• Inici
  • Qui som?
  • Anuncia’t
  • Contacte
Marfanta
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ
No Result
Veure tots els resultats
Marfanta
No Result
Veure tots els resultats
Home Actualitat

Aragonès reclama des de Tortosa que Catalunya sigui un país de ple dret en la construcció de l’Europa del futur

per ACN
25 d'octubre de 2022
Reading Time: 3 mins read
0 0
0

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha reclamat que Catalunya ha de ser “un país de ple dret” en construcció de “respostes als reptes globals” i que està preparat per “a la construcció europea com una nació lliure”. El president ha recordat que, com ja van demostrar fa 750 anys els Costums de Tortosa i el Consolat de Mar, el país és “obert al món i ple d’oportunitats” i que l’economia catalana ha de ser “conscient de què representa” sense “desmerèixer-se”, ja que bat cada any rècords en exportacions i inversió internacional –prop de superar les millors xifres de la sèrie històrica enguany- i s’ha preparat per ser referent en afrontar l’emergència climàtica, com a hub de l’hidrogen verd, o els reptes tecnològics.

El president de la Generalitat ha presidit a Tortosa l’acte d’inauguració de la commemoració dels 750 anys del Consolat de Mar, una institució pionera des de l’edat mitjana en la mediació i resolució dels conflictes comercials, i també dels 750 anys del Llibre dels Costums de Tortosa, el primer codi de comerç internacional escrit en català i que inclou els Costums de Mar, embrió del llibre del Consolat i considerat l’origen del dret marítim internacional.

Anunci

Aragonès ha destacat el valor històric dels Costums de Tortosa que ja al segle XIII, “sense deixar espai a les arbitrarietats”, es va crear “per enfortir els drets i les llibertats de la ciutadania”. El president ha apuntat que el Consolat és “una eina per a potenciar el paper de Catalunya al món, especialment en l’àmbit europeu, per a constituir solucions efectives”.

També ha defensat que el país “ha de treballar en xarxa amb un paper de lideratge des de les institucions, l’àmbit civil i el teixit empresarial i econòmic”, així com “projectar-se”, potenciar el paper de Catalunya al món i “sumar amb altres països de l’entorn”. “No podem fer front sols als reptes globals com el canvi climàtic o les dinàmiques econòmiques globals”, ha defensat.

Mediació i drets

Tortosa ha acollit 3/4 de Mil·lenni del Consolat de Mar i de la recopilació de Llibre dels Costums de Tortosa, que inclou els Costums de la Mar, i que és el primer text jurídic en llengua catalana. Aquelles normes són un llegat en matèries com el dret marítim internacional, el llenguatge administratiu, la funció de l’advocacia o la protecció dels drets de la ciutadania.

La institució va ser pionera en la creació de la mediació i la resolució alternativa de conflictes, va ser la primera estructura diplomàtica del planteta, i els acords dels Costums els van adoptar molts altres països – i se’n manté bona part vigent-, com ha destacat l’alcaldessa de Tortosa, Mertixell Roigé.

Fins a final del 2023 es farà difusió del text i la institució. Tortosa editarà el Llibre dels Costums traduït en la llengua actual “perquè sigui referent i es conegui”. El cònsol major del Consolat de Mar ha detallat també que es prepara una exposició itinerant, un congrés, una acció gastronòmica, un documental, material pedagògic per a les escoles o la creació d’un videojoc interactiu per acostar el Consolat de Mar als més joves.

La celebració del primer acte al Teatre Auditori Felip Pedrell ha estat conduït per l’actriu ebrenca Carol Rovira i ha fet una “viatge musical” pels Països Catalans i la Mediterrània. “La capitana” de l’espectacle ha estat Marina Rossell que ha interpretat tonades icòniques acompanyada del tortosí Arturo Gaya, el valencià Carles Dénia, la mallorquina Joana Gomila, l’alguerès Davide Casu o el trio araboccità Anda-lutz.

Tags: Baix EbreCatalunyaConsolat del MarCostums de TortosaERCHistòriaPere AragonèsTortosa

Anunci

Related Posts

El reconegut actor tortosí Pere Ponce serà el pregoner de les festes de la Cinta 2025
Actualitat

El reconegut actor tortosí Pere Ponce serà el pregoner de les festes de la Cinta 2025

fa 1 dia
El ple de la Diputació aprova definitivament el projecte de millora de la carretera T-2021 de la Ràpita a Poble Nou del Delta
Actualitat

El ple de la Diputació aprova definitivament el projecte de millora de la carretera T-2021 de la Ràpita a Poble Nou del Delta

fa 1 dia
Confirmen assentaments de l’edat del ferro al jaciment arqueològic de l’Antic d’Amposta
Actualitat

Confirmen assentaments de l’edat del ferro al jaciment arqueològic de l’Antic d’Amposta

fa 1 dia
La comunitat energètica Cambra Ebre rep una subvenció de més de mig milió d’euros que permetrà acumular energia
Actualitat

La comunitat energètica Cambra Ebre rep una subvenció de més de mig milió d’euros que permetrà acumular energia

fa 2 dies
Un estudi constata que la central nuclear d’Ascó retorna a l’Ebre l’aigua amb una temperatura que supera els límits legals
Actualitat

Un estudi constata que la central nuclear d’Ascó retorna a l’Ebre l’aigua amb una temperatura que supera els límits legals

fa 2 dies
Submergeixen a les badies del Delta les primeres 150.000 llavors d’ostra tractades per l’IRTA
Actualitat

Submergeixen a les badies del Delta les primeres 150.000 llavors d’ostra tractades per l’IRTA

fa 2 dies
Notícies Terres de l'Ebre
Actualitat

El Sopar de Lletres d’Onada Edicions homenatja el professor Manel Ollé

fa 2 dies
Notícies Terres de l'Ebre
Actualitat

AnimaNaturalis denuncia els bous de les Festes de l’Ermita de l’Aldea per participació de menors i manca de supervisió

fa 3 dies
Notícies Terres de l'Ebre
Actualitat

Connectem Ascó, el nou punt de referència d’atenció i orientació per al teixit empresarial

fa 3 dies
Veure més

Fes el teu comentari

Facebook Twitter Instagram Youtube

QUI SOM?

Marfanta

Marfanta.com és el diari digital de les Terres de l'Ebre, a la xarxa des del 2005. Altres mitjans del grup Doble Columna són Canal 21 Ebre i el periòdic mensual Cop d'Ull.

ÚLTIMS ARTICLES

  • Els grans incendis forestals i el despoblament rural
  • El reconegut actor tortosí Pere Ponce serà el pregoner de les festes de la Cinta 2025
  • El ple de la Diputació aprova definitivament el projecte de millora de la carretera T-2021 de la Ràpita a Poble Nou del Delta

Categories

  • Actualitat
  • AGÈNCIES
  • CONTINGUT ESPECIAL
  • CONTINGUT PATROCINAT
  • Creació
  • Diàleg
  • Especial 28;-D
  • Fotonotícia
  • General
  • Pantalla Completa
  • Xalera Còmics

© 2019 Marfanta.com - Avís legal - Política de cookies - Made with ❤ by Incubalia.

Benvingut un altre cop!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

La teva privacitat ens importa

Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcional Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Mostra les preferències
{title} {title} {title}
No Result
Veure tots els resultats
  • ACTUALITAT
  • CREACIÓ
  • DIÀLEG
  • Xalera Còmics
  • VÍDEOS
  • CAMPOS TERRÉ