• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

La PDE s’oposa a un possible minitransvasament de l’Ebre al Baix Camp

per ACN
29 d'abril de 2021
Reading Time: 4 mins read
0 0
0
La PDE centra en els sediments les seues al·legacions al Pla de Protecció del Delta

Susanna Abella i Matilde Font.

La Plataforma en Defensa de l’Ebre (PDE) s’oposa a un possible minitransvasament de l’Ebre al Baix Camp. La Plataforma denuncia que autoritzar més detraccions d’aigua del riu amb noves concessions del Consorci d’Aigües de Tarragona (CAT) és “incongruent” amb defensar el Delta. Les Borges del Camp, Alforja, Riudecols, Botarell, l’Aleixar i Vilaplana són els sis pobles del Baix Camp que ho demanen. Argumenten que pateixen contaminació dels aqüífers i problemes d’abastiment per episodis puntuals de sequera. Els alcaldes d’aquests municipis es reuniran aquest divendres per emetre un posicionament conjunt per defensar aquest projecte, amb un cost valorat en 5,3 milions d’euros en la primera fase, si bé podria enfilar-se als 8 milions d’euros.

Són pobles que registren concentracions de nitrats, arsènic i fitosanitaris en els seus aqüífers. A Alforja ja s’ha iniciat la tramitació per fer arribar aigua del minitransvassament de l’Ebre al municipi. El ple de l’Ajuntament ho va aprovar per unanimitat a mitjans de mes. Totes les forces polítiques presents al consistori -Junts, ERC i PSC- hi van estar d’acord. En aquest poble d’uns 1.900 habitants només disposen de l’aigua d’un parell de pous.

Anunci

Des d’Alforja es defensa la necessitat de garantir l’abastament constant i regular d’aigua sense haver de dependre de la climatologia i assegurar-se els recursos hídrics que en el futur pot necessitar el municipi. “L’arribada de l’aigua de l’Ebre asseguraria els cabals necessaris i eliminaria la dependència dels factors climàtics”, mantenen fons municipals. Segons càlculs inicials d’aquest municipi, el cost d’aquest projecte seria d’uns 431.000 euros.

Alforja ja és un dels 63 municipis -i 25 indústries- consorciats del CAT, però només disposa d’una dotació de reserva. Per fer efectiva l’arribada d’aquesta aigua, s’ha delegat al Consell Comarcal del Baix Camp la petició d’una subvenció conjunta a l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) que podria comportar una aportació de l’ACA de 4 milions d’euros per a un projecte que té un cost valorat actualment en 5,3 milions, en la seva primera fase.

Al projecte s’hi afegeixen cinc municipis més, pobles petits situats a la zona nord de la comarca que junts sumen entre 7.000 i 8.000 habitants -des de Vilaplana, amb mig miler de veïns, a les Borges del Camp, el més poblat, amb 2.000. És per això que aquests sis pobles volen reorganitzar-se i tenen intenció de constituir una mancomunitat que s’ocupi d’assumir i desenvolupar l’execució de la inversió i de la gestió de la nova infraestructura.

Oposició ebrenca

La PDE s’oposa a aquesta nova concessió d’aigua del Consorci. “Cada detracció que es fa a la conca de l’Ebre, sigui on sigui, es faci a Santander o amb el CAT, és el mateix. Al final repercuteix en el tram final del riu, al Delta”, ha denunciat la portaveu Matilde Font. La Plataforma insisteix al Govern que cal fer una moratòria de les concessions d’aigua del riu i plantejar un ús de l’aigua “racionalitzat”. “Si es vol salvar el delta de l’Ebre, calen polítiques que no detraguin més aigua i que facin baixar més cabal pel riu i més sediments, que estan retinguts en els 200 embassaments que hi ha tota la conca”, ha reclamat.

Des de la PDE reclamen al CAT que fa anys que s’hauria d’estar retornant els cabals que agafa “perquè el Delta ho necessita”. “Del que s’enduen, encara se n’emporten més”, ha lamentat la portaveu. També reclamen al Govern que deixi de ser “incongruent”, oposant-se al transvasament de l’Ebre a Santander, que també rebutja la PDE mentre aproven més concessions d’aigua a l’àrea de Tarragona. “La Generalitat ha de deixar de fer polítiques mediambientals discordants com dir que volen salvar el delta de l’Ebre mentre aproven plans per nous canals de regadiu, com el Segarra-Garrigues o el Xerta-Sénia, o ampliar la xarxa del CAT per portar aigua més amunt d’on arriba ara”, ha denunciat Font.

Els consums d’aigua del CAT s’han reduït els últims anys, sobretot a la indústria, però la Plataforma rebutja que se’n segueixin oferint. “Volem que deixin d’agafar aigua del CAT, que vagin reduint i retornin els cabals cap al tram final de l’Ebre”, ha insistit la portaveu.

Representants de la PDE han fet diverses reunions a Alforja i també a la Conca de Barberà, on ja s’ha presentat la primera fase per ampliar la xarxa del minitransvasament cap a la comarca. La Plataforma farà arribar informació a la ciutadania sobre els efectes que té el projecte. “Seguirem fent el que tinguem a l’abast i treballant conjuntament per oposar-nos a aquestes detraccions del cabal del riu Ebre, quan allà tenen aigua suficient per al consum i es poden fer altres tipus de polítiques per abastir a la gent sense extreure aigua del CAT”, ha apuntat Matilde Font.

Ministransvasament a la Conca de Barberà

El Consorci d’Aigües de Tarragona va entregar el 25 de març, al Consell Comarcal de la Conca de Barbera, el projecte de la primera fase per estendre la xarxa entre Sarral a Forés. L’administració comarcal actuarà com a entitat subministradora d’aigua als ajuntaments i regularà la connexió amb el CAT. El projecte consta de tres fases i s’estima que tindrà un cost d’11,7 MEUR, finançats per l’Agència Catalana de l’Aigua, la Diputació de Tarragona i els municipis. Tot plegat permetrà que Conesa, Forès, Llorac, Passanant i Belltall, les Piles, Santa Coloma de Queralt, Sarral, Savallà del Comtat i Vallfogona de Riucorb millorin l’abastiment d’aigua potable. La primera fase del projecte està pendent d’executar algunes expropiacions i resoldre el finançament. Les obres podrien començar a finals d’enguany i s’allargaran vuit mesos.

La concessió límit del CAT és de 126 hectòmetres cúbics (hm³) anuals (segons la llei de 1981) però l’agost del 2019 es va reduir a un màxim de 94,71 hm³ perquè les indústries en gasten menys. El consum mitjà dels últims anys s’ha situat sobre els 73 hm³ i el màxim històric del Consorci es va registrar el 2007, amb 79,9 hm³. Fonts del CAT apunten que hi ha marge per ampliar els municipis consorciats i que la repercussió dels projectes de la Conca de Barberà o el possible minitransvassament al Baix Camp té poc impacte perquè es tracta de municipis amb poca densitat de població.

Tags: Baix CampCamp de TarragonaMatilde FontMedi AmbientPDESocietatTerres de l'Ebre

Anunci

Related Posts

Els Fons Nuclears inclouran ajuts per a nous autònoms i per a regants
Actualitat

Els Fons Nuclears inclouran ajuts per a nous autònoms i per a regants

fa 10 hores
Els treballadors de l’HTVC criden a la ciutadania a reclamar la represa de les obres d’ampliació
Actualitat

Els treballadors de l’HTVC criden a la ciutadania a reclamar la represa de les obres d’ampliació

fa 11 hores
L’elevada temperatura de l’aigua podria afectar la cria de musclo al delta de l’Ebre
Actualitat

L’elevada temperatura de l’aigua podria afectar la cria de musclo al delta de l’Ebre

fa 11 hores
Emocions expressades en cors, el nou projecte social i artístic de Cristina Jobs
Actualitat

Emocions expressades en cors, el nou projecte social i artístic de Cristina Jobs

fa 11 hores
Junts per Tortosa denuncia opacitat del govern municipal en la gestió del padró
Actualitat

Junts per Tortosa denuncia opacitat del govern municipal en la gestió del padró

fa 11 hores
Educació defensa que la nova direcció del Dertosa és decisió d’Inspecció
Actualitat

Educació suspèn l’adjudicació de la directora accidental de l’Institut Dertosa i seguirà al capdavant l’actual direcció

fa 1 dia
Experts de vuit països avaluen si la nuclear d’Ascó podria operar a llarg termini
Actualitat

El Govern obre les convocatòries per repartir 35 MEUR dels Fons Nuclears

fa 1 dia
Amposta podrà tenir més de 2.000 habitatges d’ús turístic 
Actualitat

Amposta podrà tenir més de 2.000 habitatges d’ús turístic 

fa 1 dia
La 32a Mostra de Jazz de Tortosa arrenca amb un emotiu homenatge a Leonardo Escoda
Actualitat

La 32a Mostra de Jazz de Tortosa arrenca amb un emotiu homenatge a Leonardo Escoda

fa 1 dia
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • Els Fons Nuclears inclouran ajuts per a nous autònoms i per a regants
  • Els treballadors de l’HTVC criden a la ciutadania a reclamar la represa de les obres d’ampliació
  • L’elevada temperatura de l’aigua podria afectar la cria de musclo al delta de l’Ebre

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ