• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

Més de cent professionals sanitaris es formen a l’HTVC per millorar la detecció i prevenció de la mort sobtada

per ACN
17 de novembre de 2023
Reading Time: 4 mins read
0 0
0

Més d’un centenar de professionals sanitaris han participat aquest divendres a la jornada formativa sobre la mort sobtada en adults que ha organitzat l’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta (HTVC). La malaltia és encara molt desconeguda, associada molts cops a l’herència genètica i difícil de preveure i detectar. Només un 20% dels pacients atesos pateixen lleus símptomes i moltes vegades el desmai i la mort sobtada arriba sense avisar, també en persones sanes. El president de la Societat Catalana de Cardiologia, Ramon Brugada, ha apuntat que se’n produeixen unes 4.000 anuals a Catalunya. La recerca millorarà les eines de detecció precoç, però es demana “contundència” contra els mals hàbits i “la xacra” del tabaquisme.

La cardiòloga i doctora de l’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta (HTVC), Marta Faiges, és l’organitzadora de la formació que s’ha fet aquest divendres al centre, amb “un aclaparador èxit” amb més de cent inscrits i participants, i altres que ho han pogut seguir amb la retransmissió en directe. Com assenyala Faiges, la mort sobtada és una “malaltia desconeguda, de pronòstic molt dolent” en la qual només un 20% dels pacients tenen símptomes previs, com palpitacions o dolor toràcic. Per això es treballa intensament en la recerca i la investigació buscant “millors eines diagnòstiques i nous test genètics” per prevenir-la.

Anunci

En el curs a Tortosa s’han compartit coneixements sobre la detecció de canalopaties, la implementació dels DAI (desfibril·ladors automàtics implantats), els protocols d’actuació en possibles Infarts Aguts de Miocardi (IAM) per disminuir la mort sobtada, així com el paper del forense o de la genètica en aquesta malaltia.

Detectar l’herència genètica

Com ha assenyalat el cardiòleg i president de la Societat Catalana de Cardiologia, Ramon Brugada, la mort sobtada de persones menors de 45 anys es produeix a causa de malalties hereditàries genètiques. Ell és un dels investigadors de la síndrome Brugada, que identifica un patró en els electrocardiogrames de persones de 35 a 45 anys que tenen risc de patir una mort sobtada. En aquests casos s’implanta un DAI.

“La mort sobtada hereditària, malauradament, no es detecta fins a una primera mort a la família” i llavors es donen mesures preventives a la resta de familiars, com ha explicat el doctor. També en el 15%-20% de les morts sobtades en nadons, les malalties hereditàries del cor en són la causa. Dels 45 anys en avant, la causa associada a l’infart més comuna és el tapament de les artèries coronàries.

Malalties coronàries en joves

Tot i que no es detecta un increment del nombre de morts sobtades al país, unes 4.000 cada any, Brugada alerta que “cada vegada hi ha més obesitat infantil” i que hi haurà “més malalties coronàries i infarts en edats més joves”. Això és preocupant perquè en el cas dels infants, un terç no arriben a l’hospital, víctimes de la mort sobtada.

Hi ha altres factors de risc, com el tabac, que el doctor Brugada demana atacar amb contundència ja que és una “xacra” de les malalties del cor i no pot tenir cabuda en sèries o productes que consumeixen els joves perquè després augmenta el consum. “Cal treballar molt en les mesures de prevenció”, ha insistit.

Qualitat de vida

En general, Catalunya és una zona “amb baixa mortalitat coronària”. “Ens cuidem més, mengem millor, i passegem més fins i tot”, ha dit el president de la Societat de Cardiologia. Així tot, l’increment del sedentarisme, dels menjars preparats i del tabaquisme preocupa els facultatius. Brugada ha reconegut que les zones rurals tenen encara millors condicionants per prevenir malalties del cor, perquè hi ha menys contaminació ambiental, menys soroll i menys estrès, però viure en pobles petits té el risc associat de tenir “menys accessibilitat als sistemes mèdics avançats”.

Servei de cardiologia territorial

A l’HTVC, el cap de cardiologia, el doctor Íñigo Lechuga, lidera un projecte d’estudi sobre la mort sobtada i els serveis d’aquesta especialitat han crescut amb la implementació d’un “projecte territorial” que aglutina tots els hospitals ebrencs (també Amposta i Móra d’Ebre). Els professionals de tots els centres treballen “sota un mateix paraigua, amb els mateixos recursos humans i programes” i disposen d’un “comitè únic” per prendre decisions individualitzades per a cada pacient. D’aquesta manera “els recursos de cardiologia han augmentat per donar cobertura a tot el territori”, segons ha destacat Maria José Rallo, directora de l’Hospital de Tortosa, i defensa que aquesta “és l’eina de futur” per optimitzar recursos.

Estudis de Medicina a Tortosa

El doctor Ramon Brugada ha defensat que Tortosa i les Terres de l’Ebre “no poden deixar escapar l’oportunitat” de tenir estudis de Medicina al territori i convertir l’Hospital de referència en hospital universitari. La seva pròpia experiència com a degà de la primera facultat de Medicina de la Universitat de Girona i altres casos que ha seguit, com el de Mallorca, referma que és un valor importantíssim per retenir talent i impulsar el desenvolupament territorial.

“A la possibilitat que hi hagi estudis de Medicina aquí, us hi heu d’agafar com un ferro roent perquè representa creixement i qualitat, que tardarà uns anys, però el temps passa molt de pressa. És molt important perquè els professionals es queden, coneixen el territori i l’escullen per fer la carrera professional”, ha defensat.

Tags: Baix EbreHTVCMaria José RalloMarta FaigesSalutSocietatTerres de l'EbreTortosa

Anunci

Related Posts

L’Estat espanyol adjudica 242,8 MEUR a dos projectes d’hidrogen verd a Ascó i a la Pobla de Mafumet
Actualitat

L’Estat espanyol adjudica 242,8 MEUR a dos projectes d’hidrogen verd a Ascó i a la Pobla de Mafumet

fa 3 dies
Salut desplega el nou programa de cribratge de càncer de coll uterí a l’Ebre
Actualitat

Salut desplega el nou programa de cribratge de càncer de coll uterí a l’Ebre

fa 3 dies
Els camps ebrencs seran l’escenari d’un estudi pioner al món per quantificar les pèrdues d’aliments
Actualitat

Els camps ebrencs seran l’escenari d’un estudi pioner al món per quantificar les pèrdues d’aliments

fa 3 dies
Soler celebra una dècada de ‘transformació imparable’ a Deltebre
Actualitat

Soler celebra una dècada de ‘transformació imparable’ a Deltebre

fa 3 dies
L’alcalde de Roquetes fa un balanç positiu de la gestió del govern municipal, en l’equador del mandat
Actualitat

L’alcalde de Roquetes fa un balanç positiu de la gestió del govern municipal, en l’equador del mandat

fa 3 dies
L’HTVC, capdavanter en el transplantament de còrnia selectiu
Actualitat

L’HTVC, capdavanter en el transplantament de còrnia selectiu

fa 3 dies
Educació defensa que la nova direcció del Dertosa és decisió d’Inspecció
Actualitat

Educació defensa que la nova direcció del Dertosa és decisió d’Inspecció

fa 4 dies
El servei d’urologia a HTVC recuperarà la normalitat el 15 de juny
Actualitat

El servei d’urologia a HTVC recuperarà la normalitat el 15 de juny

fa 4 dies
L’alcalde de Santa Bàrbara lamenta ‘haver de donar explicacions’ per qüestions ambientals d’altres municipis
Actualitat

L’alcalde de Santa Bàrbara lamenta ‘haver de donar explicacions’ per qüestions ambientals d’altres municipis

fa 4 dies
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • ‘Electricitat de km0 amb Riegos y Fuerza del Ebro: la central elèctrica de Tortosa (I)’, per Fernando Jaime Soler
  • ‘Matemàtiques recreatives dominicals (88)’
  • ‘Des de la més profunda decepció’, per Miquel Castelló

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ