La família de Josep Rodríguez reivindica la memòria democràtica i agraeix el gest de reconeixement de l’Ajuntament
El 13 de gener és una data carregada de significat per a Tortosa. El franquisme la va convertir en el dia de l’ocupació de la ciutat, un moment que marcaria l’inici del final de la Guerra Civil. Però molt abans, durant la primavera de 1938, les tropes feixistes ja havien creuat l’Ebre i ocupat Ferreries, al marge dret del riu.
Amb l’entrada del bàndol sublevat va començar una de les etapes més fosques de la història tortosina: la fi de les institucions democràtiques, les depuracions i un llarg silenci imposat per la por. D’aquell temps en quedaria una ferida oberta: la mort de Josep Rodríguez, últim alcalde republicà de Tortosa, afusellat a Tarragona l’estiu de 1939.
Només dècades més tard, la ciutat començaria a reconstruir la memòria d’aquells anys, amb la incorporació al Memorial Democràtic i el reconeixement de figures com la de Rodríguez. El seu net, també anomenat Josep Rodríguez, recorda amb emoció com “amb la presa de possessió de Mar Lleixà, el meu avi ha deixat de ser l’últim alcalde republicà de Tortosa”. Per a la família, aquest simbolisme tanca un cercle i manté viu el llegat democràtic pel qual han lluitat durant anys.
La nova alcaldessa, elegida el 10 de gener després d’un pacte d’esquerres que preveu un mandat de divuit mesos, va voler mantenir present la memòria històrica durant el seu discurs d’investidura. La família de Rodríguez ha agraït les seves paraules de record, un gest que consideren sincer i necessari per continuar dignificant la història democràtica de Tortosa.











Fes el teu comentari