• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

La cavalleria franquista desfila per Gandesa i altres filmacions de la Guerra Civil espanyola a Amposta, Tortosa i Xerta

per Gustau Moreno
22 de maig de 2024
Reading Time: 4 mins read
0 0
0

Estes imatges d’una desfilada franquista pels carrers de Gandesa acaben de fer 86 anys. Es van filmar el 4 de maig del 1938 a la capital de la Terra alta, amb motiu de l’entrega de banderes a la Primera Divisió de Cavalleria que comandava el general José Monasterio. Fins ara, es coneixia una sèrie de 70 fotografies del mateix dia, que es conserven a la Biblioteca Nacional d’Espanya. Però estes imatges en moviment es troben a l’arxiu de la Universitat de Califòrnia Los Ángeles (UCLA), que ha digitalitzat els noticiaris de la Hearst Metrotone News. A les imatges de Gandesa, amb la cavalleria franquista desfilant per l’actual avinguda Catalunya, davant del celler cooperatiu, es veuen moltes persones fent la salutació feixista. Però, sobretot, destaca la tribuna d’autoritats: entre els falangistes i els militars, com el mateix general Monasterio, també hi ha la duqueses de Montpensier i Montealegre, a més de les comtesses de Bailén i de Gamazo. 

Algunes de les fotografies que es conserven de la desfilada a Gandesa que es conserven a la Biblioteca Nacional de Espanya.

Anunci

En el mateix arxiu també s’hi troba un noticiari amb imatges d’Amposta, filmades el 5 de juny del 1938. Encara falta més d’un mes per a l’inici de la Batalla de l’Ebre, però els soldats franquistes prenen posicions en diferents punts de la capital del Montsià, i especialment al voltant del pont Penjant. La locució en italià diu que el pont d’Amposta ha sigut totalment destruït pels rojos en la seua retirada. 

Els arxius de la UCLA també conserven unes imatges dels soldats feixistes italians al barri de Ferreries, bombardejant el centre de Tortosa amb l’ús de morters. La filmació és posterior al 18 d’abril del 1938, i es pot veure perfectament el moment en què un dels explosius impacta contra la zona dels quarters, on ara hi ha l’hospital Verge de la Cinta. També es veuen els danys dels bombardejos sobre el mercat de Tortosa, així com la devastació del barri de Pescadors. Les últimes imatges mostren la corredissa d’un grup de soldats a la cruïlla entre l’actual avinguda Colom i el carrer Llarg de Sant Vicent, just a la rampa d’accés al pont de l’Estat, on han habilitat un parapet de defensa. A la Biblioteca Nacional també hi ha una fotografia que capta este mateix moment, amb data del 20 de maig del 1938, però la filmació en moviment té un inqüestionable valor afegit.

La imatge de la companyia de morters per darrera de la parròquia del Roser de Tortosa que es conserva a la Biblioteca Nacional.

Finalment, al mateix arxiu també s’hi troben imatges de les tropes feixistes a la zona de Xerta. També corresponen a un noticiari amb una locució en italià.

Tags: AmpostaArxiusBaix EbreFeixismeFranquismeGandesaGuerra CivilMemòriaMontsiàTerra AltaTortosaXerta

Anunci

Related Posts

Gonell confia que els estudis de Medicina a les Terres de l’Ebre es puguin implantar en dos anys
Actualitat

Gonell confia que els estudis de Medicina a les Terres de l’Ebre es puguin implantar en dos anys

fa 3 dies
La Plataforma adverteix que el desmantellament del Castor ‘té riscos’, però ‘encara en té més no fer res’
Actualitat

La Plataforma adverteix que el desmantellament del Castor ‘té riscos’, però ‘encara en té més no fer res’

fa 3 dies
Detenen una parella a Tortosa per estafar més de 143.000 euros a un home malalt de 76 anys
Actualitat

Detenen una parella a Tortosa per estafar més de 143.000 euros a un home malalt de 76 anys

fa 3 dies
Tres nous casos de coronavirus a l’Ebre  situen en 14 la xifra oficial de positius
Actualitat

El govern català confirma que l’Hospital de Tortosa és apte per adquirir la condició d’universitari

fa 4 dies
L’Institut Geogràfic Nacional registra tres terratrèmols d’intensitats 1,7 i 1,8 entorn del Castor
Actualitat

L’Institut Geogràfic Nacional registra tres terratrèmols d’intensitats 1,7 i 1,8 entorn del Castor

fa 4 dies
La gratuïtat de la piscina del WIN Jesús per l’onada de calor incrementa els usuaris
Actualitat

La gratuïtat de la piscina del WIN Jesús per l’onada de calor incrementa els usuaris

fa 4 dies
Pas endavant de la Clínica Terres de l’Ebre per tractar el còlic de ronyó
Actualitat

Pas endavant de la Clínica Terres de l’Ebre per tractar el còlic de ronyó

fa 4 dies
Compte enrere per a l’eclipsi solar del 12 d’agost de 2026: l’Ebre, on s’allargarà més
Actualitat

Compte enrere per a l’eclipsi solar del 12 d’agost de 2026: l’Ebre, on s’allargarà més

fa 5 dies
La piscina del WIN Jesús serà gratuïta durant l’onada de calor
Actualitat

La piscina del WIN Jesús serà gratuïta durant l’onada de calor

fa 5 dies
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • ‘L’assetjament del català a Catalunya’, per Anton Monner
  • Gonell confia que els estudis de Medicina a les Terres de l’Ebre es puguin implantar en dos anys
  • La Plataforma adverteix que el desmantellament del Castor ‘té riscos’, però ‘encara en té més no fer res’

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ