• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

Les Terres de l’Ebre patiran menys la crisi perquè no depenen tant del turisme

per Redacció
13 de maig de 2020
Reading Time: 3 mins read
0 0
0
Les Terres de l’Ebre patiran menys la crisi perquè no depenen tant del turisme

Un grup de persones passegen per la Via Verda del Baix Ebre a Tortosa, durant la crisi del coronavirus. // JOAQUIM DOMINGO.

La crisi econòmica a causa de la pandèmia del coronavirus pot ser més greu a les zones rurals que depenen sobretot del turisme. Però les característiques de les Terres de l’Ebre poden beneficiar la seua recuperació. Així ho apunta un estudi elaborat pel director de la Càtedra Local i Regional de la URV, Juan Antonio Duro, que analitza el pes de l’allotjament, la restauració i l’oci en relació al Producte Interior Bru (PIB) i al nombre de cotitzants a la Seguretat Social per territoris i per comarques catalanes. Unes activitats que conformen l’esquelet de les activitats a les destinacions turístiques, i que possiblement seran les últimes a reprendre l’activitat en les mateixes condicions que abans de la crisi sanitària per la pandèmia del coronavirus. Això fa preveure que els territoris de Catalunya en què el sector turístic i de l’oci tenen un major pes dins el PIB veuran possiblement més afectada la seva economia.

L’objectiu de l’estudi és tenir un mapa més clar de la situació i conèixer la rellevància dels factors territorials en la incidència econòmica. La zona de l’Alt Pirineu i l’Aran, on les activitats turístiques tenen un 24,92% del pes dins el PIB i un percentatge semblant en cotitzants, és el territori més afectat, molt per sobre de la mitjana catalana, que és del 10,93% del PIB. Darrera l’Alt Pirineu i Aran hi ha les Comarques Gironines, amb un 13,62%, seguides del Camp de Tarragona amb un 12,10%.

Anunci

Per contra, Ponent (6,94%) i les Comarques Centrals (7,76%) són les menys dependents del turisme, seguides de les Terres de l’Ebre, territori que també es troba a la part baixa d’aquesta escala perquè les activitats turístiques suposen el 8,15% del PIB. De fet, en el cas de les Terres de l’Ebre, s’observa una lleugera diferència si l’anàlisi es fa en funció del número de cotitzants a la Seguretat Social enlloc de fer-lo en funció del pes del PIB. Així, la seva situació empitjora i passa a superar gairebé un punt la mitjana catalana, que és del 10,34%. També hi ha diferències substancials per comarques: el Montsià és la que té més cotitzants en les activitats vinculades al turisme i l’oci amb un 12,17%, i la Ribera d’Ebre, la que menys, amb un 9,23%.

“Val a dir que a les Terres de l’Ebre hi ha altres sectors com l’agrari o agroalimentari que poden compensar aquesta situació”, afegeix el director de la Càtedra. A més a més, assenyala també que les característiques del turisme en aquest territori, poc massificat i amb nombrosos espais d’interès natural, pot beneficiar la seua recuperació una vegada se superi el confinament.

Pel que fa al Camp de Tarragona, si s’analitza el pes del turisme sobre el PIB, la comarca més dependent és el Baix Penedès amb un 15%, seguida del Baix Camp (14,27%), xifres notòriament superiors a les de Terres de l’Ebre. Val a dir però, que tot i la importància que el sector turístic té al Baix Camp i al Tarragonès, lligat principalment a Port Aventura i a la Costa Daurada, aquestes dues comarques no són tan dependents del turisme gràcies al pes del sector industrial i a la seva diversificació econòmica. “En el cas d’aquestes comarques caldrà possiblement implementar polítiques de suport al sector per pal·liar els efectes de la pandèmia, perquè, sens dubte, és un motor de l’economia territorial”, alerta Duro.

Si l’anàlisi es fa per número de cotitzants, el Priorat, que té el 14,95% de la població treballant en activitats turístiques i d’oci, passa a encapçalar el rànquing. Per contra, la Conca de Barberà i l’Alt Camp són les que tenen una menor dependència d’aquest sector, tant si s’analitza el pes sobre el PIB com el número de cotitzants

Per fer aquest anàlisi s’han fet servir les dades de l’IDESCAT i del BBVA Research, del 2017, el darrer any disponible, en el cas del PIB. I s’ha pres de referència la mitjana trimestral del total de cotitzants del Règim General de la Seguretat Social (RGSS) i del Règim Especial de Treballadors Autònoms del 2019, en el cas de l’anàlisi per número de cotitzants.

Tags: Baix EbreCoronavirusEconomiaJuan Antonio DuroTortosaTurismeURV

Anunci

Related Posts

Espanya aconsegueix 143 dies de pesca al Mediterrani el 2026
Actualitat

Espanya aconsegueix 143 dies de pesca al Mediterrani el 2026

fa 58 minuts
La Plataforma per un Nou Hospital a l’Ebre celebra la represa de les obres al Verge de la Cinta però reclama no aturar el nou centre
Actualitat

La Plataforma per un Nou Hospital a l’Ebre celebra la represa de les obres al Verge de la Cinta però reclama no aturar el nou centre

fa 2 hores
La PDE alerta que flexibilitzar la Directiva Marc de l’Aigua posaria en risc els ecosistemes del riu Ebre i el Delta
Actualitat

La PDE alerta que flexibilitzar la Directiva Marc de l’Aigua posaria en risc els ecosistemes del riu Ebre i el Delta

fa 4 hores
ERC reclama al Senat mesures urgents per protegir el sector apícola davant la competència deslleial de la mel ucraïnesa
Actualitat

ERC reclama al Senat mesures urgents per protegir el sector apícola davant la competència deslleial de la mel ucraïnesa

fa 5 hores
Desmantellada una plantació de marihuana a Tortosa amb més de mil plantes
Actualitat

Desmantellada una plantació de marihuana a Tortosa amb més de mil plantes

fa 1 dia
Tortosa confirma una segona mort entre els contagiats de covid-19 de l’hospital de Jesús
Actualitat

L’Hospital de la Santa Creu de Jesús situa el pacient al centre en la humanització de les cures

fa 1 dia
Trens Dignes celebra l’impuls del Corredor Mediterrani però exigeix garanties de connexió per a les Terres de l’Ebre
Actualitat

Trens Dignes celebra l’impuls del Corredor Mediterrani però exigeix garanties de connexió per a les Terres de l’Ebre

fa 2 dies
El projecte d’ampliació de l’Hospital de Tortosa s’adapta per preservar les restes del turó del Sitjar sense nova licitació
Actualitat

El projecte d’ampliació de l’Hospital de Tortosa s’adapta per preservar les restes del turó del Sitjar sense nova licitació

fa 2 dies
El sector pesquer rebutja la proposta europea de quotes al Mediterrani: ‘És com enviar-nos a casa’
Actualitat

El sector pesquer rebutja la proposta europea de quotes al Mediterrani: ‘És com enviar-nos a casa’

fa 2 dies
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • Espanya aconsegueix 143 dies de pesca al Mediterrani el 2026
  • La Plataforma per un Nou Hospital a l’Ebre celebra la represa de les obres al Verge de la Cinta però reclama no aturar el nou centre
  • La PDE alerta que flexibilitzar la Directiva Marc de l’Aigua posaria en risc els ecosistemes del riu Ebre i el Delta

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
  • Manage options
  • Manage services
  • Manage {vendor_count} vendors
  • Read more about these purposes
Mostra les preferències
  • {title}
  • {title}
  • {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ