• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

De terrenys heretats a horts socials i comunitaris: una dotzena de persones cultivaran ‘Lo Tros’ d’Amposta

per ACN
24 d'octubre de 2022
Reading Time: 3 mins read
0 0
0

Una dotzena de persones cultivaran ‘Lo Tros’, l’hort comunitari, ecològic i assembleari d’Amposta. El terreny on s’ubica el projecte va ser l’herència d’un veí en favor de l’Ajuntament, que va donar-lo amb la condició que la finca revertís en la societat. Els col·lectius beneficiaris de la vintena de bancals de terra són persones en situació de vulnerabilitat, majors de 65 anys, entitats i ciutadania en general. Cada usuari pot conrear un parell de bancals durant dos anys. La iniciativa, segons la regidora de Medi Rural i Espais Verds Carla Bonfill, aposta per la cohesió social, la sostenibilitat ambiental i la sobirania alimentària. A finals d’any s’incrementaran els bancals i s’obrirà un concurs públic per escollir nous usuaris.

El punt de partida de la iniciativa de ‘Lo Tros’ va ser el desig d’un veí de la ciutat, que va manifestar en vida la voluntat de donar una finca agrícola a l’Ajuntament. El requisit per fer aquesta donació era que es destinés al servei de la ciutadania. En el testament, l’home també va afegir-hi una casa en favor del consistori.

Anunci

Adequar la parcel·la de poc més de 2.000 metres quadrats va ser el primer pas per fer realitat el projecte ‘Lo Tros’, una tasca que es va fer de forma comunitària. Així, els alumnes de l’Escola Agrària d’Amposta van dissenyar i executar els bancals que avui formen part de l’hort social. La proposta que finalment es va imposar és la d’una vintena de bancals de terra, amb tires de reg per degoteig. L’espai s’ha complementat amb una caseta d’eines i una zona compartida amb ombra i bancs. Per la seva part, els estudiants de l’Escola d’Art i Disseny d’Amposta es van encarregar de la creació de la marca i el logotip de la iniciativa.

A partir d’aquí, el consistori ampostí va obrir un concurs públic per repartir els bancals entre les persones interessades. Els col·lectius als quals va destinat ‘Lo Tros’ són principalment persones en situació de vulnerabilitat, majors de 65 anys, entitats i ciutadania en general. De moment, deu usuaris i dues organitzacions sense ànim de lucre cultivaran la terra amb les hortalisses que prefereixin. Ho podran fer durant un termini de dos anys, fins que s’obri un nou concurs amb la voluntat de garantir la rotació d’usuaris. Ara bé, gaudir de ‘Lo Tros’ comporta uns drets, però també uns deures. Els principals són tenir cura de la terra durant la cessió dels bancals i conrear l’espai mitjançant pràctiques ecològiques.

Suma d’experiències entre usuaris

Entre les persones que hauran de tenir cura de les parcel·les d’hort, hi ha qui ja està habituat a treballar amb la terra i d’altres que s’estrenen, com és el cas de la Mihaela Andriescu i la Maria Valentín, respectivament. “El primer dia ens van fer una classe per orientar-nos als que no en tenim ni idea, és una iniciativa molt divertida”, ha assenyalat Valentín. Es tracta d’una situació diferent de la de la Mihaela, qui compta amb experiència familiar a l’hora de cuidar un hort. “Quan venim a l’hort parlem i compartim eines, va molt bé per fer amistats i conèixer noves persones”, ha assegurat.

La voluntat no només és aprendre com conrear, sinó també crear una xarxa de suport entre els usuaris. De fet, l’aspecte comunitari i assembleari és un dels pilars que sustenten la iniciativa, segons ha apuntat la regidora de Medi Rural i Espais Verds, Carla Bonfill. En aquesta línia, l’espai també serà un espai de trobada per al conjunt de la ciutadania, on es faran formacions i altres activitats educatives. És per això que s’han reservat tres bancals per a projectes municipals on es faran cursos o tallers oberts, així com una “parcel·la mestra” gestionada per l’alumnat de l’Escola Agrària.

Integració social, sostenibilitat ambiental i sobirania alimentària

Més enllà de fomentar la integració social, la iniciativa aposta per la sobirania alimentària i alhora, la sostenibilitat ambiental. Segons Bonfill, ‘Lo Tros’ posa el focus en el valor de cultivar hortalisses i verdures de proximitat respectant els principis de sostenibilitat i crea relacions “improbables” entre diferents col·lectius mentre comparteixen un espai públic.

Està previst que a finals d’any l’Ajuntament d’Amposta ampliï el nombre de bancals de terra a la finca i obri un nou concurs per trobar nous usuaris que es puguin beneficiar d’aquesta iniciativa.

Tags: AgriculturaAmpostaCarla BonfillMontsiàSocietat

Anunci

Related Posts

El govern espanyol aprova 719 milions d’euros per a la gigafactoria d’intel·ligència artificial de Móra la Nova
Actualitat

El govern espanyol aprova 719 milions d’euros per a la gigafactoria d’intel·ligència artificial de Móra la Nova

fa 9 hores
Els Bombers reforcen la Campanya Forestal 2026 amb més efectius, mitjans aeris i nous protocols
Actualitat

Els Bombers reforcen la Campanya Forestal 2026 amb més efectius, mitjans aeris i nous protocols

fa 9 hores
Els aparcaments d’Adif a Tortosa seran gratuïts però amb estada limitada a dos hores i mitja
Actualitat

Els aparcaments d’Adif a Tortosa seran gratuïts però amb estada limitada a dos hores i mitja

fa 9 hores
Tortosa aprova el pressupost del 2021 per als hospitals municipals
Actualitat

Junts per Tortosa qüestiona el nomenament del nou gerent de GESAT i Lleixà defensa la transparència del procés

fa 9 hores
Ferreries votarà fins al 30 de juny com completar la reforma de la plaça de Francesc Macià
Actualitat

Ferreries votarà fins al 30 de juny com completar la reforma de la plaça de Francesc Macià

fa 17 hores
Meritxell Roigé acusa el govern municipal de tindre Tortosa ‘paralitzada’ i aposta per ‘actualitzar’ el projecte de Junts
Actualitat

Meritxell Roigé acusa el govern municipal de tindre Tortosa ‘paralitzada’ i aposta per ‘actualitzar’ el projecte de Junts

fa 1 dia
Lleixà defensa la gestió de la Clínica Terres de l’Ebre i treballa amb la Generalitat per revertir les pèrdues
Actualitat

El Comitè d’Empresa de la Clínica Terres de l’Ebre denuncia ‘malestar’ i ‘bloqueig’ pel relleu de la gerència

fa 1 dia
Josep Pallarès és investit de nou rector de la URV amb l’objectiu de ‘posar les persones al centre’
Actualitat

Josep Pallarès és investit de nou rector de la URV amb l’objectiu de ‘posar les persones al centre’

fa 1 dia
L’alcalde de l’Ampolla nega haver comès cap delicte en la gestió municipal  i defensa la gestió dels contractes
Actualitat

L’alcalde de l’Ampolla nega haver comès cap delicte en la gestió municipal i defensa la gestió dels contractes

fa 1 dia
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • El govern espanyol aprova 719 milions d’euros per a la gigafactoria d’intel·ligència artificial de Móra la Nova
  • Els Bombers reforcen la Campanya Forestal 2026 amb més efectius, mitjans aeris i nous protocols
  • Els aparcaments d’Adif a Tortosa seran gratuïts però amb estada limitada a dos hores i mitja

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
  • Manage options
  • Manage services
  • Manage {vendor_count} vendors
  • Read more about these purposes
Mostra les preferències
  • {title}
  • {title}
  • {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ