb les consegüents queixes dels consumidors i dels votants?

7. L’altre dia escoltàvem a una ràdio l’expressió “autopista de la informació”. En parlaven pestes, i no sense motiu. Ens va fer venir al cap un congrés que va fer-se a Sitges, l’estiu de 1987, quan érem joves i periodistes. Allí de tal autopista se’n parlaven meravelles. A l’hemeroteca es deu poder llegir què en vam escriure, tot positiu.

8. De tant en tant anem a passejar a Sitges, ja que ho tenim prop: per als lectors de l’Ebre, a menys distància que de Tortosa a l’Ampolla. I és passar per davant d’on va fer-se aquell congrés (el Cau Ferrat i tot allò) i no poder evitar pensar que quina pena on hem arribat en molts aspectes.

9. Prepareu-vos per a una intensificació de les pressions per a ampliar l’aeroport de Barcelona. Si continua la progressió de passatgers d’enguany, no tan sols es batrà el rècord anual, sinó que se superaran els 55 milions. Que és l’aforament de les terminals actuals.

10. Cal parlar d’aforament de terminals i no de capacitat operativa —això darrer en termes de vols. Les pistes encara donen, però amb la paradoxa que hom vol allargar la pista curta per acollir avions de molts passatgers, mentre la pista llarga, que ja serveix per a aquesta finalitat, està infrautilitzada.

11. No és el món a l’inrevés. És la forma de funcionar, insòlita per dir-ho fi, del país en què vivim. Com hem dit tantes vegades, els problemes de soroll als voltants d’aquest aeroport potser tenen altres solucions, més econòmiques i tot. Ningú sembla tenir gaire interès, però, a fer quatre números…

12. I ara, abans que es resolgui el problema de Rodalies, tindrem una segona línia d’AVE entre Lleida i Barcelona, perquè es pugui anar i tornar de Madrid més ràpid.

Tags: DiàlegOpinióToni Gallardo

Anunci

Related Posts

Santa Àgueda i les dones d’avui: el món no ha canviat tant, per Diana Valimanya
Diàleg

Santa Àgueda i les dones d’avui: el món no ha canviat tant, per Diana Valimanya

fa 3 hores
Ridícul/Ridícula
Diàleg

Ridícul/Ridícula

fa 5 dies
Prozac
Diàleg

Prozac

fa 6 dies
Matemàtiques recreatives dominicals (117)
Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (117)

fa 6 dies
Els pagesos revoltats
Diàleg

Els pagesos revoltats

fa 6 dies
És l’hora de marxar de Twitter
Diàleg

És l’hora de marxar de Twitter

fa 1 setmana
‘Tortosa enceta una nova etapa: cuidar, connectar i avançar’, per Mar Lleixà
Diàleg

‘Tortosa enceta una nova etapa: cuidar, connectar i avançar’, per Mar Lleixà

fa 1 setmana
Nou model de finançament: solidaritat i serveis públics
Diàleg

Nou model de finançament: solidaritat i serveis públics

fa 1 setmana
La Ribera d’Ebre es converteix en pol estratègic tecnològic de la nova economia catalana
Diàleg

La Ribera d’Ebre es converteix en pol estratègic tecnològic de la nova economia catalana

fa 1 setmana
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • Santa Àgueda i les dones d’avui: el món no ha canviat tant, per Diana Valimanya
  • La Cambra de Comerç de Tortosa avisa sobre la manca de manteniment de l’AP-7
  • Els accidents ferroviaris d’Adamuz i Gelida posen en evidència la falta de manteniment de la xarxa

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
  • Manage options
  • Manage services
  • Manage {vendor_count} vendors
  • Read more about these purposes
Mostra les preferències
  • {title}
  • {title}
  • {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ