• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

L’Audiència Nacional confirma les multes de 15,3 milions als gestors de la nuclear d’Ascó per la fuita de partícules

Endesa Generación va presentar un contenciós administratiu en contra de l'ordre sancionadora del Ministeri d'Indústria

per ACN
21 de març de 2022
Reading Time: 3 mins read
0 0
0
La cooperativa agrícola d’Ascó, sense llum en plena campanya de l’ametlla

Imatge d'arxiu del municipi d'Ascó amb la xemeneia de la central nuclear al fons. // ACN.

La secció primera de la Sala del Contenciós-Administratiu de l’Audiència Nacional ha confirmat les multes imposades pel Ministeri d’Indústria al titular de la central nuclear Ascó I pel cas de la fuita de partícules radioactives que va tenir lloc a finals de novembre de 2007. La sentència desestima el recurs contenciós-administratiu presentat per Endesa Generación, SA en contra de l’ordre ministerial de 2009 i l’obliga a pagar els 15,3 milions d’euros imposats per quatre infraccions greus de la Llei 25/1964 de Seguretat Nuclear. La tramitació del recurs va quedar en suspens durant anys fins que el març del 2020 l’Audiència de Tarragona va resoldre arxivar les diligències penals en contra de diversos directius de la nuclear pel mateix cas.

La primera sanció, de 7,5 milions d’euros, va ser imposada per l’emissió de partícules radioactives amb potencial de superació dels límits de dosis normativament establerts. També per no haver establert el control de contaminació externa del personal un cop descoberta la contaminació de l’espai així com per no haver classificat, senyalitzat i delimitat radiològicament les zones de lliure accés de la central nuclear després de la detecció de partícules en aquestes àrees.

Anunci

La segona sanció, de 3 milions d’euros, és per incomplir la instrucció del Consell de Seguretat Nuclear (CSN) que estableix els criteris de notificació de successos per part de les centrals. Segons remarca la sentència, els titulars de la planta atòmica no van notificar la troballa de partícules fins a principis d’abril de 2008. També es van incomplir la instrucció del CSN sobre la Inspecció Resident de l’organisme a les centrals.

La tercera de les infraccions, també de 3 milions, és per no haver proporcionat informació ràpida i veraç a la Inspecció Resident sobre la contaminació en zona de lloure accés de la central nuclear entre març i abril de 2008. La quarta, d,1,8 milions, es refereix a l’incompliment del Manual de Protecció Radiològica de la central: no es va deixar constància de la contaminació trobada a les zones de lliure accés als registres de vigilància.

La sentència de l’Audiència Nacional encara no és ferma i pot ser objecte de recurs de cassació dins d’un període de 30 dies hàbils a partir de la seva notificació. Els fets pel qual se sanciona el llavors titular de l’explotació, Endesa Generación, van tenir lloc el 26 de novembre durant una operació de recàrrega de combustible del grup I de la nuclear d’Ascó. Segons l’informe del CSN, una maniobra no prevista en el procediment –el vessament d’aigua contaminada de l’aspirador a una reixa d’aspiració per part d’un operari- va provocar que un miler de partícules sortissin de l’edifici de combustible a través del sistema de ventilació.

Un fet que no es va comunicar fins més de cinc mesos després al CSN i a les autoritats. Es van acabar trobant posteriorment nombroses partícules radioactives fora del recinte de la central, algunes de les quals van arribar a viatjar desenes de quilòmetres. Abans de comunicar la seva existència, el recinte atòmic va rebre visites de grups escolars. Grups ecologistes van denunciar el perill que aquesta contaminació podia suposar per a les persones i el medi ambient. L’Audiència de Tarragona va decidir arxivar la causa penal el 2020 perquè cap dels perits hauria pogut constatar que la fuita hauria pogut causar danys.

Tags: Associació Nuclear Ascó Vandellòs IIConsell de Seguretat NuclearCSNJustíciaMedi AmbientNuclearRibera d'EbreSocietat

Anunci

Related Posts

El Fons de Transició Nuclear anima les empreses a participar en les pròximes convocatòries d’ajuts
Actualitat

El Fons de Transició Nuclear anima les empreses a participar en les pròximes convocatòries d’ajuts

fa 21 hores
Junts per Tortosa critica la falta de pressupost a 13 dies d’acabar l’any
Actualitat

Junts per Tortosa critica la falta de pressupost a 13 dies d’acabar l’any

fa 21 hores
Tortosa programa 17 espectacles d’arts escèniques de gener a juny del 2026
Actualitat

Tortosa programa 17 espectacles d’arts escèniques de gener a juny del 2026

fa 21 hores
El castell de la Suda revela més d’un quilòmetre de galeries subterrànies en la restauració de Paradores
Actualitat

El castell de la Suda revela més d’un quilòmetre de galeries subterrànies en la restauració de Paradores

fa 21 hores
Olga Pané confirma la represa de les obres al Verge de la Cinta entre gener i febrer i reafirma el compromís amb el nou hospital
Actualitat

Olga Pané confirma la represa de les obres al Verge de la Cinta entre gener i febrer i reafirma el compromís amb el nou hospital

fa 22 hores
Tortosa rebrà 1,5 milions d’euros per crear un Centre de Creació Artística als Josepets
Actualitat

Tortosa rebrà 1,5 milions d’euros per crear un Centre de Creació Artística als Josepets

fa 2 dies
L’Ebre recupera vida: IDECE i CERM alliberen 44 esturions dins del programa Life MigratoEbre
Actualitat

L’Ebre recupera vida: IDECE i CERM alliberen 44 esturions dins del programa Life MigratoEbre

fa 2 dies
Amposta vol rehabilitar el Molí de Miralles, un edifici històric de la façana fluvial del segle XV
Actualitat

Amposta vol rehabilitar el Molí de Miralles, un edifici històric de la façana fluvial del segle XV

fa 2 dies
El Consell Comarcal del Montsià posa el focus en la gestió de les emergències climàtiques el pròxim 2026
Actualitat

El Consell Comarcal del Montsià posa el focus en la gestió de les emergències climàtiques el pròxim 2026

fa 2 dies
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • El Fons de Transició Nuclear anima les empreses a participar en les pròximes convocatòries d’ajuts
  • Junts per Tortosa critica la falta de pressupost a 13 dies d’acabar l’any
  • Tortosa programa 17 espectacles d’arts escèniques de gener a juny del 2026

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
  • Manage options
  • Manage services
  • Manage {vendor_count} vendors
  • Read more about these purposes
Mostra les preferències
  • {title}
  • {title}
  • {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ