• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

L’informe de conjuntura econòmica de la URV preveu una situació ‘conflictiva’ i incerta a mitjà termini

L'estudi apunta que si no hi ha un control sobre la covid-19 aviat la crisi es pot allargar fins el 2024

per ACN
1 de setembre de 2020
Reading Time: 3 mins read
0 0
0
El campus Terres de l’Ebre oferirà el doble grau d’Educació Infantil i d’Educació Primària el proper curs

L'accés principal al campus de la URV a les Terres de l'Ebre. // ARXIU.

L’informe sobre conjuntura econòmica del segon trimestre del 2020 a la demarcació de Tarragona elaborat per la Càtedra per al Foment de la Innovació Empresarial de la Universitat Rovira i Virgili (URV) preveu un escenari incert i una situació “conflictiva” de l’economia tarragonina a mitjà termini. Segons els autors de l’estudi, si no hi ha un control del coronavirus en els propers mesos i al 2021 s’allarga la tendència a la baixa del 2020, la recuperació econòmica pot endarrerir-se fins el 2024. La caiguda més pronunciada de l’atur a les comarques tarragonines respecte la resta de Catalunya, causada per una estructura del mercat laboral menys consolidada, farà que la recuperació sigui més complicada.

L’informe l’ha presentat Joaquim Margalef, economista de la càtedra i autor de l’estudi, que ha afirmat que “la situació no és bona”. “Mai s’havia vist una caiguda del PIB d’aquestes característiques en dos o tres mesos”, ha assenyalat, en referència a la davallada d’un 15,6% intertrimestral a Catalunya. I ha alertat: “Si hi ha un rebrot fort el 2021, la caiguda s’allargarà fins el 2024”.

Anunci

Pel que fa a la capacitat productiva, “un concepte que no és el PIB, però s’hi assembla”, el descens a la demarcació ha estat d’un 23,89% el segon trimestre. Per àrees, cau més el Camp de Tarragona (-24,31%) que les Terres de l’Ebre (-21,91%). Tot i això, per comarques, el Tarragonès ha aguantat millor per la gran indústria, que ha mantingut l’activitat. Però en altres àrees amb una indústria menys potent, com a l’Alt Camp (-28,82%) o la Conca de Barberà (-33,02%), el descens ha estat més marcat. També ha patit especialment el Baix Penedès (-34,30%), per reducció en els serveis. A l’Ebre, el Baix Ebre és la comarca més castigada (-22,38%), mentre que a la Terra Alta i a la Ribera d’Ebre l’activitat primària i les centrals elèctriques han permès parar millor el cop, amb una reducció d’un 14%.

Forta caiguda de l’atur

L’economista ha exposat que en el segon trimestre d’enguany, l’atur registrat a la demarcació ha crescut un 42,15% respecte el mateix període del 2019. En concret, al Camp de Tarragona ha estat un 44,96%, mentre que a les Terres de l’Ebre ha estat un 31,48%. En la seva opinió, la diferència s’explica per l’impacte que té el sector primari a les comarques ebrenques, que ha donat una certa estabilitat laboral, mentre que a la Costa Daurada el cop que s’ha endut el turisme ha fet que molta gent hagi entrat a l’atur. La crisi al sector turístic també ha fet que moltes persones no hagin tingut dret a un ERTO, ja que en ser fixos discontinus no van ser contractats a l’inici de la temporada, fet que ha repercutit en una taxa d’atur superior. A Catalunya, el creixement de l’atur entre març i juny va ser del 35,76%.

La crisi econòmica derivada de la covid-19 també ha repercutit en la contractació laboral, que en el primer semestre ha caigut un 37,59% a la demarcació respecte el mateix període de l’any passat. Les comarques més afectades han estat el Tarragonès, el Baix Camp i la Conca de Barberà. Paral·lelament, prop de 55.000 persones s’han vist afectades per un ERTO. Amb tot, Margalef ha avisat que “al juny els ERO s’han disparat”, ja que en moltes empreses els ERTO del mes de març han acabat desembocant en ERO uns mesos després.

En relació als preus, l’IPC va baixar un 1,2% al juny pel descens del preu del petroli. Tot i això, hi ha sectors amb increments, com l’alimentació, begudes alcohòliques, vestit, calçat, comunicacions, ensenyament o restauració. Amb tot, els dipòsits bancaris s’han incrementat: “Hi ha hagut més estalvi per una certa por, però no hi ha expectatives d’inversió”, ha assenyalat Margalef. En canvi, el crèdit hipotecari ha caigut “d’una manera impactant”. “Des del febrer quasi que no s’han fet hipoteques. I les que s’han fet tenen una participació creditícia inferior a la mitjana catalana”, ha concretat l’economista.

Finalment, el comerç exterior tampoc s’ha escapat de la tendència general. Les exportacions i les importacions han caigut de l’ordre del 25% interanual. I també en aquesta variable, la demarcació ha patit més que la resta de Catalunya. Al maig les exportacions a la zona van caure un 24,93%, en relació interanual, mentre que les importacions van disminuir un 25,34%. Segons Margalef, el descens més rellevant a la zona ha estat en l’activitat exportadora dels productes industrials, tant energètics com químics.

Tags: CoronaEconomiaJoaquim MargalefTarragonaTerres de l'Ebre

Anunci

Related Posts

L’Ajuntament de Tortosa treu a licitació les obres per rehabilitar el fortí de Bonet per més de 328.000 euros 
Actualitat

Tortosa adjudica la rehabilitació del Fortí del Bonet per preservar el patrimoni històric

fa 22 hores
Tortosa encén el Nadal amb una plaça de l’Ajuntament plena de llum
Actualitat

Tortosa encén el Nadal amb una plaça de l’Ajuntament plena de llum

fa 22 hores
Torna la pista de gel de Tortosa, el gran atractiu del Nadal per al comerç local
Actualitat

Torna la pista de gel de Tortosa, el gran atractiu del Nadal per al comerç local

fa 22 hores
El Consell Comarcal del Baix Ebre aprova un pressupost rècord de 30,8 milions d’euros per al 2026
Actualitat

El Consell Comarcal del Baix Ebre aprova un pressupost rècord de 30,8 milions d’euros per al 2026

fa 22 hores
Tortosa camina per La Marató amb més de 200 participants
Actualitat

Tortosa camina per La Marató amb més de 200 participants

fa 22 hores
Matemàtiques recreatives dominicals (110)
Actualitat

Matemàtiques recreatives dominicals (110)

fa 2 dies
La Ràpita aprova el pressupost més alt de la seva història: 23 milions d’euros i 6 milions d’inversió local
Actualitat

La Ràpita aprova el pressupost més alt de la seva història: 23 milions d’euros i 6 milions d’inversió local

fa 3 dies
El govern de Tortosa anuncia una restauració integral de la façana del mercat municipal
Actualitat

Tortosa obté 160.000 euros més per restaurar la façana del mercat municipal

fa 3 dies
El festival Deltebre Dansa es trasllada a Tortosa i inicia una nova etapa com a Vèrtebra Dansa
Actualitat

El festival Deltebre Dansa es trasllada a Tortosa i inicia una nova etapa com a Vèrtebra Dansa

fa 4 dies
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • Tortosa adjudica la rehabilitació del Fortí del Bonet per preservar el patrimoni històric
  • Tortosa encén el Nadal amb una plaça de l’Ajuntament plena de llum
  • Torna la pista de gel de Tortosa, el gran atractiu del Nadal per al comerç local

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
  • Manage options
  • Manage services
  • Manage {vendor_count} vendors
  • Read more about these purposes
Mostra les preferències
  • {title}
  • {title}
  • {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ