L’edició de l’any passat de la Festa del Renaixement de Tortosa va generar 7,7 milions d’euros d’impacte econòmic a la ciutat i fins a 10 milions d’euros al conjunt de les Terres de l’Ebre. Esta és la principal conclusió de l’estudi elaborat per la Càtedra d’Economia Local i Regional (CELiR) de la Universitat Rovira i Virgili (URV).
La recerca, realitzada pels doctors Xavier Farré Albendea, del departament d’Economia, i Pau Galiana Llasat, del departament de Gestió d’Empreses, conclou que cada euro invertit en l’organització de la Festa retorna 25 euros a Tortosa.
Segons les estimacions, al Renaixement hi van assistir entre 70.000 i 90.000 persones, de les quals el 66,3% són residents a Tortosa i als seus municipis descentralitzats.
Un impacte econòmic de 7,7 milions a Tortosa
L’impacte directe net a Tortosa de la Festa del Renaixement, un cop descomptades les partides no atribuïbles a l’esdeveniment, és de 5 milions d’euros. D’esta xifra, 1,8 milions corresponen a l’impacte turístic generat per excursionistes i turistes.
Si s’hi apliquen els efectes multiplicadors de les cadenes de valor locals, l’impacte econòmic total arriba als 7,7 milions d’euros a la capital ebrenca i puja fins als 10 milions d’euros al conjunt de les Terres de l’Ebre.
Tavernes i festa nocturna, entre els principals motors
L’estudi de la CELiR de la URV assenyala que partides com les tavernes i la festa nocturna arriben a duplicar el seu impacte directe quan es tenen en compte tots els efectes en cadena sobre el territori.
En este sentit, l’impacte directe per cada euro invertit en el pressupost de la Festa —de 310.000 euros— és de 16,1 euros, una rendibilitat 3,4 vegades superior a la d’altres actuacions de promoció econòmica local analitzades pels investigadors.
La despesa dels visitants
La despesa neta mitjana per assistent varia segons el tipus de visitant. Els turistes allotjats a Tortosa són els que més gasten, amb una mitjana de 114,8 euros per persona.
Els residents tenen una despesa mitjana de 53,3 euros, mentre que els excursionistes gasten uns 41,8 euros.
L’estudi destaca que els turistes allotjats són el segment amb més potencial de creixement econòmic, tot i que l’oferta hotelera de Tortosa es troba pràcticament saturada durant els dies de la Festa.
Metodologia de l’estudi
La recerca s’ha basat en 403 qüestionaris validats als assistents, 17 entrevistes semiestructurades a agents clau de la Festa i dades de comptadors de pas instal·lats en punts estratègics de la ciutat.
Per calcular l’impacte econòmic s’han aplicat les taules input-output de Catalunya (TIO 2021) i una metodologia pròpia de la CELiR per analitzar esdeveniments locals.
Una valoració notable alta
Els enquestats han valorat la Festa del Renaixement de Tortosa amb un 8,6 sobre 10, per damunt de la mitjana dels 157 esdeveniments analitzats a l’European Festival Survey Report (2022), que se situen entre 7,2 i 8,4 punts.
Els visitants estrangers són els que li donen la millor puntuació, amb un 9,12. Les persones d’altres comunitats autònomes la valoren amb un 8,9, mentre que els ciutadans de Tortosa la puntuen amb un 8,45.
Entre els elements millor valorats destaquen els espectacles (8,54), les tavernes (8,52) i l’ambientació general de la Festa (8,48).
Aspectes a millorar
L’estudi de la CELiR també identifica diverses àrees de millora prioritàries. L’aparcament és l’aspecte pitjor valorat, amb una puntuació de 4,2, seguit de la neteja (7,14) i els preus (7,32).
Entre les recomanacions, els investigadors proposen dissenyar campanyes de màrqueting adreçades als turistes allotjats entre Castelló i la Costa Daurada per captar nous perfils amb alta capacitat de despesa, així com desenvolupar paquets turístics.
Altres mesures plantejades són prioritzar la contractació de proveïdors i agents del territori, reforçar la implicació del comerç i la restauració de Tortosa més enllà de les tavernes i professionalitzar la comunicació digital de la Festa.










Fes el teu comentari