El Proto-Fest, el nou festival de música de Tortosa, va arribar a la seva segona edició amb la intenció de dedicar el certamen al compositor tortosí, Felip Pedrell, que, dissortadament ha estat força oblidat en el panorama musical català.
D’aquesta manera, el festival va voler retre-li el seu particular homenatge el passat dijous 28 amb un concert participatiu, amb alumnes de les màster classes i cantaires d’arreu, a l’Auditori Felip Pedrell, i sota la direcció del mestre Francesc Valldecabres. Allà s’estrenà mundialment l’obra inèdita ‘In captivitatem comploratio’, que és la darrera de gran format que composà Pedrell.
A més, també es va presentar una altra obra que també ha pogut recuperar recentment el músic i membre de l’organització del festival, David Matheu. Es tracta de ‘A Nuestra Señora de la Cinta’, una obra que consisteix de quatre lletrilles per a orgue i orquestra, del qui fou el professor de Pedrell i mestre de capella, Joan Antoni Nin.
A més, l’homenatge a Pedrell també va comptar d’una conferència a càrrec del seu estudiós i professor de la UAB, Francesc Cortés, així com també una visita guiada pels espais destacats de la ciutat on va viure-hi, a càrrec del periodista, Toni Gallardo.
Però el Proto-Fest va iniciar els seus actes al bell mig de la Festa del Renaixement amb un concert de cant renaixentista al Saló del Polvorí del Castell de la Suda, a càrrec dels alumnes de les màster classes de Marta Almajano i Mireia Andreu. Així com també amb un concert d’orgue renaixentista amb obres com el ‘Tiento de segundo tono per a ge sol re ut sobre la Letanía de la Virgen’, a càrrec de l’organista, Josep Mateu. A més, en el marc del concert, Rossend Aymí va aprofitar l’ocasió per a reivindicar que la Catedral de Tortosa torni a tenir un orgue.
Un altre dels esdeveniments destacats va ser el que es considerà el concert inaugural del festival, que va tenir lloc el passat dilluns 25 al pati del col·legi de Sant Jaume i Sant Maties. Aquest concert, sota la direcció de Jordi Bonilla, va anar a càrrec de l’Orquestra de Cambra de Tortosa (OCTO) i va comptar amb la participació especial de la viola solista ucraïnesa, Rivka Golani, que estrenà a nivell europeu, l’obra Lament pel poble d’Ucraïna, del compositor canadenc, David Jaeger. A més, també s’estrenà l’obra ‘A Fantasy for viola and strings’, una peça encarregada pel mateix festival a la compositora, Ella Milch-Sheriff.
Per aquesta segona edició també han passat formacions de prestigi com Dolce Rima, que des de València van delectar el públic tortosí amb un concert basat en la compositora italiana del segle XVII, Bàrbara Strozzi, considerada l’hereva de la poetessa grega Safo de Lesbos, i que pretenia posar l’accent en la reivindicació del paper de la dona dins de la història de la música.
Finalment, dissabte va oficiar-se la cloenda amb un concert tripartit en el qual van actuar els joveníssims alumnes de les màster classes de Rivka Golani, així com també l’Accent Ensemble, amb la soprano Cecília Aymí, entre d’altres.
*També podeu veure la notícia de Canal 21 Ebre:
Fes el teu comentari