El proper 7 de novembre obrirà portes a Lo Pati-Centre d’Art Terres de l’Ebre la setzena edició de la Biennal d’Art Ciutat d’Amposta, la BIAM 2020, un dels certàmens més importants i consolidats del panorama estatal i català. Impulsada per l’àrea de Cultura de l’Ajuntament d’Amposta i vinculada a Lo Pati – Centre d’Art Terres de l’Ebre, la BIAM 2020 ha topat de ple amb la pandèmia del coronavirus, que ha impedit inaugurar-la com era habitual a finals de la primavera. Però, en canvi, ha estat una de les més participades: s’hi han presentat un total de 202 obres de 208 artistes de tot l’Estat, una quarantena més que en l’edició del 2018.
De tots aquests projectes, el jurat integrat per Marc Navarro (comissari independent), Hiuwai Chu (conservadora d’exposicions del MACBA), Oier Etxeberria (responsable àrea d’art contemporani de Tabakalera – San Sebastián), Rosa Lleó (comissària i directora de The Green Parrota – Barcelona) i Miguel Ángel Sánchez (director d’ADN Galería), ha escollit quinze obres finalistes de disset artistes, que són les que s’exposaran a Lo Pati a partir de dissabte i fins al 17 de gener de l’any vinent.
Es tracta de projectes molt diversos, tant pel que fa als formats com a les temàtiques que aborden. Des de videoinstal·lacions fins a il·lustracions i còmic, passant per l’escultura, la fotografia o les intervencions sonores. Pel que fa a les temàtiques, aquesta diversificació també és molt àmplia: algunes obres exploren els orígens siderals i màgics del ferro, el misticisme de la natura o el pànic, passant per la memòria històrica o la llei mordassa. Són obres gestades abans de la pandèmia. Però, tot i això, parteixen de reflexions que volen aportar un ventall ampli de possibilitats i donaran eines per a pensar la crisi acctual, segons apunta Rosa Lleó, una de les integrants del jurat.
Les obres i artistes seleccionats són els següents: Sintra. Nota al pie, d’Abel Jaramillo (Badajoz, 1993); El jefe de Estado en la época de la reproductibilidad técnica, d’Alán Carrasco (Vitoria, 1986); Calmar las aguas, d’Aldo Urbano (Barcelona, 1991); Bha Phanein, d’Ariadna Parreu (Reus, 1982); Mundus Vult Decipi (El món vol ser enganyat), de Cristina Moreno (Saragossa, 1985) i Laia Ventayol (Mallorca, 1984); Ruta de los Indianos – Consideraciones de la Ciudad Moderna, de Daniel de La Barra (Lima, 1992); Mañana niebla, de David Ortiz (Alcoi, 1983); Jornada laboral, d’Eulàlia Garcia (Barcelona, 1992); Regálame un barco, de Francisco Ladrón de Guevara (Granada, 1997); (séro)TROPICAL(e), de Gian Cruz (Manila, 1987); La simetría de los tontos, de Jone Loizaga (Bilbao, 1983) i Taxio Ardanaz (Pamplona, 1978); Unfixed Infrastructures And Rabbit Holes, de Mario Santamaría (Burgos, 1985); Arquetips esquelètics, de Mònica Planes (Barcelona, 1992); Monuments i altres taques insubmises, d’Olga Olivera (Lleida, 1972); i Crisis, de Paco Chanivet (Sevilla, 1984).
El mateix dissabte, 7 de novembre, tot coincidint amb l’obertura de l’exposició, el jurat donarà a conèixer l’obra guanyadora d’entre tots els projectes seleccionats.
*També pots veure la notícia de Casnal 21 Ebre:
Fes el teu comentari