• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Diàleg

Com invertir els diners del Fons Nuclear

per Anton Monner
8 de gener de 2023
Reading Time: 4 mins read
0 0
0
Monner, expresident del CITE: ‘Tarradellas volia prendre l’aigua per a Barcelona’

Anton Monner.

Des del primer dia que es va parlar de canviar la llei del repartiment dels Fons Nuclears, hi havia temes que em relliscaven; no ho acabava de veure clar. S’ha aconseguit eixamplar i més que doblar els 24 milions destinats al fons que resulta ser una bona notícia. També un altre als pobles fins als 30 quilòmetres, no tan clar, sense incloure municipis que estan dins d’aquesta circumferència pel fet de pertànyer fora de l’àmbit provincial. 

Aquest és el primer tema de discussió. El dret el tenen igual Faió o Maials, com el podem tenir les poblacions que estem situades dins de la demarcació afavorida. Una circumferència sempre ha de ser igual. No se’n val que avui diguem sí i demà no! Si així fos ho faríem tan malament com Espanya respecte a Catalunya quan ens tracten com a ciutadans de segona respecte a la llengua, les inversions i les llibertats parlamentàries. Si els pobles aragonesos i lleidatans estan dins d’aquesta esfera han de rebre les mateixes compensacions. Si es tractessin de poblacions grans que tenen entrades econòmiques d’altres sectors i no sofreixen despoblament, no ho afirmaria igual. Però la majoria són petites poblacions, amb greus dèficits econòmics, socials i culturals i totes elles, malgrat que 30 quilòmetres sobrepassa la realitat real de la influència de les nuclears, tenen els mateixos drets o els haurien de tenir.

Anunci

Per tant, malgrat creure que incloure poblacions fins a 30 quilòmetres és injust, si la llei l’han marcada d’aquesta forma no podem caure en nous errors. El problema neix quan la llei es redacta precipitadament per raons electoralistes i en forma de “repartidora” sense haver estudiat els motius essencials per les quals es van establir les compensacions a les poblacions que rodejaven les centrals nuclears

La llei s’ha redactat com una simple “repartidora”. Aquest és l’error fonamental. Els alcaldes ja fan números de com podran fer servir aquests diners que els han caigut del cel, com si els Reis Mags haguessin arribat amb una aportació especial, i la majoria ja sabran com gastar-se’ls per poder guanyar quatre vots a les properes eleccions. Aquest és el gran error! 

Quan l’any 1971 es va començar a construir la central d’Ascó, les comarques que l’envoltaven vivien una depressió molt seriosa, perdien habitants constantment i se’ls anava esmicolant l’economia. Les obres d’aquesta central representaren un alliberament econòmic fantàstic per la ma d’obra que necessitava. Milers de treballadors, pagesos, paletes, obrers i menestrals d’aquests pobles engreixaren les files dels que hi anaren a treballar; marxaven a primera hora del matí amb autocars i tornaven a mitja tarda. També arribaren treballadors provinents de diferents llocs d’Espanya atrets pels alts sous que es pagaven. La construcció d’Ascó representà una llum que canviava les perspectives econòmiques de la Ribera, el Priorat, la Terra Alta, les Garrigues i el Baix Aragó. Tant que, amb cinc anys, l’economia en general d’aquestes comarques es va multiplicar per dos. Quan va començar l’activitat i producció elèctrica hi van continuar treballant obrers dels pobles més propers, com Flix, Vinebre, la Fatarella, Garcia o Móra, i amb menys intensitat de gent dels pobles de segona fila com Corbera, Gandesa o Riba-roja. Ascó, com és natural, concentrà el nombre màxim d’obrers.

Ho explico perquè gent d’aquests pobles, començant per Ascó i prosseguint a la primera i segona línia, encara hi segueixen treballant. Inclús els pensionistes de la construcció perceben més diners per la compensació dels sous que cotitzaven. Els que encara hi treballen tenen sous significats i molt més alts que la gent treballant a les indústries locals i per tant engreixen significament la riquesa de les poblacions on resideixen. Aquests pobles rebran un impacte negatiu si realment es tanquen les nuclears al 2030 o al 2035. Per Ascó pot significar una pèrdua en els propers cinc anys de més del 50% del seu PIB. Però també per les Móres, per Flix o per Riba-roja tindrà un impacte ben important. 

Per aquest motiu, l’exdiputat Joan Sabanza, exalcalde de Móra la Nova, va demanar en el seu dia l’estudi del Fons d’Energia Nuclear al Parlament. D’aquella petició s’ha derivat la llei actual, aplicada amb raonaments de poca lògica i sempre estudiats en benefici dels municipis on pertanyen els ponents respectius.

Amb l’explicació del naixement d’aquests fons, esmento l’opinió respecte al repartiment d’aquests ingressos extraordinaris. Tots ells i proporcionalment haurien d’anar a parar per revertir el despoblament rural dels pobles més petits. No representa igual cinc treballadors a un poble de menys de 500 habitants que a un de més 2.000. Gandesa, Móra i Falset, malgrat patir peremptòries necessitats pel dèficit fiscal que sofreix Catalunya i pel tracte rebut des d’Espanya, perceben entrades econòmiques superiors que la Fatarella o Maials o Bot, que no disposen dels mateixos serveis i llocs de treball oficials. Per tant haurien de percebre més diners en proporció a la pèrdua d’habitants i en relació als que hi estan treballant, sense obviar la possibilitat de crear també i alternativament centres de treball als caps de comarca o poblacions més grans que puguin donar feina a treballadors que les poblacions que els envolten.

També aquests diners haurien d’anar destinats a potenciar l’agricultura, la ramaderia i indústries paral·leles com forestals, formatgeres, viticultores o d’altres productes de proximitat. La meva opinió és que aquests fons en mans d’ajuntaments que poden patir moltes necessitats, com escolars, esportives, recreatives o culturals o d’altres departaments, mai s’haurien d’emprar en aquestes activitats excepte en casos molt justificats. Aquests diners haurien d’anar a parar, tots i exclusivament, per potenciar les economies, crear llocs de treball amb noves empreses i millorar les existents. I per atendre les necessitats d’habitatge que totes elles tenen. La majoria de les poblacions disposen de molts habitatges unifamiliars tancats en procés d’abandó que s’haurien d’arreglar per albergar els necessitats i abaratir els lloguers. Amb això es podrien atreure gent de fora si disposen d’habitatges assequibles. 

*ANTON MONNER és cronista de Gandesa.

Tags: Anton MonnerAscóDiumengeMRFFons de transició nuclearGandesaOpinióRibera d'EbreTerra Alta

Anunci

Related Posts

De la Vega serà el cap de llista del PSC al Senat per Tarragona a les eleccions del 23-J
Diàleg

‘La corrupció no pot aturar el progrés’ per Manel de la Vega

fa 1 hora
‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (I)’, per Fernando Jaime Soler
Diàleg

‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (I)’, per Fernando Jaime Soler

fa 1 dia
‘Matemàtiques recreatives dominicals (88)’
Diàleg

‘Matemàtiques recreatives dominicals (88)’

fa 1 dia
‘Des de la més profunda decepció’, per Miquel Castelló
Diàleg

‘Des de la més profunda decepció’, per Miquel Castelló

fa 1 dia
‘El despoblament rural’, el nou llibre d’Anton Monner amb les claus per revertir la situació
Diàleg

‘La màfia de la democràcia’, per Anton Monner

fa 1 dia
‘El tren com a injustícia a les Terres de l’Ebre’, per Daniel Gil
Diàleg

‘El tren com a injustícia a les Terres de l’Ebre’, per Daniel Gil

fa 3 dies
Gellida alerta l’independentisme d’un possible pacte PP-Vox: ‘Quant pitjor, pitjor’
Diàleg

‘La foscor d’Europa’, per Jesús Gellida

fa 1 setmana
‘Les obres d’art de Sixena, un nou exemple de catalanofòbia’ per Anton Monner
Diàleg

‘Les obres d’art de Sixena, un nou exemple de catalanofòbia’ per Anton Monner

fa 1 setmana
Matemàtiques recreatives dominicals (87)
Diàleg

Matemàtiques recreatives dominicals (87)

fa 1 setmana
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • L’operatiu contra la multireincidència a Tortosa acaba amb 17 denúncies
  • ‘La corrupció no pot aturar el progrés’ per Manel de la Vega
  • El Win Complex Esportiu Tortosa tanca el curs amb una festa de 12 hores amb múltiples activitats

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ