• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

Activen el Xerta-Sénia amb la promesa que serà per a regar i no per transvasar

per Redacció
7 d'abril de 2021
Reading Time: 3 mins read
0 0
0

La consellera d’Agricultura, Teresa Jordà, aquest dimecres la primera fase del nou regadiu del Xerta-Sénia, que abastirà les primeres 186 hectàrees de reg als termes municipals d’Aldover i Xerta. Les obres han de començar a final d’any i els pagesos tindran rec de suport per als cultius en la campanya del 2023. La Generalitat preveu invertir-hi 50,5 milions d’euros per posar en marxa les infraestructures, que es faran en tres fases. Segons Agricultura, més d’un miler de propietaris s’han adherit al project.e que irrigarà una superfície de 4.631 hectàrees.

Però Jordà ha deslligat el sistema de rec de l’amenaça que el canal sigui la porta d’un transvasament cap al sud, com històricament ha advertit la Plataforma en Defensa de l’Ebre (PDE). “Hi ha una diferència abismal. Parlem de rec, de producció, de vida, de falcar gent al territori. És una altra història. No hem tingut cap mena d’oposició, ningú m’ha vingut a veure, però no té res a veure amb el transvasament, en absolut”, ha assegurat la consellera.

Anunci

Aquest regadiu és una actuació llargament reclamada pels agricultors i les cooperatives. El canal Xerta-Sénia es va començar a construir l’any 1972, com a Canal Francisco Franco Margen Derecho. Havia d’arribar a Càlig, al Baix Maestrat. L’obra es va aturar a Godall, a tocar del riu Sénia, a mitjan anys setanta, va quedar inacabat i no ha funcionat mai. El derogat Pla Hidrològic Nacional (PHN) del govern de José María Aznar preveia restaurar-lo per dur aigua del riu Ebre a València i Múrcia, però finalment el Govern el posarà en marxa per ajudar els pagesos del Baix Ebre i el Montsià a rendibilitzar els seus cultius de secà.

Jordà ha oficialitzat, des del punt de captació de l’aigua a Xerta i davant dels representants de la Comunitat de Regants i els alcaldes de Xerta i Aldover, “el compromís i l’execució” del projecte de rec dins d’aquest 2021. De fet, ha afirmat que es tracta “d’una estructura vital, de país, tant o més important que la L9 del metro”.

“El rec ens portarà unes produccions més estables, que és vital, i més productivitat i més eficiència”, ha afegit Jordà. A tall d’exemple, una olivera en secà en aquestes terres produeix 1.500-2.000 quilos per hectàrea, però amb regadiu en pot produir entre 6.000 i 10.000 quilos de manera estable. El canal té una superfície potencial de regadiu de gairebé 16.500 hectàrees. De moment, s’hi ha adherit els propietaris de gairebé 4.800 hectàrees. Són cultius d’oliveres, cítrics i ametllers que amb el reg de suport tindran produccions “més rendibles, més estables i de més qualitat” però que també permetrà la diversificació del sector i la investigació.

Un altre efecte que s’espera del projecte és que ajudi “a falcar la gent al territori”, que incentivi el relleu generacional d’un sector agrícola ebrenc envellit i contribueixi a frenar el despoblament. “És una de les nostres grans obsessions: la cohesió territorial. Que la gent del territori pugui desenvolupar el seu projecte de vida on han escollit lliurement i això passa perquè puguin guanyar-s’hi la vida. Hem de ser els primers a posar aquestes condicions a l’abast de tothom i on som avui passa també perquè hi hagi aigua i per la modernització del rec”, ha defensat la consellera d’Agricultura.

Jordà també ha assenyalat que s’implementarà un regadiu d’alta eficiència, amb les noves tecnologies i amb l’ús d’energia renovable. Per tirar endavant aquestes obres, el Pla econòmic financer (PEF) d’Infraestructures.cat aprovat pel Govern inclou 50,5 milions d’euros per posar en funcionament tres zones de reg al Xerta-Sénia. Els projectes constructius de la segona zona a Roquetes (889 ha) i la tercera zona a Santa Bàrbara, la Galera i Mas de Barberans (2.447 ha) finalitzaran enguany i es preveu que l’any que ve es licitin. L’objectiu és que les tres fases estiguin regant, parcialment, el 2024.

Per identificar les zones de rec amb més adhesions, s’ha treballat durant quatre anys amb la Comunitat de Regants, la Federació de Cooperatives de Catalunya i el Departament. Fins ara s’han adherit 1.025 propietaris amb una superfície de 4.731 ha, però s’hi poden arribar a adherir les 16.480 ha que conformen la zona de regadiu del canal de Xerta-Sénia. // Via ACN i Canal 21 Ebre.

Tags: AgriculturaAldoverBaix EbreEconomiaGeneralitat de CatalunyaGodallInfraestructuresMedi AmbientMontsiàPagesosPDETeresa JordàXertaXerta-Sénia

Anunci

Related Posts

El govern de Tortosa aprova la modificació del pressupost de més de 2 milions d’euros centrada en habitatge i camins
Actualitat

El govern de Tortosa aprova la modificació del pressupost de més de 2 milions d’euros centrada en habitatge i camins

fa 10 hores
Landete (PP) aposta per un pla plurianual de protecció del Delta i completar l’A-7
Actualitat

Landete (PP) aposta per un pla plurianual de protecció del Delta i completar l’A-7

fa 10 hores
Festast torna a Tortosa amb una quarantena d’expositors per reivindicar la gastronomia ebrenca
Actualitat

Festast torna a Tortosa amb una quarantena d’expositors per reivindicar la gastronomia ebrenca

fa 10 hores
El Govern concedeix 344.000 euros a Tortosa per a l’excavació arqueològica prèvia a construir el nou Arxiu Comarcal
Actualitat

El Govern concedeix 344.000 euros a Tortosa per a l’excavació arqueològica prèvia a construir el nou Arxiu Comarcal

fa 11 hores
Els Mossos desmantellen una plantació de marihuana al centre històric de Tortosa
Actualitat

Els Mossos desmantellen una plantació de marihuana al centre històric de Tortosa

fa 11 hores
Joan Josep Florensa encapçalarà la nova candidatura ‘Transformem Gandesa’
Actualitat

Joan Josep Florensa encapçalarà la nova candidatura ‘Transformem Gandesa’

fa 15 hores
El 84% dels municipis i EMD de l’Ebre poden beneficiar-se del nou Pla de Pobles
Actualitat

El 84% dels municipis i EMD de l’Ebre poden beneficiar-se del nou Pla de Pobles

fa 1 dia
El Govern treballa en el finançament perquè Prat de Comte torni a tenir aigua potable a les cases
Actualitat

El Govern treballa en el finançament perquè Prat de Comte torni a tenir aigua potable a les cases

fa 1 dia
Tortosa impulsa una modificació pressupostària que incorpora 1,4 milions del romanent de tresoreria
Actualitat

Tortosa impulsa una modificació pressupostària que incorpora 1,4 milions del romanent de tresoreria

fa 1 dia
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • El govern de Tortosa aprova la modificació del pressupost de més de 2 milions d’euros centrada en habitatge i camins
  • Landete (PP) aposta per un pla plurianual de protecció del Delta i completar l’A-7
  • Festast torna a Tortosa amb una quarantena d’expositors per reivindicar la gastronomia ebrenca

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
  • Manage options
  • Manage services
  • Manage {vendor_count} vendors
  • Read more about these purposes
Mostra les preferències
  • {title}
  • {title}
  • {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ