• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

La Terra Alta, segona comarca catalana que perd més població del 2012 al 2019

per Redacció
12 de març de 2020
Reading Time: 4 mins read
0 0
0
La Terra Alta, segona comarca catalana que perd més població del 2012 al  2019

Neus Sanromà i Juan Antonio Duro. // CONSELL COMARCAL DE LA TERRA ALTA.

El retrocés demogràfic de bona part de les comarques de Catalunya no ve determinat només pel fet que generin menys riquesa que altres parts del país. Així ho constata la Càtedra d’Economia Local i Regional (CELiR) de la Universitat Rovira i Virgili (URV), que este dijous s’ha presentat al Consell Comarcal de la Terra Alta. L’informe analitza en paral·lel l’evolució demogràfica de les comarques amb menor densitat de població de Catalunya i el seu Producte Interior Brut (PIB).

Paradoxalment, en les onze comarques analitzades –l’Alt Urgell, Alta Ribagorça, Pallars Sobirà, Pallars Jussà, Terra Alta, Priorat, Noguera, Garrigues, Ripollès, Ribera d’Ebre i Solsonès– la davallada demogràfica que van experimentar del 2012 al 2019 va coincidir amb un creixement del PIB que, en alguns casos, va ser molt semblant a la mitjana catalana: al voltant del 15%. És el cas de la Noguera, el Solsonès o les Garrigues. Especialment remarcable és el cas de l’Alta Ribagorça que tot i ser la comarca que ha tingut una davallada demogràfica més accentuada, del -10,2%, també ha estat la que ha experimentat un creixement més espectacular del PIB, un 32,3%. “Això ens indica que el PIB no és l’únic factor que explica la pèrdua de població d’un territori i que ens cal buscar altres causes”, ha explicat Juan Antonio Duro, director de la CELiR, tot precisant que les zones urbanes continuen sent un pol d’atracció per als joves i que cal saber fer una promoció més efectiva de les zones rurals com a espais d’oportunitat i futur amb una major qualitat de vida.

Anunci

Una de les comarques amb més risc de despoblament és la Terra Alta. Després de l’Alta Ribagorça, és la segona comarca catalana que ha experimentat un major retrocés demogràfic en el període analitzat (del 2012 al 2019), un -9,62%. En xifres absolutes ha perdut 743 habitants des del 2012. La segueix la Ribera d’Ebre, on la davallada ha estat del -8,39% amb 827 habitants menys. En aquestes dos comarques de l’Ebre, el creixement del PIB ha estat molt inferior  a la mitjana catalana, sobretot el de la Ribera d’Ebre, de només un 1,7%, mentre que el de la Terra Alta ha estat del 8,5%. “En aquest cas podríem dir que sí que hi ha una correlació, però cal aprofundir més en la recerca”, ha assenyalat Duro, tot avançant que la CELiR encetarà noves investigacions sobre el despoblament rural a tot Catalunya.

El director de la CELiR ha presentat aquest informe al Consell Comarcal de la Terra Alta, a Gandesa, acompanyat per la presidenta comarcal, Neus Sanromà. Prèviament, també ha presentat el Butlletí d’Anàlisi de la Conjuntura Local de les Terres de l’Ebre corresponent al quart trimestre del 2019. “A la Terra Alta tenim actualment un nivell d’envelliment que, segons l’Idescat, és gairebé l’equivalent al que tindrà el país al 2060. Si en volem fer alguna anàlisi econòmica, no podrà ser molt positiva, però en base a aquest envelliment i en base a aquesta necessitat de serveis socials que tindrem a la comarca, entenem que les polítiques d’impuls i d’ocupació han d’anar orientades cap a l’àmbit dels serveis socials. Per altra banda, també hem d’intentar impulsar el tema de l’agricultura, que no és fàcil, a partir de posicionar productes agroalimentaris de qualitat, intentar potenciar el producte ecològic, de quilòmetre zero, les denominacions d’origen… Es poden aplicar polítiques que puguin ajudar a impulsar una mica aquests dos àmbits que són els que són més comuns i els que obtenen més mals indicadors a nivell econòmic”, ha indicat Sanromà.

Segons l’informe, l’economia de les Terres de l’Ebre va continuar creixent durant l’últim trimestre de l’any, però es constata la desacceleració anunciada ja fa uns mesos.  Així, el creixement interanual del quart trimestre del 2019 va ser de l’1,5%, amb un total de 53.744 afiliats a la Seguretat Social, 794 més que el quart trimestre de l’any anterior. “És el quart trimestre de l’any amb menor creixement des de la crisi”, ha destacat Duro.

L’atur segueix baixant, però s’ha desaccelerat la davallada. De mitjana, l’últim trimestre del 2019 es van enregistrar a les Terres Ebre 9.165 aturats, 150 menys que l’any anterior, el que representa una caiguda de l’1,6%.  Pel que fa al nivell de formació cal remarcar que el col·lectiu amb estudis secundaris, que és també el col·lectiu amb més nombre d’aturats, ha estat el que més ha contribuït a la disminució de l’atur, seguit del col·lectiu amb estudis primaris complets. Per contra ha crescut el nombre d’aturats dins el col·lectiu de titulats universitaris. “En el cas dels estudis primaris això pot estar relacionat amb la posada en marxa de plans d’ocupació dissenyats específicament per aquest col·lectiu”, apunta el director de la CELiR, qui precisa que en el cas dels titulats universitaris, no és una “dada bona”, tot i que poden ser recent titulats que entrin per primera vegada al mercat laboral. La desacceleració en el creixement econòmic s’ha notat també en la reducció de nous contractes. Se’n van formalitzar 5.226, 1.102 menys que l’any anterior.

Tags: Baix EbreEconomiaGandesaJuan Antonio DuroMontsiàRibera d'EbreSocietatTerra AltaURV

Anunci

Related Posts

Mobilització massiva de docents a Barcelona per exigir un millor acord amb el Govern
Actualitat

Mobilització massiva de docents a Barcelona per exigir un millor acord amb el Govern

fa 3 hores
Tortosa presenta uns pressupostos ‘expansius i ambiciosos’ de 52,3 milions d’euros per al 2026
Actualitat

Tortosa presenta uns pressupostos ‘expansius i ambiciosos’ de 52,3 milions d’euros per al 2026

fa 4 hores
Freginals recorda les víctimes de l’accident de l’AP-7 deu anys després
Actualitat

Freginals recorda les víctimes de l’accident de l’AP-7 deu anys després

fa 4 hores
Aliança Catalana presenta l’ampostí Èric Esteban com a alcaldable per al 2027
Actualitat

Aliança Catalana presenta l’ampostí Èric Esteban com a alcaldable per al 2027

fa 4 hores
Més de 2.500 persones celebren el final del Ramadà a Tortosa amb l’Eid al-Fitr
Actualitat

Més de 2.500 persones celebren el final del Ramadà a Tortosa amb l’Eid al-Fitr

fa 4 hores
De Junts a Aliança Catalana, Èric Esteban, alcaldable del partit d’Orriols a Amposta
Actualitat

De Junts a Aliança Catalana, Èric Esteban, alcaldable del partit d’Orriols a Amposta

fa 1 dia
Aviam si cau de veritat
Actualitat

Tortosa es mou per retirar el monument franquista de l’Ebre i es reunirà amb Justícia al maig

fa 1 dia
L’alcalde de Móra d’Ebre demana comprar al comerç local quan acabe la crisi del covid-19
Actualitat

Móra d’Ebre activa una campanya per ampliar la base de dades d’espais i atraure noves empreses

fa 1 dia
Experts de vuit països avaluen si la nuclear d’Ascó podria operar a llarg termini
Actualitat

Ecologistes en Acció titlla de “simplista” l’allargament de les nuclears i acusa Von der Leyen d’“analfabeta energètica”

fa 1 dia
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • Mobilització massiva de docents a Barcelona per exigir un millor acord amb el Govern
  • Tortosa presenta uns pressupostos ‘expansius i ambiciosos’ de 52,3 milions d’euros per al 2026
  • Freginals recorda les víctimes de l’accident de l’AP-7 deu anys després

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
  • Manage options
  • Manage services
  • Manage {vendor_count} vendors
  • Read more about these purposes
Mostra les preferències
  • {title}
  • {title}
  • {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ