• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

Un espai de culte fora muralles: la nova i poc usual troballa dels arqueòlegs al jaciment ibèric de l’Assut de Tivenys

per ACN
18 de juliol de 2023
Reading Time: 4 mins read
0 0
0
Un espai de culte fora muralles: la nova i poc usual troballa dels arqueòlegs al jaciment ibèric de l’Assut de Tivenys

El jaciment ibèric de l’Assut de Tivenys continua sent una font de sorpreses per als arqueòlegs prop d’un quart de segle després que hi comencessin les excavacions. La vint-i-quatrena campanya, finalitzada la setmana passada, no només ha permès delimitar el perímetre del poblat. També ha servit per identificar un temple, un espai de culte construït fora muralles poc habitual en el món ibèric del nord-est peninsular. El poblat de l’Assut, segons el director dels treballs i professor de la URV, Jordi Diloli, no només va ser un centre de poder polític, social i econòmic per als ibers, sinó que també va jugar un paper rellevant en els conflictes militars interns de la Roma Republicana del primer segle abans de la nostra era.

Tot i que no és un cas únic a la península Ibèrica, Diloli ha precisat que a la zona nord-est i a Catalunya no existeixen exemples d’un espai de culte com el descobert a l’Assut: “d’entrada és una cosa estranya, perquè sí que trobem santuaris estan a dins, i a més, està al costat d’una porta”. Bromeja, fins i tot, que van pensar, en un principi, que “els arquitectes ibèrics s’havien tornat bojos” perquè no tenia “cap sentit” construir un temple fora de la muralla defensiva.

Anunci

La troballa d’alguns elements “indicatius” que el convertien en un espai “singular” ha resultat decisiva. Entre ells, una banqueta que envoltava el perímetre interior, la distribució de l’espai o l’accés des de fora. Enguany s’ha pogut acabar d’identificar com un lloc de culte. “Si havien d’entrar al poblat, feien una purificació o santificació abans d’entrar-hi, resaven a la capella i entraven a l’interior”, ha aventurat.

La presència del temple exterior vindria a reforçar la rellevància, en termes arqueològics i històrics, d’aquest poblat ibèric que domina visualment un considerable tram de l’Ebre. Un equip d’entre deu i setze persones, entre investigadors i estudiants, ha treballat al jaciment des del passat 26 de juny i fins aquest 14 de juliol liderats pels arqueòlegs del Grup de Recerca Seminari de Protohistòria i Arqueologia (GRESEPIA-URV). L’objectiu d’aquesta campanya, més enllà d’aquest descobriment, era delimitar el perímetre exterior del poblat, acabant de connectar les torres T5 i T4 amb la muralla. “Ens quedarà -per excavar- la part de dins, que poden ser 25 anys més”, bromeja Diloli.

Al llarg dels anys, la dimensió del jaciment ha sobrepassat totes les expectatives inicials de trobar un espai on estudiar l’evolució del poblament protohistòric al tram final de l’Ebre. “Sabíem que havia alguna cosa, però no la magnitud. Quan vam començar per la part de dalt pensàvem que seria un poblat esperonat i poca cosa més. Fins que vam veure que no: anava baixant i parlem gairebé de mitja hectàrea. Quan vam començar eren 1500 o 2000 metres quadrats de poblat com a molt. Però s’ha fet molt gran”, precisa el responsable dels treballs.

El poblament en aquest turó hauria començat cap al segle VII abans de la nostra era i hauria finalitzat al segle I, també abans de la nostra era. “Hi passen moltes coses”, precisa Diloli. A partir del segle III comença a créixer pel vessant, s’emmuralla i s’aixequen les torres de protecció. El poblat exerceix, fortificat, exerceix com a centre polític, social i econòmic de la zona.

Reestructuració romana

Cap al 130 abans de la nostra era s’abandona la part poblada pels ibers. Però això, com passa amb el cas del coll del Moro de Gandesa, no representaria el seu final. Els romans l’haurien reconstruït i reformat parcialment per dotar-lo de funcions militars. Concretament, en el context de les guerres civils entre Sertori i Gneu Pompeu, al segle primer abans de la nostra era.

D’aquella època en queden modificacions estructurals: una porta tapiada i la reocupació dels espais per defensar-los millor. El control de la desembocadura de l’Ebre i el seu paper com a corredor de comunicació cap a l’interior de la península li conferien una posició estratègica, tant per la comerç com per al control militar. Especialment en els moments de conflicte intern entre els romans, “continus” durant el segle primer abans de la nostra era. “Fins i tot comencem a parlar de -l’època- de Cèsar, però això no ho tenim ben lligat”, reconeix.

Processar i publicar

Finalitzada campanya enguany, Diloli i els arqueòlegs del GRESEPIA creuen que la del vint-i-cinquè aniversari seria un bon moment per aturar-se un any per processar les dades i els materials recollits i “fer una mica de ciència”. Són conscients que la dinàmica de treball no ho posa fàcil però considera que cal posar en context i relacionar els pesos de mesures púniques, les monedes i fragments de ceràmica de “tot el Mediterrani”.

“Tenim qüestions estructurals del propi jaciment, explicacions, publicar el tema del temple, molt singular a la part ibèrica. Si excavem no podrem fer-ho, perquè generarem més informació”, aclareix. No menys important, subratlla, seria un bon moment també per “consolidar” les estructures destapades durant els últims anys per evitar els seu deteriorament.

El jaciment és propietat de la mateixa URV, que el va comprar l’any 2010. La campanya d’excavació ha tingut un pressupost de 12.000 euros, aportats per la mateixa universitat, el Departament de Cultura a tavés del projecte quadriennal de recerca arqueològica i l’Ajuntament de Tivenys, que també cedeix espais per acollir els participants.

Tags: ArqueologiaBaix EbreCulturaGRESEPIAHistòriaJordi DiloliTivenys

Anunci

Related Posts

L’Estat espanyol adjudica 242,8 MEUR a dos projectes d’hidrogen verd a Ascó i a la Pobla de Mafumet
Actualitat

L’Estat espanyol adjudica 242,8 MEUR a dos projectes d’hidrogen verd a Ascó i a la Pobla de Mafumet

fa 2 dies
Salut desplega el nou programa de cribratge de càncer de coll uterí a l’Ebre
Actualitat

Salut desplega el nou programa de cribratge de càncer de coll uterí a l’Ebre

fa 2 dies
Els camps ebrencs seran l’escenari d’un estudi pioner al món per quantificar les pèrdues d’aliments
Actualitat

Els camps ebrencs seran l’escenari d’un estudi pioner al món per quantificar les pèrdues d’aliments

fa 2 dies
Soler celebra una dècada de ‘transformació imparable’ a Deltebre
Actualitat

Soler celebra una dècada de ‘transformació imparable’ a Deltebre

fa 2 dies
L’alcalde de Roquetes fa un balanç positiu de la gestió del govern municipal, en l’equador del mandat
Actualitat

L’alcalde de Roquetes fa un balanç positiu de la gestió del govern municipal, en l’equador del mandat

fa 2 dies
L’HTVC, capdavanter en el transplantament de còrnia selectiu
Actualitat

L’HTVC, capdavanter en el transplantament de còrnia selectiu

fa 2 dies
Educació defensa que la nova direcció del Dertosa és decisió d’Inspecció
Actualitat

Educació defensa que la nova direcció del Dertosa és decisió d’Inspecció

fa 3 dies
El servei d’urologia a HTVC recuperarà la normalitat el 15 de juny
Actualitat

El servei d’urologia a HTVC recuperarà la normalitat el 15 de juny

fa 3 dies
L’alcalde de Santa Bàrbara lamenta ‘haver de donar explicacions’ per qüestions ambientals d’altres municipis
Actualitat

L’alcalde de Santa Bàrbara lamenta ‘haver de donar explicacions’ per qüestions ambientals d’altres municipis

fa 3 dies
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • ‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (I)’, per Fernando Jaime Soler
  • ‘Matemàtiques recreatives dominicals (88)’
  • ‘Des de la més profunda decepció’, per Miquel Castelló

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ