El govern municipal a l’Ajuntament d’Amposta, del 1983 al 1987, va estar presidit per Josep Maria Simó com a alcalde. El regidor d’Esports fou Manolo Beltri Valmaña (Manolo havia estat jugador durant diverses temporades del Club de Futbol Amposta).
Formava part de la Regidoria d’Esports una comissió institucional constituïda per membres del consistori representants dels diversos partits. La Regidoria d’Esports va crear una altra comissió formada per representants dels clubs esportius del poble i alguns tècnics locals de reconeguda solvència.
Un dels objectius del govern municipal era dinamitzar l’esport ampostí i trencar el monopoli que fins aquell moment havia exercit el futbol, on només destacava una incipient pràctica del rem. Volíem obrir noves possibilitats a altres esports, pretenent dinamitzar l’esport ampostí en totes les seves variants, incitant l’afició a descobrir altres disciplines i creant les instal·lacions esportives necessàries perquè això fos possible.
El nostre objectiu era, per una part, moure la sensibilitat vers els esports i, per l’altra, assumir la responsabilitat d’executar instal·lacions on es poguessin practicar d’una manera adequada. Aconseguir la participació ciutadana era fonamental, per la qual cosa calia motivar els ampostins a participar, especialment els joves i els nens en edat escolar.
Durant el període de govern socialista (1983-1987), es va posar en marxa per primera vegada un gimnàs al poble. Aquest fou construït i posat en funcionament per la Regidoria d’Esports, ubicant-se a les plantes superiors de l’antiga fàbrica de Dapsa, a la carretera de Sant Jaume, uns locals que havien estat adquirits per l’Ajuntament anterior, dirigit per Josep Gil com a alcalde i Joan Gavaldà com a primer tinent d’alcalde.
També es va projectar i construir durant aquest any els locals del Club de Rem, a la part del riu de l’antiga fàbrica Dapsa. Malauradament, anys més tard l’Ajuntament va vendre aquesta fàbrica a una empresa privada, malbaratant uns locals i solars de gran valor estratègic per a Amposta.
Durant aquest període, es va començar i construir el Pavelló Municipal d’Esports, projecte que havia estat encarregat a un arquitecte ampostí per part de l’alcalde Josep Fàbregas, però fins a l’any 1985 no es va poder construir per problemes burocràtics i la manca de compra d’una part del terreny necessari per a la seva ubicació. El pavelló fou inaugurat el 1986. Per primera vegada, Amposta comptava amb un pavelló cobert, d’acord amb les noves normatives esportives aprovades per la Generalitat, després d’assumir les competències pròpies sobre l’activitat esportiva.
Als darrers anys del mandat municipal socialista es van construir les pistes poliesportives a l’aire lliure al costat del Pavelló Poliesportiu. Posteriorment, algunes d’elles es van cobrir. El projecte fou realitzat per Julio Aiguabella (arquitecte) i les pistes van ser construïdes per l’empresa ampostina Sole-Maturana. Julio Aiguabella també fou l’arquitecte que va projectar la pista d’atletisme i el camp de futbol, ubicat a l’interior de la pista, en la mateixa època.
Aquestes obres i projectes es van poder dur a terme en el marc del Pla General d’Amposta, aprovat anteriorment, on s’especificava clarament la ubicació de les instal·lacions esportives i que permetia gestionar la compra del sòl necessari per construir-les.
Per tal de promocionar l’esport, promoure l’ús de les noves instal·lacions i augmentar l’interès per l’esport, especialment entre la gent jove, es van organitzar dos esdeveniments que mai s’havien celebrat a Amposta: la Festa de l’Esport al Carrer i l’Elecció del Millor Esportista Ampostí de l’Any.
La primera edició de la Festa de l’Esport al Carrer es va celebrar l’any 1985 i es va ubicar a l’avinguda de la Ràpita, des dels Quatre Cantons fins al carrer Sebastià Joan Arbó. Es van muntar camps de futbol sala, handbol, bàsquet, tennis i voleibol, amb la participació de tots els clubs esportius de la ciutat i dels alumnes de la xarxa escolar. L’organització dels partits va ser responsabilitat de tota l’estructura de la Comissió Esportiva. L’activitat va començar a les 9 del matí i es va allargar fins al migdia. Va ser una primera experiència molt profitosa, gràcies a la participació massiva, tant en l’organització i muntatge com en la competició i seguiment dels partits durant tot el matí.
Pel que fa a l’elecció del Millor Esportista Ampostí de l’Any, aquesta proposta també va sorgir dels treballs de la comissió d’entitats esportives. Les diferents entitats proposaven candidats, presentant les justificacions pertinents per defensar-ne la candidatura com a millor esportista local dins de la seva especialitat o, en termes generals, com a millor esportista local durant l’any.
L’entrega de premis i el reconeixement públic es feien en el marc d’una festa popular, que els primers anys es va celebrar al recinte firal d’Amposta, als Xiribecs.
Per acabar, voldria recordar les paraules de l’alcalde Simó sobre la festa de l’esport:

“Un altre cop, enguany, el proper dia 18 d’aquest mes de març, es farà l’«Elecció del Millor Esportista Local de l’any», entre tots aquells esportistes que, durant el transcurs de l’any, amb la seva constància i qualitat, es fan dignes de merèixer aquesta distinció. Llàstima que, en un poble amb una afició tan gran a l’esport com és Amposta, no es pugui elegir més que un, puix què els esforços i mèrits de bon nombre d’ells els fan a tots mereixedors del premi. Però en la persona elegida, es premia en conjunt a l’esport ampostí i a tots aquells que fan possible aquesta noble activitat.”
GABRIEL PERLES és militant del PSC d’Amposta i col·labora en la recuperació històrica de l’alcalde Simó.
Fes el teu comentari