• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Diàleg

El nou desordre global

per Jesús Gellida
7 de gener de 2026
Reading Time: 3 mins read
0 0
0
El nou desordre global

L’octubre de 1945 es va signar la Carta de les Nacions Unides com a instrument per prevenir un altre conflicte de la magnitud de la II Guerra Mundial. L’article 2.4 de la Carta estableix que els estats no poden utilitzar la força contra la integritat territorial o la independència política de cap altre estat. Així mateix, el dret internacional especifica que interferir en assumptes aliens a través de la força militar constitueix un crim d’agressió. Si no fos així, s’obriria la veda perquè qualsevol país pugui envair-ne d’altres o enderrocar governs segons els seus propis interessos.

En aquest sentit, els bombardejos dels EUA contra Veneçuela i el segrest del president Maduro suposen un crim internacional d’agressió i una violació de la Carta de l’ONU. De fet, constitueix el mateix crim d’agressió que la Rússia de Putin va cometre en envair Ucraïna. No obstant això, aquests atacs il·legals de l’administració Trump contra Veneçuela molt probablement no seran sancionats pel Consell de Seguretat de l’ONU per la capacitat de veto de Washington i per la doble moral de part de la comunitat internacional. Encara més, si els EUA no s’enfronten a cap sanció per aquesta agressió, s’estableix un perillós precedent perquè tercers països portin a terme operacions militars contràries al dret internacional. En aquest sentit, és obvi que la Xina pot aprofitar l’oportunitat per intervenir a Taiwan.

Anunci

Obertament, Trump assegura que els EUA “prendran el control” de Veneçuela fins a “garantir una transició segura”, que “tindran presència pel que fa al petroli” exigint “accés total” al país, i ha advertit d’una possible “segona onada d’atacs”. Una sincera declaració d’intencions on també ha menystingut l’oposició veneçolana, deixant palesa que l’objectiu de la intervenció militar no té res a veure amb la democràcia i els drets humans, sinó més aviat amb els interessos econòmics pel control estratègic de l’energia i el domini de la regió, foragitant la Xina i Rússia.

La nova Estratègia de Seguretat Nacional dels EUA queda inaugurada amb un retorn a la doctrina Monroe, a l’imperialisme i al neocolonialisme en una regió que Washington considera el seu pati del darrere. Aquesta ambició per l’adquisició de recursos energètics i el control territorial també s’ha manifestat en les pretensions sobre Groenlàndia, tractant nacions i territoris com a simples actius en un tauler de joc mercantilista.

La deriva dels EUA a actuar a través de la seva supremacia militar per fer caure o modificar governs i aliances perquè estiguin al servei dels seus interessos econòmics, geoestratègics i polítics erosiona encara més les actuals institucions multilaterals de governança global i aprofundeix en la deconstrucció de la legalitat internacional. Una situació en què la Unió Europea actua dividida, gairebé paralitzada i sense una reacció política contundent que condemni aquesta deriva i la posicioni com un actor global amb interessos propis, no subordinats a uns EUA de Trump que la voldrien desfer per tornar a una Europa dels estats, encara més fàcils de sotmetre.

En definitiva, assistim a la substitució de la força del dret pel dret de la força. Si el marc de les Nacions Unides esdevé un simple decorat que les grans potències ignoren a conveniència, la seguretat de la humanitat deixa d’existir. Ens endinsem en un escenari on la sobirania és un privilegi reservat només als qui tenen la capacitat militar per defensar-la, deixant la resta del món a mercè de l’arbitrarietat. La impunitat que avui veiem a Veneçuela o a Gaza no és una anomalia, sinó l’ascens d’un nou ordre on el dret internacional és sacrificat a l’altar dels interessos geoestratègics dels poderosos. 

Per Jesús Gellida, politòleg i investigador social

Tags: DiàlegJesús GellidaOpinió

Anunci

Related Posts

El miracle de Nadal
Diàleg

El miracle de Nadal

fa 3 hores
Pell bruta
Diàleg

Pell bruta

fa 11 hores
‘Educació, preguntes sense resposta’, per Toni Pons
Diàleg

El fil invisible

fa 2 dies
Zoraida Burgos, a fons en una biografia escrita per Montse Castellà
Diàleg

Zoraida Burgos, per Emili Llorente Rosselló

fa 3 dies
Matemàtiques recreatives dominicals (115)
Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (115)

fa 4 dies
L’església i la portalada de l’Església Romànica de l’Assumpció de Gandesa
Diàleg

Els picapedrers càtars a l’església romànica de Gandesa

fa 5 dies
Gràcies pare, gràcies alcalde!
Diàleg

Gràcies pare, gràcies alcalde!

fa 5 dies
Últim adéu a Sebastià Gonell Porres, el primer alcalde del Sant Jaume d’Enveja independent
Diàleg

Últim adéu a Sebastià Gonell Porres, el primer alcalde del Sant Jaume d’Enveja independent

fa 1 setmana
‘Sense lligams’, per Toni Pons
Diàleg

Massa jove per fer-me gran

fa 1 setmana
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • El miracle de Nadal
  • Tortosa rebrà 1,7 milions d’euros per construir la nova pista d’atletisme a Jesús
  • Roigé acusa l’exalcalde d’haver perdut recursos i Jordan denuncia ‘mentides constants’ i defensa la seva gestió

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
  • Manage options
  • Manage services
  • Manage {vendor_count} vendors
  • Read more about these purposes
Mostra les preferències
  • {title}
  • {title}
  • {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ