• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

Muñoz: ‘Els treballadors forçats espanyols són les víctimes ignorades del nazisme’

per Gustau Moreno
9 de febrer de 2023
Reading Time: 2 mins read
0 0
0

El Museu de les Terres de l’Ebre és estos dies l’escenari de l’exposició internacional “Rotspanier. Treballadors forçats espanyols durant la Segona Guerra Mundial. Víctimes oblidades del nazisme”. Es tracta d’una exposició que ha estat realitzada en cooperació amb la l’associació Ay Carmela, que aplega descendents de republicans espanyols exiliats a França, i la fundació alemanya Memòria, Responsabilitat i Futur (EVZ). La mostra, que es pot veure fins al 12 de febrer, ha arribat a Amposta per iniciativa de la regidoria de Cultura i Memòria Històrica.

Un dels comissaris de l’exposició és l’historiador Antonio Muñoz Sánchez, investigador de l’Institut de Ciències Socials de la Universitat de Lisboa. Durant una entrevista a Canal 21 Ebre, Muñoz ha detallat que es tracta d’una faceta molt poc coneguda de l’exili espanyol després de la Guerra Civil i durant la Segona Guerra Mundial. “La gran massa d’exiliats que estaven a França durant la Segona Guerra Mundial no van ser ni deportats ni resistents, sinó que eren treballadors forçats”, ha explicat l’investigador. Segons Muñoz, fins ara ningú havia posat el focus en els treballadors forçats: dels 20 milions d’europeus que van haver de treballar per als nazis durant la Segona Guerra Mundial, es calcula que entre 30.000 i 40.000 eren republicans espanyols.

Anunci

Al final de la guerra, un de cada treballadors a la mateixa Alemanya eren estrangers. “No eren esclaus en el sentit tradicional del terme, però els alemanys, durant la Segona Guerra Mundial, sí que van crear una espècie de sistema esclavista de caràcter modern”, ha aclarit Muñoz. Els espanyols van ser tractats millor que els jueus o els soviètics, que eren autèntics esclaus, però pitjor que els treballadors forçats d’altres països occidentals, que havien de ser aliats dels nazis en l’Europa de postguerra. L’historiador ha afegit que la majoria dels ‘Rotspanier’ van ser traslladats a la costa atlàntica per construir les defenses alemanyes, una zona tan militaritzada que molts ni tan sols es plantejaven l’opció de fugir.

Ja fa dècades que els treballadors forçats durant la Segona Guerra Mundial van ser reconeguts com a víctimes del nazisme. Sobretot, això va ser possible després de la Caiguda del Mur de Berlin. Però Muñoz lamenta que l’Estat espanyol no els ha fet cap tipus de reconeixement o reparació. “Aquí no només els hem oblidat, sinó que els hem ignorat. Són les víctimes ignorades del nazisme”, ha denunciat. Muñoz ha conclòs que l’Estat espanyol podria fer molt més per recuperar i difondre la memòria democràtica d’estes persones, que també aquí haurien de ser reconegudes com a víctimes del nazisme.

Tags: AlemanyaAntonio Muñoz SánchezEspanyaHistòriaMemòriaNazisme

Anunci

Related Posts

La PDE buscarà el ‘blindatge jurídic’ del riu Ebre al nou Pla Hidrològic
Actualitat

La PDE buscarà el ‘blindatge jurídic’ del riu Ebre al nou Pla Hidrològic

fa 10 hores
Una jove tortosina de 25 anys triomfa a les xarxes amb discursos d’ultradreta
Actualitat

Una jove tortosina de 25 anys triomfa a les xarxes amb discursos d’ultradreta

fa 11 hores
L’incendi a una botiga d’electrodomèstics d’Amposta ha causat danys estructurals a 25 habitatges
Actualitat

La majoria de les 40 famílies de l’edifici afectat per l’incendi a Amposta tardaran mesos en tornar a casa

fa 12 hores
Obren les primeres llars d’infants públiques de Tortosa amb gairebé 70 alumnes
Actualitat

Obren les primeres llars d’infants públiques de Tortosa amb gairebé 70 alumnes

fa 1 dia
Preocupació pels preus i el descontrol del caragol poma en plena campanya de sega de l’arròs
Actualitat

Preocupació pels preus i el descontrol del caragol poma en plena campanya de sega de l’arròs

fa 1 dia
Els pacients infantils i juvenils de salut mental creixen un 21% a les Terres de l’Ebre des de la pandèmia
Actualitat

Els pacients infantils i juvenils de salut mental creixen un 21% a les Terres de l’Ebre des de la pandèmia

fa 2 dies
El delegat del Govern confia en el ‘moment d’oportunitats’ per a les Terres de l’Ebre
Actualitat

El delegat del Govern confia en el ‘moment d’oportunitats’ per a les Terres de l’Ebre

fa 2 dies
Junts per Tortosa torna a insistir al govern municipal que abaixi els impostos
Actualitat

Junts per Tortosa torna a insistir al govern municipal que abaixi els impostos

fa 2 dies
Paneque situa el Museu del Ferrocarril com a motor de futur per a la Ribera d’Ebre
Actualitat

Paneque situa el Museu del Ferrocarril com a motor de futur per a la Ribera d’Ebre

fa 3 dies
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • La PDE buscarà el ‘blindatge jurídic’ del riu Ebre al nou Pla Hidrològic
  • Una jove tortosina de 25 anys triomfa a les xarxes amb discursos d’ultradreta
  • La majoria de les 40 famílies de l’edifici afectat per l’incendi a Amposta tardaran mesos en tornar a casa

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ