• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

Volen convertir Vandellòs I en un centre per tractar amb protons 1.500 pacients de càncer

per ACN
15 de novembre de 2021
Reading Time: 4 mins read
0 0
0
Volen convertir Vandellòs I en un centre per tractar amb protons 1.500 pacients de càncer

Alfons Garcia, alcalde de Vandellòs; Manel Artigues, director del Servei de Protecció Radiològica i Física Mèdica; i Eduard Jiménez, consultor d’ICPP SL, en la presentació del projecte. // ACN.

L’Ajuntament de Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant i la Mancomunitat d’Iniciatives pel Desenvolupament Integral del Territori (MIDIT) ha presentat aquest dilluns el projecte per reconvertir les instal·lacions de l’antiga central nuclear de Vandellòs I en un centre de protonteràpia per tractar el càncer. L’estudi econòmic preveu una inversió de més de 134 milions d’euros i un estalvi mínim de 34,4 milions en el desmantellament definitiu de la infraestructura- està previst que Enresa acabi l’any 2028 el període de latència de nivell 2. Per això, els seus impulsors han reclamat a l’Estat i a la Generalitat que liderin el projecte que donaria servei a més de 1.500 pacients anuals a Catalunya, Aragó i les comunitats Valencianes i Balears.

La teràpia amb protons té molts més avantatges que els tractaments convencionals actuals, segons ha explicat el director del Servei de Protecció Radiològica i Física Mèdica de l’Hospital Universitari Sant Joan de Reus (HUSJR), Manel Artigues. En concret, ha detallat que la radiació no va més enllà del tumor i té un major efecte radiobiològic, és a dir, de capacitat de destrucció tumoral. Actualment, només s’ofereix aquest servei en un centre privat a Madrid, malgrat que n’hi ha un centenar al món i se n’estan construint una trentena més, segons dades dels impulsors del projecte.

Anunci

Quatre sales de tractament i una sala de feix fix

El projecte proposa aprofitar el calaix del vell reactor de la central nuclear de Vandellòs I i ubicar-hi un centre per lluitar contra el càncer. S’han dissenyat quatre sales de tractament, amb un ciclotró i tres ‘gantries’ (màquines) i una sala de feix fix i, també, serveis complementaris de diagnòstics i medicina nuclear. La proposta va néixer arran d’un treball de final de grau de l’arquitecte Carlos Gonzalvo, membre del grup d’Investigació CAIT de l’Escola Superior d’Arquitectura de la Universitat Rovira i Virgili (URV).

Segons els seus impulsors, les característiques de la infraestructura, pel que fa a les dimensions i al volum, converteixen les antigues instal·lacions en un espai “adequat” per fer-hi un centre de tractament contra el càncer i per desenvolupar-hi activitats de recerca i formació en el camp de la medicina nuclear i la radioteràpia. “Mantindríem les estructures, evidentment hi ha residus que s’han de treure i s’han de descontaminar algunes de les parets, però això no és obstacle perquè es pugui tirar endavant”, ha afirmat l’alcalde de Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant, Alfons Garcia.

De fet, el batlle ha remarcat que el projecte seria “pioner, transformador, d’àmbit suprautonòmic” i que representaria una “oportunitat real” per al desenvolupament econòmic del seu municipi i del territori. Amb tot, encara no han aconseguit que el govern espanyol i la Generalitat se sumin, de moment, al projecte. Per aquesta raó, des dels municipis de Vandellòs, Tivissa i Pratdip – que formen la MIDIT- han reclamat a les administracions superiors que liderin la reconversió de la central nuclear en un centre de protonteràpia.

Segons Garcia, han parlat diverses vegades amb els responsables d’Enresa – l’empresa pública encarregada del desmantellament de la central nuclear-, sobre la seva proposta, però sense cap èxit. “Estan molt posats en la seva planificació i els costa molt sortir de la seva programació”, ha dit el batlle, que espera que ben aviat entri a debat l’aprovació del setè Pla General de Residus Radioactius al Congrés dels Diputats, ja que l’actual pla és de l’any 2006 i, en principi, recorda, tenia una vigència per a quatre anys.

Preguntat sobre el possible calendari i predisposició dels governs català i espanyol sobre la qüestió, Garcia ha reconegut que és “una mica difícil” que se’n facin càrrec. “Tenim clar que el projecte és viable perquè els residus que hi ha avui a la central han perdut molta latència, una altra cosa és que Enresa tingui capacitat per tirar endavant el projecte”, ha dit l’alcalde. En la mateixa línia s’ha manifestat Eduard Jiménez, consultor d’ICPP SL i autor de l’estudi d’impacte socioeconòmic del projecte, que considera que és possible que es reorganitzi la fase tres del desmantellament.

“Les dades d’Enresa indiquen que a partir de l’any 2023, cinc anys abans -del previst en el període de latència del Nivell 2-, estem ja per sota del 5% dels nivells inicials de quan la central estava en funcionament, per tant, diríem que és pertinent i necessari pensar que hi pot haver un altre tipus de fase tres en el desmantellament i clausura de les instal·lacions, que consistirien a acabar de buidar els pocs residus radioactius que hi queden i extreure tot el que estigués contaminat” ha apuntat.

Més de 134 milions d’inversió i 34,4 milions d’estalvi en el desmantellament

En la presentació del projecte, també s’ha presentat l’estudi econòmic i d’impacte en el territori. Jiménez ha detallat que la reutilització parcial de les instal·lacions de la central nuclear suposarien un estalvi de 34,4 milions d’euros del seu desmantellament definitiu i s’estalviarien 9,7 milions d’euros en els costos d’inversió del futur centre.

L’informe econòmic preveu una inversió de 134.225.263,94 d’euros, els quals inclourien les obres per adaptar l’espai, la compra de maquinària i la instal·lació dels serveis complementaris. Així mateix, l’estudi calcula que el funcionament ordinari del centre sanitari tindria un cost de prop de disset milions d’euros anuals. L’anàlisi econòmica-financera del projecte també contrasta la viabilitat i sostenibilitat econòmica financera d’aquest, que tindria una taxa interna de retorn (TIR) del 9,6% i un Valor Actual Net (VAN) del seu desenvolupament de 66,4 milions d’euros.

Tags: Alfons GarciaEnresaHospital Sant Joan de ReusL'Hospitalet de l'InfantManel ArtiguesNuclearSalutSocietatVandellòs

Anunci

Related Posts

El reconegut actor tortosí Pere Ponce serà el pregoner de les festes de la Cinta 2025
Actualitat

El reconegut actor tortosí Pere Ponce serà el pregoner de les festes de la Cinta 2025

fa 1 dia
El ple de la Diputació aprova definitivament el projecte de millora de la carretera T-2021 de la Ràpita a Poble Nou del Delta
Actualitat

El ple de la Diputació aprova definitivament el projecte de millora de la carretera T-2021 de la Ràpita a Poble Nou del Delta

fa 1 dia
Confirmen assentaments de l’edat del ferro al jaciment arqueològic de l’Antic d’Amposta
Actualitat

Confirmen assentaments de l’edat del ferro al jaciment arqueològic de l’Antic d’Amposta

fa 1 dia
La comunitat energètica Cambra Ebre rep una subvenció de més de mig milió d’euros que permetrà acumular energia
Actualitat

La comunitat energètica Cambra Ebre rep una subvenció de més de mig milió d’euros que permetrà acumular energia

fa 2 dies
Un estudi constata que la central nuclear d’Ascó retorna a l’Ebre l’aigua amb una temperatura que supera els límits legals
Actualitat

Un estudi constata que la central nuclear d’Ascó retorna a l’Ebre l’aigua amb una temperatura que supera els límits legals

fa 2 dies
Submergeixen a les badies del Delta les primeres 150.000 llavors d’ostra tractades per l’IRTA
Actualitat

Submergeixen a les badies del Delta les primeres 150.000 llavors d’ostra tractades per l’IRTA

fa 2 dies
Notícies Terres de l'Ebre
Actualitat

El Sopar de Lletres d’Onada Edicions homenatja el professor Manel Ollé

fa 2 dies
Notícies Terres de l'Ebre
Actualitat

AnimaNaturalis denuncia els bous de les Festes de l’Ermita de l’Aldea per participació de menors i manca de supervisió

fa 3 dies
Notícies Terres de l'Ebre
Actualitat

Connectem Ascó, el nou punt de referència d’atenció i orientació per al teixit empresarial

fa 3 dies
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • Els grans incendis forestals i el despoblament rural
  • El reconegut actor tortosí Pere Ponce serà el pregoner de les festes de la Cinta 2025
  • El ple de la Diputació aprova definitivament el projecte de millora de la carretera T-2021 de la Ràpita a Poble Nou del Delta

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ