L’onzena edició d’Eufònic, el festival d’arts sonores, visuals i digital-performatives que s’ha celebrat del 25 al 28 d’agost a sis poblacions de Terres de l’Ebre, ha congregat a més de 5.000 assistents, una xifra que suposa la recuperació de públic a edicions anteriors a la pandèmia. De les més de seixanta propostes musicals i artístiques programades pel festival gairebé totes han omplert els espais: les nits de ball al Pavelló Firal, les propostes més íntimes a l’Església Nova o les propostes audiovisuals a l’Auditori Sixto Mir han congregat un gran nombre d’assistents, amb sessions de gom a gom al Mercat Vell i alta afluència a propostes en entorns naturals com les performances al Bosc de Ribera o la música a l’enclavament emblemàtic dels Ullals de Baltasar.
Segons Vicent Fibla, director del festival, l’edició d’enguany ha sigut de les més participatives pel que fa al públic: “Hem notat que el públic tenia ganes de sortir, de relacionar-se, de ballar i de tornar a la normalitat que ens havia estat arrabassada els dos darrers anys”, ha assegurat. “A Eufònic ha quedat palès que caben tota mena de propostes, des de les més experimentals fins a les més lúdiques i hedonistes, i els usuaris i usuàries hi han respost de manera excepcional”.
El festival ha recuperat la música de ball i el caràcter festiu prepandèmia amb la reincorporació de l’escenari nocturn del Pavelló Firal, on van actuar, entre altres, Throwing Snow, el jove Bouza i les DJs Verushka Sirit i l’angloíndia Suchi, que van tancar les dues nits d’Eufònic amb sessions enèrgiques i d’alt voltatge, demostrant que hi ha vida més enllà dels tòpics. El caràcter intimista i l’electrònica experimental dels bessons escocesos Kinbrae a l’Església de La Ràpita va donar el tret de sortida del festival; el també compositor escocès Ben Chatwin, les melodies medievals de Joana Dark i l’australiana Peneloppe Trappes, acompanyada d’una violoncel·lista, van destacar a l’Església Nova, mentre que al Mercat Vell, les performances d’Arnau Casanoves, la poesia de Versonautas, la sorprenent actuació de Sabiwa, les bicicletes i ganivets d’Eli Gras o la meravellosa Ela Orleans van entusiasmar al públic, que omplia l’espai des de primera hora.
Més art i un nou espai: Matadero per New Art Foundation
Eufònic 2022 ha inaugurat Matadero per New Art Foundation, el nou espai per a les arts visuals en col·laboració amb NAF, referent internacional en l’art electrònic, amb les instal·lacions de Olivier Henley i Laurent Lévesque, Magali Babin i Laura Gonçalves i Sra. Polaroiska. L’antic escorxador es configura així com un entorn que obre noves vies de treball de cara al futur, un espai que ha d’acollir més propostes instal·latives i posar en relació creativitat i tecnologia. L’altra sala dedicada també a les instal·lacions artístiques, Lo Sindicat, ha comptat amb el tàndem Roc Domingo i Marta R. Chust, Alfred Porres i Leonardo Escoda, tot ells treballs vinculats al territori i el context que els ha fet desenvolupar. L’Antic Convent de La Ràpit acollia la delicadíssima instal·lació lumínica de Maya Mouwad i Cyril Laurier, guanyadors de la beca Pierre Schaeffer en col·laboració amb la Scam francesa, al llarg de les tres nits. I el Castell d’Ulldecona ha vibrat amb els 48 motors solenoides de Fabrizio di Salvo i reConvert duo.
A més, les dues exposicions comissariades per Arnau Horta romanen obertes quinze dies més: l’artista japonesa-coreana Ryoko Akama ha presentat “Not a Mattet but it Really Matters”, una exposició de gran format al Centre d’Art Lo Pati d’Amposta, sobre la relació entre objectes i matèries vives a partir d’eines domèstiques on posa en moviment estris quotidians mitjançant energies invisibles com la calor, la gravetat o el magnetisme, originant situacions efímeres que magnifiquen el silenci, el temps i l’espai; la instal·lació de l’argentí Diego Paonessa “Música per a electroimants”, al Museu de Tortosa, també es pot visitar fins a l’11 de setembre.
Eufònic ha anunciat ja les dates de l’any vinent, del 24 al 27 d’agost de 2023, la dotzena edició d’una proposta cultural inclusiva i diversa que s’esmuny dels formats habituals dels festivals, reforça el seu caràcter únic, visibilitza un territori amb alta capacitat de generar discursos artístics i tanca la temporada de festivals a Catalunya.
Fes el teu comentari