• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Diàleg

‘Vèncer la por’, per Toni Pons

'La por al coronavirus es combat amb mentalitat positiva i amb l’ajuda d’informació, veraç i contrastada. Aquí tens alguns consells que et poden anar bé per superar amb èxit aquesta situació excepcional que tots estem vivint'

per Opinió
29 de març de 2020
Reading Time: 6 mins read
0 0
0
‘Vèncer la por’, per Toni Pons

Dos persones caminen per Tortosa amb mascaretes, durant els dies de confinament pel coronavirus. // JOAQUIM DOMINGO.

De res s’ha de tenir tanta por com de la por. (Franklin D. Roosevelt)

Tots sabem que és la por i cadascú té les seves pors. Tots hem experimentat algun cop la sensació paralitzant que produeix la por, ja que és una emoció normal i natural, però de vegades la por, pot esdevenir un obstacle per viure.

Anunci

Què és la por? La por és una de les emocions bàsiques i també considerada una emoció primària i universal. La por és una emoció que genera grans conseqüències sobre l’organisme i que s’ha trobat en persones de totes les cultures que s’han estudiat. La por neix en el nostre cervell, és una reacció d’alarma que genera el nostre cos. De vegades, sentir por resulta desagradable, per això s’ha etiquetat com una emoció negativa. Res més lluny de la realitat, ja que sentir les emocions sempre és positiu, sigui el que sigui. Totes les emocions, ben regulades i gestionades, són bones per a nosaltres. Totes les emocions tenen el seu perquè i exerceixen la seva funció. La por és una emoció inherent a l’ésser humà. Hi és des que naixem fins al mateix dia de la nostra mort. Per això, es preveu molt important saber conviure amb la por i saber acceptar-la perquè sempre ens acompanya, convivim en ella. Per això, encara que a vegades aquest sentiment ens desbordi, és important aprendre a vèncer la por, perquè aquesta no ens paralitzi.

Serveix d’alguna cosa tenir por? Si la por és present en tots els éssers humans, és per alguna cosa! La por és un mecanisme per adaptar-nos a l’entorn i als seus perills. La seva funció és la de protegir-nos davant de situacions de risc. La por s’activa quan detecta una amenaça, fent que ens retirem d’aquesta situació. Aquesta amenaça pot ser per a la nostra integritat física o la nostra vida, així com per a la nostra reputació, la nostra autoestima, autoconcepte o la nostra seguretat. En funció de la idea i les creences que tinguem al respecte, la por és una emoció que reacciona depenent dels nostres filtres mentals. En definitiva, la por ens ajuda a allunyar-nos d’un succés que no estem preparats per afrontar. La por té una funció fonamental: assegurar la nostra supervivència. Si no tinguéssim por moriríem. Sense por, actuaríem de forma temerària i posaríem en perill la nostra vida, així que probablement moriríem.

Per tot això, la por té una gran importància. Actua com a regulador de la nostra conducta, avisant-nos dels perills. Com faria una mare prudent: la por ens cuida. Molts de vosaltres pensareu que tenir aquest sentiment és típic d’una persona covarda, que no sap afrontar la seva vida. Però res més lluny de la realitat. La por és també una forma d’autoprotecció davant de qualsevol situació de perill, sobretot quan posem en risc la nostra integritat física. Si ets una persona que assíduament té por, no et preocupis, és d’allò més normal. El que cal evitar és deixar-se portar per la por i perdre el control, que la por et controli i no et deixi viure. Només has de saber conviure amb la por i aprendre a controlar-la.

Com puc vèncer la por? I què cal fer per controlar-la? Abans de tot, cal dir que no hi ha una fórmula definitiva per vèncer la por. Aquesta no desapareixerà per art de màgia de la nit al dia, més aviat tot el contrari. No has de fugir de la por: fugir no és una bona idea perquè allò que tems no desapareixerà per si sol. Aprèn a acceptar la por, no la neguis: si no acceptes que tens por, difícilment podràs posar-li fi. Guanyar-li a la por no significa “esborrar-la” ignorant-la totalment, i tampoc vol dir que haguem de rendir-nos i lliurar-nos a ell, així com adoptar actituds de “declaració de guerra” no condueixen a cap resultat positiu. Més aviat, és inevitablement més avantatjós acceptar-ho com si fos un convidat molest però necessari. L’acceptació és el primer pas per vèncer a la por.

Aquests dies la por s’ha apoderat de molta gent, és impossible parlar d’un altre tema. És impossible pensar en res més. El coronavirus està provocant gran preocupació i malestar emocional per la incertesa que genera el ràpid contagi d’aquest virus, que provoca la malaltia coneguda com a covid-19 i que ja es considera una pandèmia. La por i l’ansietat en aquesta “crisi vírica” que estem vivint es pot manifestar de diverses formes: amb nerviosisme, agitació, estat d’alerta; no poder deixar de pensar en res més; necessitat d’estar permanentment veient i sentint informacions sobre el coronavirus; dificultat per desenvolupar tasques quotidianes.

El coronavirus ens ha superat a tots. Ens enfrontem a emocions incòmodes, ens aclapara la por, ens estremeix escoltar els sanitaris informant de les situacions que viuen, i no sembla que les coses vagin a millorar en el curt termini. No obstant això, hi ha una veritat inqüestionable: tot passa. El coronavirus també. Com ha passat amb altres pandèmies o en altres situacions difícils que hem viscut. Hem d’afrontar el problema amb una mentalitat positiva. Reconèixer les situacions que generen la por ens pot ajudar a afrontar-les d’una manera més amable. A desenvolupar una mentalitat positiva malgrat les circumstàncies. La por al covid-19 sorgeix del desconeixement i per això és important seguir una estratègia informativa adequada, no involucrar-se en converses on cada un aporta més alarma. Hem d’evitar transmetre pors irracionals. La por al coronavirus es combat amb mentalitat positiva i amb l’ajuda d’informació, veraç i contrastada. Aquí tens alguns consells que et poden anar bé per superar amb èxit aquesta situació excepcional que tots estem vivint.

Identifica aquells pensaments que puguin generar malestar. Pensar constantment en la malaltia i en el virus pot fer que apareguin o s’accentuïn símptomes que incrementin el teu malestar emocional.

Reconèixer les emocions negatives i acceptar-les. Si cal, comparteix la teva situació amb les persones més properes per trobar ajuda i suport.

Siguis crític: Busca proves de realitat i dades fiables. Mira de comprendre els fets i la realitat. Escolta i fes cas de la informació i les dades fiables que ofereixen els mitjans oficials i científics i evita llegir informació que no provingui d’aquestes fonts, rebutja la informació i imatges alarmistes.

Utilitza un llenguatge positiu, realista i gens alarmista. En el cas d’infants o persones especialment vulnerables com ancians, no els menteixis, proporciona’ls una informació clara i senzilla, adaptada al seu nivell de comprensió.

Evita la sobreinformació, perquè tanta informació bloqueja. Estar permanentment connectat no et farà estar més informat i augmentarà la teva sensació de risc i nerviosisme innecessàriament.

Aprofita el temps disponible a casa, per realitzar activitats que permetin esbargir-te de la realitat. Llegir, escriure, cantar, ballar, fer exercici físic a casa, manualitats, escoltar música.

Aquests dies de confinament vivim pendents del mòbil. Mira de contrastar la informació que reps i comparteixes. No siguis impulsiu en compartir tot allò que t’arriba, perquè en lloc d’informar, pots crear alarma i generar pors. Segur que, durant aquests dies, més d’un contacte t’ha enviat per WhatsApp, algun àudio en què un ‘metge’ o ‘infermera’ parla sobre la situació del coronavirus en un determinat centre hospitalari. La majoria són “fake news”, notícies falses. En cap moment has de tractar com veraç aquest tipus d’informacions, sense conèixer el seu origen, ja que podria ser una persona qualsevol intentant crear alarmisme. La crisi del coronavirus passarà, com han passat altres crisis… la crisi del 73, l’efecte 2000, l’11-S, el SARS, la grip A. No farem desaparèixer el virus, el covid-19 ha arribat per quedar-se. Així que haurem d’aprendre a conviure amb ell. No podrem derrotar-ho, però podem controlar-lo. Tornar a la rutina no serà el problema, el més difícil serà recuperar els costums d’oci i la vida social.

*TONI PONS és farmacèutic i professor.

Tags: CoronavirusDiumengeMRFOpinióSalutSocietatToni Pons

Anunci

Related Posts

Anton Monner: ‘A la Terra Alta fem llum per a un milió d’habitants, és incomprensible’
Diàleg

‘L’assetjament del català a Catalunya’, per Anton Monner

fa 11 hores
Un mes de la mort de l’Antonio
Diàleg

Un mes de la mort de l’Antonio

fa 1 setmana
Anton Monner: ‘A la Terra Alta fem llum per a un milió d’habitants, és incomprensible’
Diàleg

Passat un any, el PSOE-PSC continuen ‘venent fum’, per Anton Monner

fa 2 setmanes
Matemàtiques recreatives dominicals (95)
Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (95)

fa 2 setmanes
Monner, expresident del CITE: ‘Tarradellas volia prendre l’aigua per a Barcelona’
Diàleg

Els grans incendis forestals i el despoblament rural

fa 2 setmanes
La “Recerca” continua, no es jubila
Diàleg

La “Recerca” continua, no es jubila

fa 2 setmanes
Una gran inversió per al país
Diàleg

Una gran inversió per al país

fa 3 setmanes
‘Abanderats, convivència i altres coses del Renaixement’, per Irene López
Diàleg

‘Abanderats, convivència i altres coses del Renaixement’, per Irene López

fa 3 setmanes
Matemàtiques recreatives dominicals (94)
Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (94)

fa 3 setmanes
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • ‘L’assetjament del català a Catalunya’, per Anton Monner
  • Gonell confia que els estudis de Medicina a les Terres de l’Ebre es puguin implantar en dos anys
  • La Plataforma adverteix que el desmantellament del Castor ‘té riscos’, però ‘encara en té més no fer res’

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ