• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

Estudis ambientals analitzen l’impacte de la central reversible Gira entre la Fatarella i Flix

per Redacció
6 de març de 2026
Reading Time: 5 mins read
0 0
0

La promotora Ebergy, impulsora de la central hidroelèctrica reversible d’emmagatzematge d’energia Gira, projectada entre la Fatarella i Flix, ha encarregat diversos estudis ambientals a la zona que poden condicionar el disseny final del projecte i adaptar-lo per minimitzar l’impacte de les grans basses d’aigua i de la línia elèctrica.

L’empresa Biodiversity Node és l’encarregada de fer una primera diagnosi d’avifauna i quiròpters. Durant un any es caracteritzaran les poblacions d’aus i ratpenats en una superfície de 30.115 hectàrees, unes dimensions que els responsables de l’estudi consideren “enormes i poc habituals” en este tipus de treballs. “S’ha inclòs superfície addicional on, si calgués, segons els resultats de camp, es podrien canviar els traçats inicials”, ha explicat el codirector de Biodiversity Node, Rodrigo Fernández Mellado.

Anunci

Els primers informes se centren en aus i quiròpters, però també es faran estudis de mamífers terrestres, amfibis, rèptils i vegetació, entre altres elements de l’ecosistema.

Minimitzar o compensar l’impacte de la central reversible

Els estudis avaluen sobretot l’ocupació i eliminació d’hàbitats de les espècies identificades, especialment per la construcció de les basses d’aigua, que tindran una capacitat de 13 hectòmetres cúbics cadascuna. També s’analitzarà el risc de col·lisió d’aus amb la infraestructura elèctrica.

La planta tindrà una potència de fins a 1.500 MW i una capacitat d’emmagatzematge d’energia de 12,5 GWh.

“Amb la informació que obtinguem amb esta anàlisi es podran plantejar mesures per mitigar els impactes, ja siga canviant la ubicació de la infraestructura o aplicant mesures correctores perquè el projecte s’adapte a l’entorn”, ha explicat Rodrigo Fernández Mellado. També es contemplaran mesures compensatòries per als impactes que no es puguen evitar ni corregir.

La promotora Ebergy rep informes mensuals amb els avanços de l’estudi, que es traslladen als enginyers i dissenyadors del projecte. L’objectiu és que puguen tenir en compte la presència d’aus sensibles o identificar corredors més viables per a la línia elèctrica. Segons el biòleg, es tracta d’un procés amb interacció contínua entre els investigadors i els responsables del projecte per adaptar-lo a mesura que es coneix millor el territori.

Una àrea d’estudi poc habitual

Una de les particularitats de l’estudi és la seua gran superfície, que supera les 30.100 hectàrees. L’àrea analitzada comprèn espais entre la Fatarella, Ascó, Flix, Riba-roja d’Ebre, Faió, Almatret i fins més enllà de la N-211 a Mequinensa.

Segons els responsables del treball, esta extensió s’ha definit perquè tant la línia elèctrica com les basses de la central tenen grans dimensions, i els resultats de camp podrien obligar a modificar traçats o plantejar alternatives.

L’amplitud de l’àrea també implica desplegar un equip multidisciplinari amb vehicles adaptats, ja que es tracta d’un territori amb molts barrancs i terrenys argilosos amb fortes pendents.

Un ampli treball de camp

L’estudi de l’avifauna i els quiròpters va començar l’octubre del 2025 i s’allargarà fins al setembre d’enguany. Durant este període es caracteritzaran les poblacions d’aus i ratpenats, amb especial atenció a les espècies més amenaçades segons els catàlegs de protecció.

Cada mes, un equip de camp recorre tota l’àrea d’estudi durant uns deu dies. Una de les tècniques que participa en esta tasca és Esther Charles Jordán.

Per estudiar les aus, els investigadors recorren els camins de la zona i fan parades d’observació cada 500 metres, utilitzant prismàtics d’alta precisió i telescopi. En cada punt identifiquen l’espècie, el lloc on s’ha observat, l’hàbitat i si els exemplars estan de pas, alimentant-se o reproduint-se. També registren la direcció i altura de vol per identificar corredors d’avifauna i reduir possibles col·lisions amb la xarxa elèctrica.

L’equip ha instal·lat deu estacions d’escolta per detectar petits ocells passeriformes i vint-i-una estacions més per a aus nocturnes, especialment rapinyaires com mussols o ducs. A més, s’han definit set punts d’observació en altura per identificar grans aus rapaces com l’àliga real o l’àliga cuabarrada.

Un d’estos punts és el Mirador de la Ribera d’Ebre, des d’on s’observa tota la vall de l’Ebre a l’altura de Riba-roja, Flix i Ascó. En esta zona és on està previst ubicar una de les basses de la central hidroelèctrica.

Per estudiar els quiròpters, els tècnics utilitzen gravadores especials que capten els ultrasons que emeten els ratpenats durant l’ecolocalització. Estes gravacions s’analitzen amb programes informàtics específics, que permeten identificar les espècies presents, quantificar la seua activitat i estudiar l’ús de l’hàbitat i els possibles impactes de l’activitat humana. També es revisen refugis identificats i es fan observacions visuals.

Descarten canvis en l’ecosistema

Els experts també descarten que les noves basses d’aigua generen un nou ecosistema o canvis significatius en la biodiversitat actual. Segons expliquen, el seu ús intensiu —s’ompliran i es buidaran gairebé cada dia— ho impedirà.

“No hem de pensar en un aiguamoll o una zona humida. Seran basses impermeabilitzades per evitar fugues i la gestió de l’aigua no permetrà que es cree una comunitat de fauna estable que hi puga viure de manera continuada”, ha assegurat el codirector de Biodiversity Node.

Tags: Central ReversibleEbergyEnergiaFlixGirala FatarellaMedi AmbientRibera d'EbreTerra Alta

Anunci

Related Posts

L’Hospital Verge de la Cinta redueix les llistes d’espera el 2025 i consolida millores en serveis clau
Actualitat

L’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta reflexiona sobre talent, valors i innovació en la seua II Jornada Directiva

fa 20 minuts
Tortosa acull la delegació a Catalunya de la Fundació Cultura de Pau Federico Mayor Zaragoza
Actualitat

Tortosa acull la delegació a Catalunya de la Fundació Cultura de Pau Federico Mayor Zaragoza

fa 1 hora
La Terra Alta lidera a Tarragona el percentatge de jóvens amb estudis superiors
Actualitat

La Terra Alta lidera a Tarragona el percentatge de jóvens amb estudis superiors

fa 2 hores
La Diputació reforçarà el suport al COPATE per donar més estabilitat a la Reserva de la Biosfera
Actualitat

La Diputació reforçarà el suport al COPATE per donar més estabilitat a la Reserva de la Biosfera

fa 17 hores
Irene Negre (Junts) demana més prevenció forestal i denuncia ‘falta de coordinació’ en la protecció del Delta
Actualitat

Irene Negre (Junts) demana més prevenció forestal i denuncia ‘falta de coordinació’ en la protecció del Delta

fa 18 hores
El sector pesquer rebutja la retallada del 66% dels fons europeus de pesca
Actualitat

El sector pesquer rebutja la retallada del 66% dels fons europeus de pesca

fa 18 hores
Junts per Tortosa critica que Aigües de Tortosa plantegés un nou finançament amb interès variable
Actualitat

Junts per Tortosa critica que Aigües de Tortosa plantegés un nou finançament amb interès variable

fa 18 hores
El jurat declara culpables d’assassinat dos acusats per l’assalt al bingo Vali Park de Tortosa
Actualitat

El jurat declara culpables d’assassinat dos acusats per l’assalt al bingo Vali Park de Tortosa

fa 19 hores
Agricultura comença l’eix de confinament d’incendis entre Rasquera i el Perelló per protegir Cardó, el Boix i Tivissa
Actualitat

Agricultura comença l’eix de confinament d’incendis entre Rasquera i el Perelló per protegir Cardó, el Boix i Tivissa

fa 1 dia
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • L’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta reflexiona sobre talent, valors i innovació en la seua II Jornada Directiva
  • Tortosa acull la delegació a Catalunya de la Fundació Cultura de Pau Federico Mayor Zaragoza
  • La Terra Alta lidera a Tarragona el percentatge de jóvens amb estudis superiors

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
  • Manage options
  • Manage services
  • Manage {vendor_count} vendors
  • Read more about these purposes
Mostra les preferències
  • {title}
  • {title}
  • {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ