L’Ajuntament de Tortosa va denunciar divendres al migdia una sèrie d’actes vandàlics que han malmès les obres de l’il·lustrador Ignasi Blanch del passeig de les Cultures, fins ara ubicades al passeig de Ronda, als peus del castell de la Suda. La Policia Local investiga els fets i ha demanat la col·laboració ciutadana per intentar localitzar els autors d’este atac contra el patrimoni artístic de la ciutat. Però la realitat és que el conjunt escultòric del passeig de les Cultures ha patit vandalisme des del minut zero, des del primer cap de setmana de la seua intal·lació al passeig de Ronda: un dels espais de Tortosa on els joves queden a les nits per “fer botellón”.

L’alcaldessa Meritxell Roigé i el mateix il·lustrador van presentar el passat 14 de juny les quinze escultures que expliquen la història de Tortosa a través de diversos personatges. Cristòfol Despuig, un grup de moriscos, el metge Ferran Clua o Gerard Vergès són alguns dels personatges que formen part d’este conjunt d’escultures. Amb un cost de 42.000 euros, havien de ser reclam turístic, i també donar a conèixer la història de la ciutat a veïns i visitants, així com als escolars. De fet, les escultures van acompanyades de textos d’Òscar Cid, que a la part final conviden a visitar altres punts de la ciutat relacionats amb el personatge en qüestió.
Però només dos dies després, el matí del diumenge 16 de juny, que és quan estan fetes les fotografies d’esta galeria d’imatges, les obres del passeig de les Cultures ja presentaven els primers desperfectes. Més enllà d’una paperera a vessar de llaunes de cervesa, ja vam poder veure els senyals dels primers atacs contra les obres d’art, que són peces úniques, fetes a mà directament per l’autor. Els atacs més evidents eren les puntades de peu que algú havia fet sobre la figura del jueu Menahem Ben Saruq, redactor del primer diccionari de gramàtica hebrea, al segle X. Ara l’Ajuntament també ha dit que esta és, precisament, l’escultura que hauria rebut més danys.
El consistori ha explicat que ara s’estudia com es podrà recuperar la integritat de les peces, i també la implantació de les mesures que puguen evitar que es torne a produir un cas semblant, sense concretar-ne quines.
(+) MIREU AQUÍ el vídeo de la presentació de les escultures.
Fes el teu comentari