• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

Activen el Xerta-Sénia amb la promesa que serà per a regar i no per transvasar

per Redacció
7 d'abril de 2021
Reading Time: 3 mins read
0 0
0

La consellera d’Agricultura, Teresa Jordà, aquest dimecres la primera fase del nou regadiu del Xerta-Sénia, que abastirà les primeres 186 hectàrees de reg als termes municipals d’Aldover i Xerta. Les obres han de començar a final d’any i els pagesos tindran rec de suport per als cultius en la campanya del 2023. La Generalitat preveu invertir-hi 50,5 milions d’euros per posar en marxa les infraestructures, que es faran en tres fases. Segons Agricultura, més d’un miler de propietaris s’han adherit al project.e que irrigarà una superfície de 4.631 hectàrees.

Però Jordà ha deslligat el sistema de rec de l’amenaça que el canal sigui la porta d’un transvasament cap al sud, com històricament ha advertit la Plataforma en Defensa de l’Ebre (PDE). “Hi ha una diferència abismal. Parlem de rec, de producció, de vida, de falcar gent al territori. És una altra història. No hem tingut cap mena d’oposició, ningú m’ha vingut a veure, però no té res a veure amb el transvasament, en absolut”, ha assegurat la consellera.

Anunci

Aquest regadiu és una actuació llargament reclamada pels agricultors i les cooperatives. El canal Xerta-Sénia es va començar a construir l’any 1972, com a Canal Francisco Franco Margen Derecho. Havia d’arribar a Càlig, al Baix Maestrat. L’obra es va aturar a Godall, a tocar del riu Sénia, a mitjan anys setanta, va quedar inacabat i no ha funcionat mai. El derogat Pla Hidrològic Nacional (PHN) del govern de José María Aznar preveia restaurar-lo per dur aigua del riu Ebre a València i Múrcia, però finalment el Govern el posarà en marxa per ajudar els pagesos del Baix Ebre i el Montsià a rendibilitzar els seus cultius de secà.

Jordà ha oficialitzat, des del punt de captació de l’aigua a Xerta i davant dels representants de la Comunitat de Regants i els alcaldes de Xerta i Aldover, “el compromís i l’execució” del projecte de rec dins d’aquest 2021. De fet, ha afirmat que es tracta “d’una estructura vital, de país, tant o més important que la L9 del metro”.

“El rec ens portarà unes produccions més estables, que és vital, i més productivitat i més eficiència”, ha afegit Jordà. A tall d’exemple, una olivera en secà en aquestes terres produeix 1.500-2.000 quilos per hectàrea, però amb regadiu en pot produir entre 6.000 i 10.000 quilos de manera estable. El canal té una superfície potencial de regadiu de gairebé 16.500 hectàrees. De moment, s’hi ha adherit els propietaris de gairebé 4.800 hectàrees. Són cultius d’oliveres, cítrics i ametllers que amb el reg de suport tindran produccions “més rendibles, més estables i de més qualitat” però que també permetrà la diversificació del sector i la investigació.

Un altre efecte que s’espera del projecte és que ajudi “a falcar la gent al territori”, que incentivi el relleu generacional d’un sector agrícola ebrenc envellit i contribueixi a frenar el despoblament. “És una de les nostres grans obsessions: la cohesió territorial. Que la gent del territori pugui desenvolupar el seu projecte de vida on han escollit lliurement i això passa perquè puguin guanyar-s’hi la vida. Hem de ser els primers a posar aquestes condicions a l’abast de tothom i on som avui passa també perquè hi hagi aigua i per la modernització del rec”, ha defensat la consellera d’Agricultura.

Jordà també ha assenyalat que s’implementarà un regadiu d’alta eficiència, amb les noves tecnologies i amb l’ús d’energia renovable. Per tirar endavant aquestes obres, el Pla econòmic financer (PEF) d’Infraestructures.cat aprovat pel Govern inclou 50,5 milions d’euros per posar en funcionament tres zones de reg al Xerta-Sénia. Els projectes constructius de la segona zona a Roquetes (889 ha) i la tercera zona a Santa Bàrbara, la Galera i Mas de Barberans (2.447 ha) finalitzaran enguany i es preveu que l’any que ve es licitin. L’objectiu és que les tres fases estiguin regant, parcialment, el 2024.

Per identificar les zones de rec amb més adhesions, s’ha treballat durant quatre anys amb la Comunitat de Regants, la Federació de Cooperatives de Catalunya i el Departament. Fins ara s’han adherit 1.025 propietaris amb una superfície de 4.731 ha, però s’hi poden arribar a adherir les 16.480 ha que conformen la zona de regadiu del canal de Xerta-Sénia. // Via ACN i Canal 21 Ebre.

Tags: AgriculturaAldoverBaix EbreEconomiaGeneralitat de CatalunyaGodallInfraestructuresMedi AmbientMontsiàPagesosPDETeresa JordàXertaXerta-Sénia

Anunci

Related Posts

L’Estat espanyol adjudica 242,8 MEUR a dos projectes d’hidrogen verd a Ascó i a la Pobla de Mafumet
Actualitat

L’Estat espanyol adjudica 242,8 MEUR a dos projectes d’hidrogen verd a Ascó i a la Pobla de Mafumet

fa 2 dies
Salut desplega el nou programa de cribratge de càncer de coll uterí a l’Ebre
Actualitat

Salut desplega el nou programa de cribratge de càncer de coll uterí a l’Ebre

fa 2 dies
Els camps ebrencs seran l’escenari d’un estudi pioner al món per quantificar les pèrdues d’aliments
Actualitat

Els camps ebrencs seran l’escenari d’un estudi pioner al món per quantificar les pèrdues d’aliments

fa 2 dies
Soler celebra una dècada de ‘transformació imparable’ a Deltebre
Actualitat

Soler celebra una dècada de ‘transformació imparable’ a Deltebre

fa 2 dies
L’alcalde de Roquetes fa un balanç positiu de la gestió del govern municipal, en l’equador del mandat
Actualitat

L’alcalde de Roquetes fa un balanç positiu de la gestió del govern municipal, en l’equador del mandat

fa 2 dies
L’HTVC, capdavanter en el transplantament de còrnia selectiu
Actualitat

L’HTVC, capdavanter en el transplantament de còrnia selectiu

fa 2 dies
Educació defensa que la nova direcció del Dertosa és decisió d’Inspecció
Actualitat

Educació defensa que la nova direcció del Dertosa és decisió d’Inspecció

fa 3 dies
El servei d’urologia a HTVC recuperarà la normalitat el 15 de juny
Actualitat

El servei d’urologia a HTVC recuperarà la normalitat el 15 de juny

fa 3 dies
L’alcalde de Santa Bàrbara lamenta ‘haver de donar explicacions’ per qüestions ambientals d’altres municipis
Actualitat

L’alcalde de Santa Bàrbara lamenta ‘haver de donar explicacions’ per qüestions ambientals d’altres municipis

fa 3 dies
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • ‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (I)’, per Fernando Jaime Soler
  • ‘Matemàtiques recreatives dominicals (88)’
  • ‘Des de la més profunda decepció’, per Miquel Castelló

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ