El passat mes de novembre, amb motiu de la celebració del Dia Mundial de l’Arquitectura i per tal de donar visibilitat al patrimoni arquitectònic ebrenc, la Demarcació de l’Ebre del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya va tornar a organitzar dues noves edicions d’ArquiVolta_Ebre, les visites guiades per professionals del món de l’arquitectura per conèixer, descobrir i accedir a espais i immobles del nostre patrimoni, veient-los des dels seus ulls, els de l’arquitectura.
Així, el 8 i 9 de novembre, un centenar de participants vam poder gaudir d’un viatge per l’arquitectura de principis del segle XX al barri de Ferreries de Tortosa, visitant i descobrint edificis emblemàtics com la modernista Casa Camós i la premodernista Església del Roser d’un barri al qual els genovesos instal·lats a Tortosa després de la conquesta de l’any 1148 anomenaren Insulae Tortuosae.
És difícil imaginar-se actualment que el que avui coneixem com a barri de Ferreries, ara fa 865 anys, era un tros de terra envoltat per l’Ebre, i no tots saben que el seu nom actual es deu a les foneries de ferro i de metall, i potser als ferrers establerts prop dels hostals extramurs, citats ja per Despuig el 1577. O que el 1890 només tenia dos carrers: el carrer del Comerç i el carrer Major, on hi havia indústries, comerços i fondes on es concentraven les diligències i carros de transport de mercaderies que arribaven per camins carreters i per via fluvial.
La nova edició ens va permetre visitar algunes de les edificacions erigides al segle XX, després del pas del barri per diverses vicissituds, com la runa de totes les cases el 1642 amb motiu del setge per l’exèrcit francès a la Guerra de Successió, i també a causa de la riuada del 9 d’octubre de 1787.
D’altra banda, el 15 de novembre, la 2a edició d’ArquiVolta a la comarca de la Ribera d’Ebre va tenir com a protagonista la vila de Tivissa, una de les poblacions amb més patrimoni de les Terres de l’Ebre, que es caracteritza per la seva bellesa natural i la seva riquesa històrica i cultural. Sota el nom “Tivissa, una vila amb gran patrimoni històric”, un centenar de participants vam poder fer un interessantíssim recorregut per l’església de Sant Jaume —que conjuga elements del gòtic, el renaixement i el barroc—, la plaça de la Baranova i la intervenció que s’hi va fer al seu entorn el 2013, i pel casc islàmic de la població, que ens va remuntar fins a la seva traça urbana al segle XIII.
La realització d’aquestes activitats és possible gràcies a la inestimable col·laboració i participació de professionals del món de l’arquitectura que volen apropar el nostre patrimoni a la ciutadania i que el puguin descobrir i gaudir a través dels seus ulls, els ulls dels i les arquitectes.
Des de la Demarcació de l’Ebre del COAC estem molt orgullosos del nou èxit d’aquestes edicions d’ArquiVolta_Ebre, que creix en expectatives i visitants any rere any. Seguirem treballant, des de la nostra funció social, per apropar el nostre patrimoni arquitectònic amb la clara voluntat de difondre’l i preservar-lo, i amb les diverses activitats que vam organitzar del 26 de setembre al 15 de novembre, en què van participar més de 4.000 persones.
“Dono gràcies a l’Arquitectura perquè m’ha permès veure a través dels seus ulls el món” és una frase de l’arquitecte Rafael Moneo amb la qual em sento molt identificat, ja que reflecteix perfectament la manera com veig el món i com m’agradaria que el veiessin els altres: a través de l’arquitectura i de la seva funció social, especialment en aspectes com el foment i el coneixement de l’arquitectura, el patrimoni i la cultura a través d’activitats, debats, visites, exposicions, etc., fent que l’arquitectura es conegui a tots els seus nivells.
I això és el que fem des del Col·legi d’Arquitectes a l’Ebre, igual que hem fet amb la felicitació de Nadal, on, a més de la frase de Moneo, s’hi inclou un detall de Casa Bau, seu de la nostra demarcació, clar exemple de com veiem el món.
Des d’aquí us convido a participar en les properes edicions d’ArquiVolta_Ebre i ArquiVolta_Ribera d’Ebre, que tindran lloc aquest 2026 al voltant del 5 d’octubre, en què tornarem a celebrar el Dia Mundial de l’Arquitectura.
*Enric Roig Montagut, arquitecte












Fes el teu comentari