• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Diàleg

Inflació descontrolada per un món interconnectat

per Anton Monner
3 d'abril de 2022
Reading Time: 4 mins read
0 0
0
Inflació descontrolada per un món interconnectat

Una client davant de les neveres d'un supermercat. // ACN.

Una inflació del 9,80% és una barbaritat, quan al mes de febrer ja es va marcar el 7,6%, i per tant la inflació del darrer mes significa un 2,2%. Pujades d’aquestes magnituds no es veien dels del 1985. I a més, Espanya ha liderat la caiguda del consum l’any 2001 de tota Europa. Els increments dels preus dels carburants i l’escassetat de la majoria de les primeres matèries, la por a la guerra d’Ucraïna, han trasbalsat no només l’economia espanyola. Tot el món s’hi ha vist afectat i sobretot les economies més riques. El món està interconnectat i casos com la guerra actual provoca aquests daltabaixos que horroritzen la gent. Vet aquí que, acostumats a no patir escassetats durant anys, a la darrera crisi de la pandèmia la gent acaparava paper de wàter per no quedar-se’n sense, tot provocant alteracions d’abastament general. Els països que pateixen menys són els més pobres perquè les seves necessitats són inferiors i el consum interior és més reduït. 

Aquest greu problema hauria de fer reflexionar els governs i sobretot la Unió Europea (UE). Actualment ens crida l’atenció el preu del gasoli o la gasolina, o del gas, amb preus que s’han doblat en pocs mesos, quan fa només dos anys, per la crisi de la pandèmia, el petroli va arribar a cost zero als països productors. O el mateix succeeix amb l’electricitat que algunes empreses se’ls fa insostenible pagar la factura i hauran de baixar persianes si no s’hi troba una solució. També amb el gra i la soja per fabricar pinsos i nodrir els animals de les granges, quan el preu de la llet o els porcs,  els productors han de vendre per davall del preu cost. Altres mercats com els de l’acer o l’alumini han pujat de preu i aquest es pot repercutir en el producte manufacturat, i no sense deixar d’alterar els mercats en comandes ja conformades o altres que no es poden anul·lar perquè resten en procés de fabricació.

Anunci

Com més depenem de l’exterior, més s’agreugen els problemes, no solament del petroli, la soja o l’acer. Arriben els raïms de taula de Xile, el vi d’Argentina o les taronges de Sud-Àfrica. I el greu és que el raïm de Màlaga se li paga al productor a 60 cèntims el quilo i arriba al mercat a preu de venda al públic a 3,5 euros. I el mateix passa amb les taronges que el pagès cobra 19 cèntims el quilo i al supermercat es venen a més d’un euro. I així encara arriben tones de taronges i mandarines de fora i es venen com a valencianes o andaluses, multiplicant per set el que cobra el productor i el que paga el consumidor.   

Deia abans que la interconnexió existent al món, sobretot ha de fer reflexionar als països agrupats a la UE. Pels alguns sectors de treballadors autònoms els costos es multipliquen mentre que els productes marcats pels preus de llotges o del mercat lliure, dominat per multinacionals i comerciants acaparadors, no s’apugen els preus en origen, com és la carn, el corder, la llet o les ametlles. Per això els pagesos i els transportistes es manifestenten als carrers, tallen carreteres i es queixen que no poden viure amb el que perceben de les seves produccions. Si un quilo de raïm el pagès el ven a 25 cèntims, les mandarines a 20 cèntims, i el granger, la llet a 35 i la carn de porc a 1,2, i els costos de producció estan per sobre, significa que podrà resistir un temps en concret però a la fi haurà de tancar les seves explotacions. I això incidirà en què haurem de comprar productes de primera necessitat tots d’importació, i els empresaris d’aquí tancant negocis i els pagesos abandonant finques.

Els mercats capitalistes es regulen pels preus de mercat. Quan la interconnexió mundial no existia, els preus als que venien els productors eren els propis, sense que els mercats exteriors, amb costos més reduïts, poguessin influir en els propis. Els estats i la UE hauran de cercar solucions per combatre aquests problemes. Quan a un pagès se li erma una finca i al del costat també la seva, resten trossos de terra que tard o d’hora seran selves que es cremaran provocant grans incendis forestals. Els pagesos es jubilen, no tenen renovació generacional, els municipis es despoblen, les seves economies decauen i els professionals que hi vivien també han de tancar portes. 

Pedro Sánchez ha aconseguit rebaixar 0,2 cèntims els carburants i sembla que el preu de l’electricitat quedarà a la meitat de l’actual si la UE els aprova a Portugal i Espanya la proposta proposada. Aquestes mesures no són suficients per combatre la inflació actual, ni la crisi paral·lela que comporta. Això podrà reduir un punt la inflació i conseqüentment provocarà un consum inferior i una regressió econòmica general. 

Cal una política econòmica diferent que eviti incrementar la riquesa als més poderosos i baixar el nivell de vida de les classes mitjanes, i sobretot les pobres. Pedro Sánchez tapa un forat. Europa taparà altres forats. Però l’economia en general perdrà pistonada i els sectors com la pagesia no tindran solucions si no s’hi posa remei de forma immediata, amb ajudes als productes de proximitat i moltes altres. Tapar forats són urgències per tal que l’edifici no s’ensorri. Cal que els polítics europeus comencin a pensar que les economies han de canviar de dalt a baix i, com els edificis, s’han de construir amb bons fonaments i perspectives sòlides. 

*ANTON MONNER és cronista de Gandesa.

Tags: Anton MonnerCatalunyaDiumengeMRFEconomiaEspanyaPedro SánchezPolíticaTerres de l'EbreUnió Europea

Anunci

Related Posts

Monner, expresident del CITE: ‘Tarradellas volia prendre l’aigua per a Barcelona’
Diàleg

Els grans incendis forestals i el despoblament rural

fa 10 hores
La “Recerca” continua, no es jubila
Diàleg

La “Recerca” continua, no es jubila

fa 2 dies
Una gran inversió per al país
Diàleg

Una gran inversió per al país

fa 4 dies
‘Abanderats, convivència i altres coses del Renaixement’, per Irene López
Diàleg

‘Abanderats, convivència i altres coses del Renaixement’, per Irene López

fa 6 dies
Matemàtiques recreatives dominicals (94)
Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (94)

fa 6 dies
‘El nom fa la cosa’, per Brian Cutts
Diàleg

‘El nom fa la cosa’, per Brian Cutts

fa 6 dies
‘El despoblament rural’, el nou llibre d’Anton Monner amb les claus per revertir la situació
Diàleg

‘Si la llengua falla, Catalunya caurà’, per Anton Monner

fa 7 dies
El dèficit obliga el govern de Tortosa a reduir la despesa i reajustar els horaris del WIN
Diàleg

‘La Festa del Renaixement consolida Tortosa com a referent de la recreació històrica’, per Víctor Grau Ferrer

fa 1 setmana
De la Vega serà el cap de llista del PSC al Senat per Tarragona a les eleccions del 23-J
Diàleg

‘Aprenent de les cendres’, per Manel de la Vega

fa 1 setmana
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • Els grans incendis forestals i el despoblament rural
  • El reconegut actor tortosí Pere Ponce serà el pregoner de les festes de la Cinta 2025
  • El ple de la Diputació aprova definitivament el projecte de millora de la carretera T-2021 de la Ràpita a Poble Nou del Delta

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ